Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-13, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
Du går från klarhet till klarhet du, källan är skattemyndigheten.
Lilla vän
besvara mig dina spydigheter tack, inscannat dokument från skattemyndigheten krävs, att bara hävda att "källan är skattemyndigheten" funkar ej.
Citera
2012-04-13, 01:29
Medlem
Darkers avatar
Att fundera på motiven är inte fel, de leder, om de är rätt, till Sveavägen till sist.
Problemen blir väl bara att hitta personer som kan prata om det och helst visa någon kreditvärdighet vad gäller det de säger.

Att det var en otrolig noja under den här tiden, om vad som skedde var, vem som skulle göra vad osv är ju ingen hemlighet ens för gemene man, sedan att det fanns tillfällen, händelser med mera som aldrig läckt ut kan nog de flesta räkna ut själva.

Om nu något av det du nämner påverkade till att besluta om OPs likvidering är svårt att få ihop kanske?

Kanske ska man kika på vilka som INTE fanns representerade på/runt Sveavägen under mordnatten.
(Som alla förstår är jag förespråkare för spår där en ensam gärningsman inte är aktuellt)

Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Nu ska vi väl inte glida iväg alltför långt OT, men kan man inte tänka sig paranoian var stor i båda läger fast på olika sätt?
Jag tänker mig att väst (och speciellt Sverige som liksom satt i kläm utan att veta var återförsäkringen via NATO längre var värd) befarade ett scenario där senila gamla ministrar och perestrojkafientliga generaler helt enkelt tog saken i egna händer och valde att trycka på knappen. Gorbatjov hade många mäktiga fiender internt.

Sovjets krigsmakt - som antagligen fikade efter herraväldet i det allmänna kaoset - var i sin tur nojiga och galna som rabiessmittade hundar, och såg skuggor överallt.

Nu tryckte ju ingen på knappen, som tur var. Men rädslan fanns nog där då.
Palme kanske tog det svåra beslutet att fjärma sig från NATOs skyddsnät.
Kanske styrkte han sig själv med kålsuparteorin? Han var kanske rentav så krass att han hellre föredrog att SS20-missilerna damp ner i Köpenhamn och Trondheim istället för i Stockholm och Karlsborg?

Hursomhelst så tror jag att Palme tyckte att Sveriges hemliga spel under täcket hade gått för långt, och att konsekvenserna kunde bli fruktansvärda. Lyckligtvis slapp vi uppleva dessa konsekvenser, men för vissa blev Olof Palme ändå en landsförrädare.

Men nu är detta på väg att bli en helt annan diskussion.
Vi säger agree to disagree, och så återvänder vi till Sveavägen.
Citera
2012-04-13, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nägon nämnde att Zendry Svärdkorna skulle sagt att han satt med i Granskningskomissionen. Kan det verkligen vara sant? Finns inget i offentliga register. Kan han ha bytt namn? Stämmer ålder?
Däremot så var Helle Klein med i kommissionen som expert mellan 1995-01-10 och 1996-08-14 och det är ju hennes kolumn som det refereras till i länken nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Din tro stöds av följande artikel: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/helleklein/article39091.ab.
(...)
Och vem är denna Zendry Svärdkrona? Han skriver i texten att han "satt med i Palmekommissionen under ledning av Sigvard Marjasin (...)
Senast redigerad av Cainnech 2012-04-13 kl. 01:35.
Citera
2012-04-13, 01:38
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nu ska vi väl inte glida iväg alltför långt OT, men kan man inte tänka sig paranoian var stor i båda läger fast på olika sätt?
Jag tänker mig att väst (och speciellt Sverige som liksom satt i kläm utan att veta var återförsäkringen via NATO längre var värd) befarade ett scenario där senila gamla ministrar och perestrojkafientliga generaler helt enkelt tog saken i egna händer och valde att trycka på knappen. Gorbatjov hade många mäktiga fiender internt.

Sovjets krigsmakt - som antagligen fikade efter herraväldet i det allmänna kaoset - var i sin tur nojiga och galna som rabiessmittade hundar, och såg skuggor överallt.

Nu tryckte ju ingen på knappen, som tur var. Men rädslan fanns nog där då.
Palme kanske tog det svåra beslutet att fjärma sig från NATOs skyddsnät.
Kanske styrkte han sig själv med kålsuparteorin? Han var kanske rentav så krass att han hellre föredrog att SS20-missilerna damp ner i Köpenhamn och Trondheim istället för i Stockholm och Karlsborg?

Hursomhelst så tror jag att Palme tyckte att Sveriges hemliga spel under täcket hade gått för långt, och att konsekvenserna kunde bli fruktansvärda. Lyckligtvis slapp vi uppleva dessa konsekvenser, men för vissa blev Olof Palme ändå en landsförrädare.

Men nu är detta på väg att bli en helt annan diskussion.
Vi säger agree to disagree, och så återvänder vi till Sveavägen.

K. Yo, det låter ju som ett helt godtagbart förslag.
Citera
2012-04-13, 02:06
Medlem
BrickTamlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Om nu något av det du nämner påverkade till att besluta om OPs likvidering är svårt att få ihop kanske?

Nu var mitt inlägg snarare ett försök till förtydligande till MBoudine, men i förlängningen av det jag skrev så anar jag möjligen en utländsk säkerhestjänst eller liknande som antagligen känner sig hyfsat blåst på en framskjuten basering på "the forgotten front", samt oöverträffade signalspaningsmöjligheter.
Detta trots att man plöjt ned år och miljarder i hemligt militärt bistånd till Sverige.

Dessutom har dom en skara svenska vapenbröder inom militär, näringsliv, polis och statsförvaltning som för övrigt hatat Olof Palme från första början. Inte fan blir han populärare när det börjar ryktas om att han vill dra i bromsen vad gäller projekt som System 4 mm.
Åka till Moskva ska han dessutom! Landsförrädare!

Sen vem som höll i puffran för 26 år sedan, det får vi nog aldrig veta.
Och det kanske är underordnat motivet i det här fallet.
Citera
2012-04-13, 02:46
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Nu var mitt inlägg snarare ett försök till förtydligande till MBoudine, men i förlängningen av det jag skrev så anar jag möjligen en utländsk säkerhestjänst eller liknande som antagligen känner sig hyfsat blåst på en framskjuten basering på "the forgotten front", samt oöverträffade signalspaningsmöjligheter.
Detta trots att man plöjt ned år och miljarder i hemligt militärt bistånd till Sverige.

Dessutom har dom en skara svenska vapenbröder inom militär, näringsliv, polis och statsförvaltning som för övrigt hatat Olof Palme från första början. Inte fan blir han populärare när det börjar ryktas om att han vill dra i bromsen vad gäller projekt som System 4 mm.
Åka till Moskva ska han dessutom! Landsförrädare!

Sen vem som höll i puffran för 26 år sedan, det får vi nog aldrig veta.
Och det kanske är underordnat motivet i det här fallet.

Varifrån får jag känslan att du jobbar med marknadsföring av en äventyrsroman på tema "Landsförrädaren" och använder Flashback som SP-kanal ..?
Senast redigerad av MBoudine 2012-04-13 kl. 03:14.
Citera
2012-04-13, 03:22
Medlem
Citat:
TP är inte utredd över huvudtaget. Krantz tips kom först, och gick givetvis trögt från första början på grund av polisernas naturliga ovilja att utreda varandra samt det obekväma i att göra så rörande kårandan. Något av ett nödvändigt ont, men sen kopplade mörkläggningen på på riktigt. Utredningen kring TP är helt absurd. Totalt handlar det om fyra vittnen och de säger följande

Nr 1 Blev uppletad och nerslagen i en portuppgång samt mordhotad.
Nr 2 Blev terroriserad samt hotad.
Nr 3 Kände sig hotad av utredarna.
Nr 4 Kände sig hotad av både TP själv och utredarna.

Av dessa fyra vittnen har totalt noll (0) blivit konfronterad mot TP, TP har blivit förhörd men de förhören tog SÄPO hand om direkt och de sågs aldrig till igen. Vittnet som säger sig ha sett honom springa uppför trappan är inte ens förhört. Ingen har frågat TP minsta fråga om vad han egentligen höll på med, vad han gjorde mitt emot mordplatsen och i mördarens flyktväg, varför han säger sig vara hemma men ändå inte svarade i telefon när kollegor ringde etc etc etc. Solklar cover-up.

Han uttalade sig själv om mordet en gång och sa "Jag hade ingenting med det där att göra och det har fördystrat min tillvaro i många år". Kanske deltog han i en spanoperation som gick knas. Menade han någonting mer med "det där?".
Välunderrättad info – inga tvivel om det.

Nästan en sagolik historia detta med Palmeutredningen versus TP. Någon måtta på kamaraderi får eller bör det väl ändå vara?! Barockt om det är så att polisen i jakten på en statsministermördare medvetet ger fan i att kolla upp uppseendeväckande spår, anvisande tips och inte helt osannolika figurer som dylikt pekar på kanske har med saken att ... Har TP och t.ex. en sådan som Ö helt enkelt varit för nära inpå inbegripet att man alltså inte ser skogen för alla träden?

Det vore högeligen sine qua non att TP snackade ut ... om i alla fall hur det känns att vara utsatt för slika spekulationer. Har han vant sig? Ingår det ...
Citat:
Frågan är varför.
Befogad och relevant fråga.
Vad var/är agendan med bortseendet?
(Jag har alltså inget bättre konspirationssvar än att själv adressera frågan till ...)
Citera
2012-04-13, 03:40
Medlem
Citat:
När det gäller CGÖ bland dessa återstår en del och PG Näss ville fortsätta utreda då det fanns oklarheter kring vapen t ex men fick nej. Inte ens när man hittat ammunition av rätt typ i lokalen vid husrannsakan senare verkar det dock ha skett någon känd utredning men PU avfärdar svepande detta utan närmare motivering. I samband med Tullens beslag rapporterade dock tullutredarna att de var övervakade. CGÖ är en av dem som med största säkerhet tillhörde AGAG och hade lagliga och olagliga vapen av både civil och militär modell samt var väl dömd för olagligheter i samband med vapen och vapenhandel. Sekretess och ovilja att gå till botten kan kanske förklaras av detta och hans nära kontakt med Holmer. Vissa tecken tyder på att ha kan haft viss kännedom om förhållanden kring mordet i vart fall efter en tid. (Ambassadresan). Om det skall ses i någon kontext kanske det skall ses mera i kontexten AGAG (bedrev t ex tillsammans med kollegan i företaget som disponerade lokalen/kontoret/lägenheten på åsen just sådan verksamhet som ingick i AGAG:s krigsuppgifter) än i det lösa nätverket Poliskollegor.

Fortfarande en lös ända....
Precis som med TP har CGÖ hanterats remarkabelt. Det du beskriver visar också på att PU som det verkar har varit inställda och fokuserade på en annan GM, en annan MOP-lösning s.a.s. Att relatera saker och ting till sekretessbelagdhet är en synnerligen bekväm väg för utredarna. Och sekretessen lär ju bestå då det väl extremt sannolikt för all framtid komma fortgå en eller annan form av polisutredning och förundersökning ...

Det där "lösa nätverket av poliskollegor" är en väldigt intressant typ av konfiguration – så pass intressant sannolikt att den är ansedd som ointressant av PU. Undrar varför.

Att bedriva konspiratorisk retorik mot polisen, polisutredningen och Palmeutredarna ... är likväl fördömt ...
Citera
2012-04-13, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Läste nånstans att Lisbet Palme av sina underställda på UNICEF betraktades som svår att ha att göra med och en synnerligen impopulär chef. Chefer av det slaget brukar vara vana vid att få sin vilja fram och oftast obenägna att ändra uppfattning - nöjda med att ha fattat ett beslut, men sällan roaade av att erkänna ett misstag om beslutet senare skulle visa sig inte vara så lyckat eller t.o.m. helt felaktigt. Således inte helt enkelt att få henne att medge GM kan vara fråga om någon annan än han från Rotebro. Tror hon är hårdfjällad, trots sitt beskedliga utseende.
Hon är ofjällbar.
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Sydafrikaspår, James Bond-inspirerade "assassinators" och annat matinébetonat på pojkboksnivå löser inte Palmemordet, det är nog helt klart. Och det lär inte deckarförfattare GW göra heller.
Frågan är m.a.o. vad som löser mordgåtan?
Har du blivit något klokare sedan du skrev detta för ett antal inlägg sedan?

Nåväl.
Vilket spår gäller?
Du menar alltså att lösningen befinns i omfånget av PKK/kurder (som du skrivit om tidigare; även om jag här kastar om de två vid snedstrecket)?

Vad är det (då) som saknas för att kunna gå till botten med PKK/kurd-spåret, som du ser det? Varför har inte PU riktat sina resurser mer ytterligt på det gärningsmannaalternativet t.ex.?
Det finns fler frågor förstås om detta, men jag är sparsmakad så här tidigt på morgonen.

Om det nu var PKK etc., som du är inne på: Vad höll förresten då de här TP, CGÖ och några till på med egentligen (eller var de med i PKK-sfären ...)? Är det inte lite märkligt i alla fall med (CG)Ö:s och TP:s förehavanden vid mordtiden? ...
Citera
2012-04-13, 05:52
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Efter mordet gick BP in i en längre psykologisk kollaps/depression. Han friskande på sig mot slutet och funderade på att återvända som polis men en kväll på fyllan hemma i Tornedalen gick han över till grannen med hagelgeväret och hämtade skott, sköt det första i luften och det andra i munnen framför ögonen på grannen i portuppgången och så var det klart. Det är ungefär vad man vet.

Obligatorisk läsning om BP är hans konstiga resa till Malmö efter mordet med en i sig märklig journalist, finns lite varstans bla i GK...
Citera
2012-04-13, 06:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Att fundera på motiven är inte fel, de leder, om de är rätt, till Sveavägen till sist.
Problemen blir väl bara att hitta personer som kan prata om det och helst visa någon kreditvärdighet vad gäller det de säger.

Att det var en otrolig noja under den här tiden, om vad som skedde var, vem som skulle göra vad osv är ju ingen hemlighet ens för gemene man, sedan att det fanns tillfällen, händelser med mera som aldrig läckt ut kan nog de flesta räkna ut själva.

Kanske ska man kika på vilka som INTE fanns representerade på/runt Sveavägen under mordnatten.
(Som alla förstår är jag förespråkare för spår där en ensam gärningsman inte är aktuellt)

De som INTE fanns representerade på Sveavägen, men som borde ha varit där i normalfallet, var onekligen SÄPO. Läste någonstans att åtminstone Lisbeth Palme ville ha livvaktskydd den kvällen men nekades pga av "jourhavande" livvakter bodde för långt bort och inte skulle hinna inställa sig i tid. Stämmer verkligen den uppgiften?
Citera
2012-04-13, 06:57
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Nägon nämnde att Zendry Svärdkorna skulle sagt att han satt med i Granskningskomissionen. Kan det verkligen vara sant? Finns inget i offentliga register. Kan han ha bytt namn? Stämmer ålder?

Det är ju en ganska känd reporter/researcher...

Zendry Svärdkrona

Poppius Journalistskola 1996
Grävadne journalist TV4 och olika tidningar
Tidigare Ordf Grävande journalister
Kriminalreporter
Aktiv Aftonbladet jakt och sportskytteklubb.
Parhäst till Lennart Håård
Numera gått över till den privata säkerhetsbranchen (GOTIA PROTECTION)

ja,det är han.Den som länkade till artikeln har läst den slarvigt.(Det är mäsnkligt att fela,det är bra att vi hjälps åt att rätta varandra,inte skrämma bort varandra).Det var han som skrev artikeln och Helle Klein var chefredaktör.

Det är hovrättsråd Olof Bremberg som påtalar följande :

Se artikeln igen http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/helleklein/article39091.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in