Att fundera på motiven är inte fel, de leder, om de är rätt, till Sveavägen till sist.
Problemen blir väl bara att hitta personer som kan prata om det och helst visa någon kreditvärdighet vad gäller det de säger.
Att det var en otrolig noja under den här tiden, om vad som skedde var, vem som skulle göra vad osv är ju ingen hemlighet ens för gemene man, sedan att det fanns tillfällen, händelser med mera som aldrig läckt ut kan nog de flesta räkna ut själva.
Om nu något av det du nämner påverkade till att besluta om OPs likvidering är svårt att få ihop kanske?
Kanske ska man kika på vilka som INTE fanns representerade på/runt Sveavägen under mordnatten.
(Som alla förstår är jag förespråkare för spår där en ensam gärningsman inte är aktuellt)
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Nu ska vi väl inte glida iväg alltför långt OT, men kan man inte tänka sig paranoian var stor i båda läger fast på olika sätt?
Jag tänker mig att väst (och speciellt Sverige som liksom satt i kläm utan att veta var återförsäkringen via NATO längre var värd) befarade ett scenario där senila gamla ministrar och perestrojkafientliga generaler helt enkelt tog saken i egna händer och valde att trycka på knappen. Gorbatjov hade många mäktiga fiender internt.
Sovjets krigsmakt - som antagligen fikade efter herraväldet i det allmänna kaoset - var i sin tur nojiga och galna som rabiessmittade hundar, och såg skuggor överallt.
Nu tryckte ju ingen på knappen, som tur var. Men rädslan fanns nog där då.
Palme kanske tog det svåra beslutet att fjärma sig från NATOs skyddsnät.
Kanske styrkte han sig själv med kålsuparteorin? Han var kanske rentav så krass att han hellre föredrog att SS20-missilerna damp ner i Köpenhamn och Trondheim istället för i Stockholm och Karlsborg?
Hursomhelst så tror jag att Palme tyckte att Sveriges hemliga spel under täcket hade gått för långt, och att konsekvenserna kunde bli fruktansvärda. Lyckligtvis slapp vi uppleva dessa konsekvenser, men för vissa blev Olof Palme ändå en landsförrädare.
Men nu är detta på väg att bli en helt annan diskussion.
Vi säger agree to disagree, och så återvänder vi till Sveavägen.