2012-04-25, 02:53
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Några reflektioner från mig på detta:

— Hur som haver saknar jag ett rejält omtag; en nyuppdaterande diskussion (och varför inte här på tråden!) var i all sin dar mordvapnet kan vara?!
Kan det ha kastats ifrån Lidingöbron nattetid? Har dykare luskammat sjöbotten där? ...

— Detta med uppsamlingsheat är intressant: Vilka personer kan vi lägga till däri? Förslag?

— Vad tror du Öcalan hade på hjärtat? Sitter han inne med mördarens namn/fysiska gruppering?

Om de upphittade kulorna inte avlossats från mordvapnet kan ju detta ligga i någon byrålåda hos den som för uppdraget lånade ut den till GM (jag förutsätter då som vanligt att GM inte är svensk). Nej, jag tror inte mordvapnet råkar ha tappats från Lidingöbron, den sjöbotten borde vara luskammad. Snarare då tappad från en Finlandsfärja, några timmars gång ute i Östersjön.

Uppsamlingsheatet borde omfatta de personer som verkar hetast enligt din teori om "Polisspåret en gång till". Personer likaledes heta inom säk. och kanske vissa Boforschefer.

Övertygad om att Öcalan har någonting av värde. Kan vara namn inom PKK om han blivit brandad och denna organisation är inblandad. Kan också vara att han i kraft av sin mångåriga roll som "terroristledare" har väldigt bra koll rent allmänt vad som sker inom "branschen". Han kan ju berätta vad han känner till utan större risk för vedergällning och hämnd, i sin situation är han ganska oåtkomlig och kan knappast förväntas reagera på hot om repressalier om han golar. Har allt att vinna på att berätta om han har något, som jag ser det.
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-25 kl. 03:04.
Citera
2012-04-25, 03:18
Medlem
Veckorna innan mordet

Bör detta (från denna internet-Computext gällandes Palme(mordet) avfärdas helt?:

16 februari 1986
================================================== ==============
X besökte minneshögtid för Alva Myrdal i Storkyrkan. Även Olof
Palme närvarade. För tjänstemannen har han berättat:

"Jag följde efter och studerade Olof Palme tillsammans med en
annan person. Palme var nästan helt oskyddad.

Veckorna innan mordet
================================================== ==============
Tre gånger innan mordet men ingen gång efter, såg ett vittne på
tunnelbanan tre män kliva på i samma vagn om mornarna, vid
Gamla Stan. Alla hade läderjackor och två av dem såg mycket
"osvenska" ut.

Den tredje var 190 cm lång, blond och mycket kraftig. Näsan var
knäckt och tillplattad som på en boxare. Han hade ett runt
ansikte med sönderslagna ögonbryn. Liknade den förre världs-
mästaren i boxning jack Dempsey. Hade en grön jacka.

Han med gröna jackan brukade sätta sig, medan de två med svarta
jackor brukade stå vid dörrarna. Vid ett tillfälle växlade de
några ord till varandra, på ett språk som vittnet trodde var
tyska. Någon av de stående männen sade något och den sittande
svarade med ett ord.

----------------------------------------------------------------
En kvinna hörde en diskussion i rulltrappan ifrån Tunnelgatan
till Malmskillnadsgatan. En lång man med blont, stripigt hår
hade sagt på svenska:
"Händer det något mord så är det här".
Citera
2012-04-25, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Uppsamlingsheatet borde omfatta de personer som verkar hetast enligt din teori om "Polisspåret en gång till". Personer likaledes heta inom säk. och kanske vissa Boforschefer.
Kan dela dylik uppfattning något så när. Detta med Bofors etc. tror jag dock inte bär frukt i dag.

Om jag säger som följer: Vad säger du om jag föreslår att (trots hans tidigare ordprål i MOP-frågan) en viss Leif GW Persson tar över chefsrollen för Palmegruppen – och att han får enväldigt mandat att skapa sig en ny Palmegrupp, med folk han anser kompetenta o.s.v., och alltså börjar om på nytt?!
(Bort med Barbro, Ståendes bakom, IB, SSI, Leon och andra snarlika konspirationspretentiösa nödkonstruktioner således.)

När GW slutar sin professorstjänst inom polisen tycker jag helt sonika att han kan/bör avsluta jobbet även hos SVT – för att ta över Palmeutredningen. Vad säger du om detta?
Citat:
Övertygad om att Öcalan har någonting av värde. Kan vara namn inom PKK om han blivit brandad och denna organisation är inblandad. Kan också vara att han i kraft av sin mångåriga roll som "terroristledare" har väldigt bra koll rent allmänt vad som sker inom "branschen". Han kan ju berätta vad han känner till utan större risk för vedergällning och hämnd, i sin situation är han ganska oåtkomlig och kan knappast förväntas reagera på hot om repressalier om han golar. Har allt att vinna på att berätta om han har något, som jag ser det.
Vad är den nuvarande Palmegruppens huvudskäl till att inte åka ner och ändå snacka med honom, som du ser det?
Citera
2012-04-25, 04:36
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Om jag säger som följer: Vad säger du om jag föreslår att (trots hans tidigare ordprål i MOP-frågan) en viss Leif GW Persson tar över chefsrollen för Palmegruppen – och att han får enväldigt mandat att skapa sig en ny Palmegrupp, med folk han anser kompetenta o.s.v., och alltså börjar om på nytt?!
(Bort med Barbro, Ståendes bakom, IB, SSI, Leon och andra snarlika konspirationspretentiösa nödkonstruktioner således.)

När GW slutar sin professorstjänst inom polisen tycker jag helt sonika att han kan/bör avsluta jobbet även hos SVT – för att ta över Palmeutredningen. Vad säger du om detta?
Vad är den nuvarande Palmegruppens huvudskäl till att inte åka ner och ändå snacka med honom, som du ser det?

Du menar samma påse (PU) med nytt innehåll ? Med GW som chef ? Vem är huvudman för Palmeutredningen ? RPS ? Innan du broderar GW's framtid bör du nog stämma av om han har tid och lust, men han kanske inte har nåt emot att axla den rollen om den ges med varm hand i samband med avtackningen som polisprofessor emeritus.

Ja, det finns säkert goda skäl för det uppslaget, och något tuffare motstånd från nuvarande Palmegruppen borde han väl inte möta om inte nuvarande PU-bossen Ann-Helene Gustafsson känner sig omotiverat åsidosatt, hon kanske inte bara har skinn på näsan utan under naglarna också. Aja, det finns väl rustningar mot sånt. Sämre förslag än GW på den posten finns det alldeles säkert.
Citera
2012-04-25, 06:40
Medlem
MBoudines avatar
Inser att jag totalt missuppfattade den sista passagen i ditt senaste .. Du menar vilken valid invändning nuvarande PU-gruppen kan anföra mot att åka ner och snacka med Ökenallan i fängelset på ön i Turkiet (AÖ är inte rumspolare med GW därnere vad jag vet, åtminstone inte än så länge).

Nej, jag ser inget legitimt skäl att motsätta sig det, och jag känner mig som sagt rätt säker på att Öcalan har nåt av intresse för MOP att forska ut vad det kan betyda för MOP-lösningen. Vem vet hur AÖ intellektuellt och mentalt hänger ihop i dag efter tretton år i turkiskt fängelse, men ges han väl tilltagen tid att berätta, följt av rätt frågor och rätt följdfrågor på svaren så kanske några bitar som passar i MOP-pusslet ramlar in. Värt ett försök.
Citera
2012-04-25, 06:48
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
I rättvisans namn ska jag dock ge konversationsscenariot en sak - och det är Lisbets påstådda utrop "Nej/Hjälp vad gör du". Hörde Jeppsson rätt är det faktiskt lite konstigt. I övrigt lär man dock avskriva Palmemordets direkta händelseförlopp som ett av de mest invecklade i modern tid. Minst tre personer flyr från platsen, uppenbarligen befann sig två personer i korsningen men bara en gärningsman är erkänd, tider stämmer inte, det spökar i det närmaste i grannhuset och minst två vittnen ljuger garanterat.

Och vem skrek "dom sprang däråt" till piketen när inget vittne förutom Lisbet uppfattade två gärningsmän - och det inte var hon som skrek? Kanske var det Engström som visste att det mycket riktigt var två personer i korsningen?

Det är oerhört märkligt från början till slut.
Tack för genomgången av mötesscenariet.

- Nej vad gör du? Kan ha ropats till Olof. Att hon oroade sig för att han hade snubblat?
- Dom sprang däråt. Stämmer bra in på Stig Engströms uppgifter.

Och om vi ändå är inne på att ta vittnen på allvar:
+ flera vittnen hörde en smäll, tittade till, hörde en smäll till och såg en man falla.
+ Lisbet hörde smällar och såg Olof falla. Kände efter detta att det sved till på ryggen.
+ LJ hörde smällar, såg man falla, hörde kvinna skrika, sätta sig ned eller ramla bredvid.

Lisbet kände sig beskjuten efter de två skotten och vad LJ kan ha sett är att Lisbet ramlade omkull när hon satt på huk bredvid Olofs kropp.

http://www.itdemokrati.nu/page36am1.html (Förhör av LJ)
http://www.itdemokrati.nu/page36.html (Andra förhör)
Senast redigerad av iesho 2012-04-25 kl. 06:59.
Citera
2012-04-25, 07:10
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om jag minns rätt, så var det en gift man och en gift kvinna som tagit in några timmar på Esso hotellet; men de var inte gifta med varandra och ville därför vara anonyma. Inga vittnen är sanningsvittnen och en del vittnen är trollvittnen, men det verkar inte så angeläget att ljuga ihop en sådan här historia.

Om vi ska vända på stenar så måste man också syna om det finns ev.trollvittnen.Eller vittnen som tror sig höra saker eller efterförvränger.

Ok,väldigt bra minne du har!Har du följt MOP under alla år eller har du nyligen läst denna vittnesbeskrivning i så fall kan du lämna en länkhänvisning?
det är praktiskt att de var gifta men inte med varandra,så att den som läser den här beskrivningen ska tolka det som du gör att de är säkert trovärdiga just av den anledningen att de båda är otrogna.

Eftersom vi skriver här så tror vi på en konspiration,right?
Finns det något då som motsäger att det finns trollvittnen,antalet medkonspiratörer behöver inte öka eftersom de som skuggar och ingår i aktionen agerar också trollvittnen.Det behöver inte vara så,det är låg trolighets faktor men man kan inte helt bortse från det.

man vet från vetenskapen att vittnen efteråt återskapar en inre bild som leder till att i en vittnesbeskrivning finns felaktigheter och övertolkningar.Felet många spanare gör är att ta alla vittnesbeskrivningar som om de är huggna i sten eller kommer från Bibeln.Läser man en vittnesbeskrivning är det oerhört viktigt att försöka avgöra vilka delar som är korrekta och vilka delar som är omtolkningar skapade ur vittnet vad denne efterskapat.
Vittnen i allmänhet ljuger ju inte men de vill vara till lags och behjälpliga och vill därför försöka ge så mycket information som möjligt för att själv verka vara en alert person.(ni vet väl hur LP uttrycker sig,hon upphöjer sig själv för att inte bli ifrågasatt som vittne"jag är en psykolog".........)

Min fråga är var stod paret då de såg och hörde händelsen?Var de på promenad i området?Hade de öppnat fönstret på hotellrummet?Var de på parkeringen eller utomhus garaget till hotellet?

Hotellet du menar ligger inte i Bergshamra utan i Upplands Väsby och heter numera Scandic hotell .

Kolla http://kartor.eniro.se/ så ser du hur det ser ut men uppfarten,det är 200m till uppfarten mot Uppsala om man kommer från Bergshamra hållet.(skriv i sökrutan Scandic hotell upplands väsby)

Jag menar här att ljud kan förvrängas på det avståndet och det kan ha varit stöldgods,knarkleverans som skiftade bilar eller nåt annat skumt,det behöver inte ha nåt med MOP.

Därför mina frågeställningar om detta.
Citera
2012-04-25, 07:17
Medlem
TigerKids avatar
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5079958
P1 nu på morgonen: om samarbetet Svenska myndigheter och företag haft med Saudi sedan 80-talet. Fortifikationsverket, FOI och svenska företag hjälpte till med bergrum för förvaring av drivmedel. Stora affärer, många miljarder och Palme ska ha varit "mycket drivande".

Frågeställning "varför var det så viktigt för Sverige att samarbeta med diktaturen Saudi?".

Relevans för topic - väldigt löst, men nu när vi pratat en del om landsförrädarspår och relation till främmande makt så kan det ju, om det stämmer att Palme var drivande, vara ett indicium om Palmes lojaliteter. Visst, det kan ha varit ekonomiska skäl/industripolitik/sysselsättningsskäl (enbart). Men jag tycker det, tillsammans med annat, talar för att Palme hade nära band/lojalitet med Nato & USA. Att han skulle sälja ut oss till Björnen i öst känns ganska verklighetsfrämmande, tycker jsg.

Men, det är ju inte vad han skulle göra utan vad mördare/konspiratörer trodde om hans lojalitet som i så fall skapar "motivet". Fast, jag köper inte spåret rakt av.
Senast redigerad av TigerKid 2012-04-25 kl. 07:23.
Citera
2012-04-25, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Även kallat indiciekedja.

Nej en indiciekedja och staplade "konstigheter" av den typ som som t ex konspirationsteoretiker av haverist och sanningsrörelsetyp är mycket långt ifrån varandra.

Staplade "konstigheter" handlar om från början tvivelaktiga och tolkade uppgifter som i sin tur kräver två saker för att fungera. Dels att de tolkas i form av en stor och väldigt diffus konspiration men någons lags okända "puppet masters" bakom, dels att man bortser från en massa saker som talar emot grundantagandet.

Amatörer gör dock ofta misstaget att blanda ihop staplade konstigheter med indicier. En idiciekedja är i själva verket aldrig starkare än den svagaste länken men en konsprationshaverist ser istället att svaga "indicier" blir starkare av att staplas även om det då måste till en allt mer musterande och komplex masterplan bakom.

Mötescnenariot är ett bra exempel på en stapling. Oftast bygger man på Fauzzis alternativa vittnesmål. Först säger han helt bombsäkert att han mötte paret och en förföljare han upplevde som en Säpovakt framför Bonnierhuset. Först efter det när han fått klart för sig att det var omöjligt eftersom OP vandrat på motsatt sida Sveavägen där fick han med hjälp av en polisman hjälp att förflytta sin iakttagelse ett kvarter genom trial and error och därvid uppstod enligt de mera fantasifulla en tidslucka som skulle kunna möjliggöra ett möte. Till dätta lägger man grundmisstaget kring enstaka vittnens upplevelser och tolkningar för att få ihop en teori som förutsätter att LP står i maskopi med flera olika spaningsledningar, en stor mängd utredare och polisledning i att dölja något kring det möte som påstås.

Detta är alltså ingen indiciekedja utan en stapling av okritiskt framodlade "konstigheter.
Citera
2012-04-25, 08:17
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Det är troligtvis inte en korrekt beskrivning. De har sett samma sak men från olika positioner och deras absoluta, odistraherade uppmärksamhet kan ha varit varierande effektiv i sekvenser, varför minnessynkroniseringen dem emellan varierar. Samma fenomen förekommer när ett antal personer som sett samma film plötsligt efter en tid ombeds återge vad de minns av detaljer, händelser och vad de reagerat på. Inte alls märkligt att bitarna i ditt pussel inte stämmer som du tycker att de borde. Men personerna har helt klart bevittnat samma händelse helhetsmässigt men detaljmemoreringen varierar beroende på vittnens uppmärksamhetsnivå i sekvenser.

Det vittne som misstänkte att en väskryckning var under uppsegling (Morelius ?) kan nog antas vara den som var mest uppmärksam på händelseförloppet i slutskedet. I övriga vittnesmål, i det skedet, liggar garnering som Morelius från sin position kanske inte kunde uppfatta, men som kompletterar helhetsbilden.
Citera
2012-04-25, 09:03
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning (redigerat av iesho)

http://p.itu.se/itu/computext_jamt-monitorn_hanssonbasen/ct__veckans_diskussion_536_570.txt16

februari 1986
X [Anders Larsson] besökte minneshögtid för Alva Myrdal i Storkyrkan. Även Olof Palme närvarade. För tjänstemannen [riksdagsstenografen Bengt Henningsson] har han berättat:
- Jag följde efter och studerade Olof Palme tillsammans med en annan person. Palme var nästan helt oskyddad.
Computext var en modem-diskussion. Internet fanns inte tillgängligt. På Computext började diskussionerna om mordet på morgonen den 1 mars 1986. Informationerna hade en annan kvalitet, de var färskare men inte alls så detaljerade som de informationer som nu finns tillgängliga.
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Min fråga är var stod paret då de såg och hörde händelsen?Var de på promenad i området?Hade de öppnat fönstret på hotellrummet?Var de på parkeringen eller utomhus garaget till hotellet?

Hotellet du menar ligger inte i Bergshamra utan i Upplands Väsby och heter numera Scandic hotell .
Vittnesmålet kommer från Expressen dagarna eller veckorna efter mordet. Paret stod på ett gräsklätt område alldeles i närheten. Hotellet låg i Bergshamra alldeles i närheten av ett ridstall i korsningen gamla Enköpingsvägen - motorvägen till Uppsala (om jag inte minns alldeles fel). Den som vill kan ju begära fram några veckor Expressen från Kungliga biblioteket eller motsvarande.

Självklart ska man vara kritisk, men man kan också ställa frågan: varför skulle någon hitta på en händelse som denna? Vad jag vet så har inte polisen tagit upp det. Självklart kan det vara en tillfällighet, men vittnena tyckte att det de såg var så konstigt att de stannade kvar för att se. Och det är precis möjligt att ta sig till denna plats från Sveavägen - 23:21 --> 23:35.
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Mötescnenariot är ett bra exempel på en stapling. Oftast bygger man på Fauzzis alternativa vittnesmål. Först säger han helt bombsäkert att han mötte paret och en förföljare han upplevde som en Säpovakt framför Bonnierhuset. Först efter det när han fått klart för sig att det var omöjligt eftersom OP vandrat på motsatt sida Sveavägen där fick han med hjälp av en polisman hjälp att förflytta sin iakttagelse ett kvarter genom trial and error och därvid uppstod enligt de mera fantasifulla en tidslucka som skulle kunna möjliggöra ett möte. Till dätta lägger man grundmisstaget kring enstaka vittnens upplevelser och tolkningar för att få ihop en teori som förutsätter att LP står i maskopi med flera olika spaningsledningar, en stor mängd utredare och polisledning i att dölja något kring det möte som påstås.
Vilken polisman hjälpte honom att förändra sitt vittnesmål alternativt korrigera felaktigheter i förhörsprotokollet?
Senast redigerad av iesho 2012-04-25 kl. 09:38.
Citera
2012-04-25, 09:46
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Computext var en modem-diskussion. Internet fanns inte tillgängligt. På Computext började diskussionerna om mordet på morgonen den 1 mars 1986. Informationerna hade en annan kvalitet, de var färskare men inte alls så detaljerade som de informationer som nu finns tillgängliga.
Vittnesmålet kommer från Expressen dagarna eller veckorna efter mordet. Paret stod på ett gräsklätt område alldeles i närheten. Hotellet låg i Bergshamra alldeles i närheten av ett ridstall i korsningen gamla Enköpingsvägen - motorvägen till Uppsala (om jag inte minns alldeles fel). Den som vill kan ju begära fram några veckor Expressen från Kungliga biblioteket eller motsvarande.

Självklart ska man vara kritisk, men man kan också ställa frågan: varför skulle någon hitta på en händelse som denna? Vad jag vet så har inte polisen tagit upp det. Självklart kan det vara en tillfällighet, men vittnena tyckte att det de såg var så konstigt att de stannade kvar för att se. Och det är precis möjligt att ta sig till denna plats från Sveavägen - 23:21 --> 23:35.
Vilken polisman hjälpte honom att förändra sitt vittnesmål alternativt korrigera felaktigheter i förhörsprotokollet?
Jag kommer också ihåg att det stod nåt sånt i aftonpressen.Frågade om länk då jag trodde du hade hittat artikeln på nätet.Det handlar om Scandic Hotell Järva Krog,Bergshamra ligger på andra sidan om E4.Måste säga att du har bra minne på det sätt du citerar texten eller finns det avskrift i nån MOP bok?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in