Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Lånar tråden att snacka lite med ett däck-proffs lite då jag som amatör gärna tar chansen att lära mig mer.
Är det skillnad på ett Hakkapelitta eller NordFrost köpt på nätet och köpt i butik i Sverige? Hur ser man isf skillnaden?
Vad skiljer vår asfalt mot övrig europeisk dito? Är det inte bitumen i båda?
Mitt resonemang är att kinesiska eller sydeuropeiska däck som går i varmare väder än Sverige är hårdare och därigenom kan hålla bättre i kalla Sverige men med sämre grepp. Märks framförallt på vinterdäck där bara nordiska mjuka gummin duger. Vilket påstående är rätt?
Hur många piratkopierade fälgar landar i Sverige? Berätta lite om fusket.
Hur många accepterar mer eller mindre rakt av att köpa fälgar med fel navhål?
Hur många av dessa använder sedan rätt navringar? Duger det med navringar av plast?
Hur många som inte använder navringar upplever problem?
Jobbar du själv på en däckverkstad som vägrar lägga om internetdäck? Istället för att säga nej, -erbjuder ni omläggning för ockerpriser? Kommer dessa kunder tillbaka?
Jobbar du själv på en däckverkstad som vägrar lägga om punka-sprayade däck? Istället för att säga nej, -erbjuder ni omläggning för ockerpriser? Kommer dessa kunder tillbaka?
Ursäkta det sena svaret men här kommer det.
Skillnaden på ett internet köpt MICHELIN och CONTI till exempel är ganska stor. NOKIAN monteras inte på nya bilar så vitt jag vet. Grejjen är att om man kollar på däcktillverkarnas listor så finns det ca 25-50 st OLIKA Michelin Energy Saver av samma storlek och märke. Anledningen är olika gummiblandningar som biltillverkarna vill ha till nya bilar för att få bäst komfort och sånt. När man beställer från nätet så vet man inte vilken modell man får, oftast är det ett michelin gjort för sydeuropeiska vägar. Som ett exempel. Svårt att förklara rätt.
Skillnaden på våran sverige asfalt och tex fransk asfalt är att våran asfalt är extremt grov i jämförelse med fransk. stenarna och gruset är väldigt mycket större och sånt. Man kan jämföra det med sandpapper, vi har ett 80s sandpapper och fransmännen har 180s sandpapper. Därför nöter våran asfalt mer på däcken än fransk gör.
Sydeuropeiska däck och kinesiska däck är som dag och natt. Kinesiskt=billigt, dåligt, plast och nermalda restprodukter, eller nåt sånt. sydeuropeiskt=normala priser, bra grepp på sydeuropeiska vägar, riktig gummiblandning. Med sydeuropeiska däck menar jag Pirelli t ex. Conti till exempel vinner många däcktest, visst. Men dessa däcktest görs på test banor där man använder en annan asfalt.
Vad menar du med piratkopierade fälgar? Menar du replikor eller t ex en kinafälg med brock emblem och som utger sig för att vara en brockfälg? För sådana har jag inte hört så mycket om. Vi köper ju dock bara ifrån pålitliga tillverkare. RAUTAMO, OCL och SPECIALFÄLGAR t ex.
Grejen med fälgar med fel navhål är att det inte finns annat i många fall. Nästan alla fälgar är tillverkade i en universal storlek på navhålet så att dessa ska passa så många bilar med det bultmönstret som möjligt. Navringar i plast är det enda som man använder idag och funkar bra. Sen går det att montera utan navringar men det är typ 70-85% chans att du får vibrationer om navhålet är för stort. Men som sagt, det går att montera utan. Men standard är att man har om det behövs.
På mitt jobb monterar vi internetköp, så att säga, men för en högre summa pengar. Olika beroende på storlek. De flesta kunder förstår detta om man förklarar varför vi gör så. Och de kommer tillbaka. Sen att många har fått fel grejer från internet och är missnöjda med fälgarna eller däcken det kan inte jag svara på. Men monteringen eller balanseringen har ingen klagat på.
Angående punkasprej så är det såhär. ALLA däck som har punkasprej i är bara ta av och kasta på en gång. INGEN seriös gummiverkstad varken VILL eller FÅR laga ett sånt däck pga explosionsrisk. det har varit ett dödsfall i södra sverige på en seriös verkstad där man försökte laga ett däck med punkasprej i. Det var före förbudet.
Vi hanterar INTE punkasprejade däck av dom anledningarna, sen är lukten som kommer från sprejen farlig att inandas till viss grad. Vi erbjuder då kunden ett nytt däck, eller två då man egentligen ska byta parvis på samma axel för att inte få förslitningar på bilen. Med 4WD bilar måste man byta 4 däck då fördelningslådan annars kan ta skada. 99,9% av alla kunder är nöjd med det vi gör.
Punkteringsfria däck som BMW använder sig av, så kallade RFT däck. Går inte heller att laga, dom får vi laga men inte ge garanti på. Där säger till och med BMW själv att de inte ska lagas.
Våran däckverkstad är enligt våra kunder som varit på de flesta andra här i Luleå, den bästa. Bäst service och nöjdast kunder. Vårat mål är att hjälpa kunden och inte sälja däck. En nöjd kund kommer tillbaka. Sen är det ju inte utan anledning att vi har den största försäljningen av lastbilsdäck i hela stan.