Citat:
Ursprungligen postat av yesyesfredde
Det där är nog väldigt olika från person till person. Jag vrider och vänder på olika fakta, just för att kunna se saken från alla möjliga perspektiv, sedan utifrån det, då tar jag ställning. Jag stödjer mig väldigt ofta på forskarrapporter och diverse avhandlingar. Den selektivismen du pratar om, den finns kanske hos många, men kom inte och påstå att den gäller för alla. Den gäller inte för mig.
Det ankommer inte riktigt på dig att bedöma ditt eget förhållande till sanning. Tror du inte att en sverigedemokrat hade kunnat säga precis samma sak (att antirasister sällan kommer med fakta, medan SDare alltid kan backa upp sina påstånden, osv)? Förmodligen ser världen ut så ifrån deras perspektiv.
Och förmodligen utgör du inget undantag från min tes, snarare tillhör du den farligaste (och största) gruppen, de som är selektiva med sina informationskällor, men som envist hävdar att de minsann alltid gör gedigna förstudier innan de tar ställning.
Jag menar inte detta som ett personangrepp, jag bara säger att det luriga med det här problemet är att de som bidrar till missinformation ofta gör det i tron att de gör det motsatta.
Det enda sättet att motarbeta det här är enligt mig att inte komma med absoluta fakta. Lämna lite utrymme för andra perspektiv istället. Sätt alltid "jag anser" eller "forskningsrapporten anser" innan ni kommer med påståenden. Som Platon (eller Sokrates eller motsvarande) sa; det enda jag vet är att jag inget vet.