2012-04-21, 20:33
Medlem
Cuntidoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peyz
Psykos innebär att man förlorar kontakten med verkligheten.
Att man sitter och skriver på flashback om sin psykos innebär att man är kvar i verkligheten.
Och om det nu är så att detta är något gammalt bakomliggande så borde en psykos vara mycket mer uppenbar för TS.
När man har psykos så får man inte uppenbarelser om verkliga livet. psykos innebär inte heller en mildare grad av panikångest.

Tyvärr måste jag nog säga att du inte verkar ha den blekaste aning om vad en psykos faktiskt innebär rent tekniskt...

Det verkar som att du tror att en psykos innebär total förlust av en persons sinnesegenskaper. Så är inte fallet, en psykotisk person kan ofta vara fullt funktionell i allmänhet, men sakna insyn i somliga delar av dennes egna liv. Det är oerhört svårdefinierat med psykoser, men rent allmänt brukar man säga att en psykos innebär att den drabbade inte har kontakt med verkligheten på ett eller annat sätt. Det kan röra sig om dom mest simpla sakerna, man behöver inte ens ha hallucinationer. Att en person skriver på Flashback är verkligen ingen anledning att anta att en person inte har en psykos. Paranoia är ett klassiskt exempel, personen i fråga kan vara rädd för någonting som i verkligheten inte existerar, men samtidigt fungera relativt normalt i övrigt.

Vad gäller panikångest, så är det nära sammankopplat med både cannabisrökning och depersonalisering. Men det är självklart inte samma sak. Däremot är just panikattacker en del av kriterierna vid diagnostisering av en patient med misstänkt depersonaliseringssyndrom.
Citera
2012-04-21, 20:46
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuntidoo
Tyvärr måste jag nog säga att du inte verkar ha den blekaste aning om vad en psykos faktiskt innebär rent tekniskt...

Det verkar som att du tror att en psykos innebär total förlust av en persons sinnesegenskaper. Så är inte fallet, en psykotisk person kan ofta vara fullt funktionell i allmänhet, men sakna insyn i somliga delar av dennes egna liv. Det är oerhört svårdefinierat med psykoser, men rent allmänt brukar man säga att en psykos innebär att den drabbade inte har kontakt med verkligheten på ett eller annat sätt. Det kan röra sig om dom mest simpla sakerna, man behöver inte ens ha hallucinationer. Att en person skriver på Flashback är verkligen ingen anledning att anta att en person inte har en psykos. Paranoia är ett klassiskt exempel, personen i fråga kan vara rädd för någonting som i verkligheten inte existerar, men samtidigt fungera relativt normalt i övrigt.

Vad gäller panikångest, så är det nära sammankopplat med både cannabisrökning och depersonalisering. Men det är självklart inte samma sak. Däremot är just panikattacker en del av kriterierna vid diagnostisering av en patient med misstänkt depersonaliseringssyndrom.

Herregud, då kan man lika gärna säga att du är en hypokondriker, för du uppfyller ett utav dom kriterierna. Eller bara för jag känner mig lite stel i lederna på morgonen så måste jag ha reumatism.

Och visst, att skriva på flashback innebär nödvändigtvis inte att man inte har psykos. Däremot om man skriver att man misstänker att man har en psykos innebär förmodligen att personen ifråga inte har en psykos.
Citera
2012-04-21, 20:52
Medlem
Cuntidoos avatar
Citat:
Herregud, då kan man lika gärna säga att du är en hypokondriker, för du uppfyller ett utav dom kriterierna. Eller bara för jag känner mig lite stel i lederna på morgonen så måste jag ha reumatism.

Och visst, att skriva på flashback innebär nödvändigtvis inte att man inte har psykos. Däremot om man skriver att man misstänker att man har en psykos innebär förmodligen att personen ifråga inte har en psykos.

Men kom igen, vad är din poäng egentligen? Att försvara marijuana eller? Jag är inte emot marijuanabruk, men jag skulle aldrig råda en person med panikångest att röka marijuana då det garanterat inte gör saken bättre.

Lägg ner pipan i 15 minuter för fan.

Hade du haft ens ett uns aning om vad jag faktiskt försöker prata om här, så hade du vetat att just "overklighetskänslor" nästan alltid handlar om depersonalisering. Man får inte sådana känslor utan att ha upplevt någon form av psykos. Fy fan vad trött jag blir på vissa marijuanarökare ibland, jag menar jag är helt och hållet för legalisering etc., det gör mycket nytta för många, men kom igen nu det är en sinnesförändrande drog och följaktligen är risken för psykos högre än hos folk som inte brukar den drogen. Tror du verkligen att alla läkare är idioter, eller? Tror du att det finns en hemlig agenda bland doktorer som innebär att vi måste klanka ner på cannabis utan anledning? Du skulle bara veta hur många människor som kommer in till psyket på grund av cannabisrelaterade psykoser... Med det sagt, tror jag inte att cannabis är farligt i sig, men däremot finns det människor/individer som absolut inte bör bruka cannabis, faktum är att du måste vara någorlunda stark i psyket för att kunna hantera cannabisrökning.
Senast redigerad av Cuntidoo 2012-04-21 kl. 20:58.
Citera
2012-04-21, 20:59
Medlem
NARAYANAs avatar
Relaterat till det ni talar om: Droger -- Panik, ångest eller insikter?

Föreställ dig att du kommer hem till några vänner. Ni sätter er ner och pratar och har allmänt kul. Ni börjar prata om vackra flickor/pojkar som ni gärna hade haft sex med. Dina vänner berättar om sina pangbrudar. Du börjar prata om Sara och att hon är snygg. Du maler på om henne i en halvtimme medan dina vänner lyssnar noga på vad du säger.

Plötsligt berättar en av dina vänner att de har gjort ett experiment på dig. Du skrattar och tittar osäkert på de andra i rummet, men alla verkar ha varit med på grejen. Förutom du. Sedan berättar dina vänner att de fick dig att välja Sara genom något sjukt jävla psykologiskt spel. Hela tiden har du varit övertygad om att du har tyckt om Sara för att Sara faktiskt är en pangbrud, men de fick dig alltså att välja henne.

Hur reagerar du?
Alternativ 1:
Blir förbannad? Vägrar du att erkänna att det är så här?
Ångest, förnekelse, kanske panik. Du känner dig förrådd! Paranoia!
Om det var psykadelika detta handlade om: Du kommer sannolikt att snedtrippa om du äter psykadelika tillräkligt ofta.

Alternativ 2:
Du accepterar att du precis har upplevt ett socialt experiment. Du frågar om hur de gjorde och du accepterar att det uppenbarligen finns aspekter av ditt medvetande som du inte kände till.
Du kommer ut ur den med djupare förståelse för dig själv och dina begränsningar.
Om det var psykadelika detta handlade om: Du är INTE benägen att snedtrippa.

================================================== ===

Samma sak gäller förmodligen när du har insett att det inte finns själar, att det inte finns något heligt gudomligt syfte. Antingen flippar du ur, får panikkänslor, eller så accepterar du det och så blir ditt liv bättre av det.
Senast redigerad av NARAYANA 2012-04-21 kl. 21:16.
Citera
2012-04-21, 20:59
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Men kom igen, vad är din poäng egentligen? Att försvara marijuana eller? Jag är inte emot marijuanabruk, men jag skulle aldrig råda en person med panikångest att röka marijuana då det garanterat inte gör saken bättre.

Lägg ner pipan i 15 minuter för fan.

Min poäng är att du kan inte ropa psykos bara för man fyller upp ett utav kriterierna..
Speciellt du som har läst medicin måste förstå hur jävla skandalöst och oansvarigt det är.
Citera
2012-04-21, 21:09
Medlem
Cuntidoos avatar
Citat:
Min poäng är att du kan inte ropa psykos bara för man fyller upp ett utav kriterierna..
Speciellt du som har läst medicin måste förstå hur jävla skandalöst och oansvarigt det är.

Du har rätt i sak, men faktum kvarstår att alla ringklockor ringer när jag läser trådskaparens inlägg, och oavsett hur situationen ser ut i verkligheten (man kan som sagt inte göra en korrekt bedömning endast baserat på ett inlägg i ett forum), skulle jag p.g.a. det jag läst om trådskaparen ABSOLUT avråda denne från vidare cannabisbruk före dess att personen i fråga mår bättre rent psykiskt och har rett ut sina problem någorlunda. Jag säger inte att cannabis nödvändigtvis är den utlösande faktoren i detta problem, men däremot finns det en god chans att fallet är sådant och följaktligen anser jag att trådskaparen bör hålla sig ifrån cannabis, åtminstone tills dess att denne vet bättre. Vidare är jag i princip övertygad om att om denne börjar med självmedicinering av benzo för att "läka" sin panikångest, kommer att skapa ett totalt onödigt beroende för läkemedel som förmodligen skulle kunna undvikas helt och hållet om denne bara tar tag i problemen nu innan det är för sent.

Jag är INTE emot marijuana! Det hjälper många människor, men snälla var inte arrogant, marijuana är en drog som alla andra och det FINNS negativa sidoeffekter. Av alla patienter på psyket som anländer som resultat av drogrelaterade problem, är minst 30% där på grund av cannabis. Alla har inte dessa problem, men om man upplever problem i samband med cannabis bör man definitivt överväga att låta bli cannabis! Detsamma kan sägas om alkohol, jag vet otaliga människor som hade kunnat rädda sitt psyke genom att inte dricka alkohol, så tro inte att jag försöker skapa någon "anti-marijuanadebatt" här! Försöker bara hjälpa snubben.
Citera
2012-04-21, 21:14
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NARAYANA
Hur reagerar du?
Alternativ 1:
Om det var psykadelika detta handlade om: Du kommer sannolikt att snedtrippa om du äter psykadelika tillräkligt ofta.

Alternativ 2:
Du accepterar att du precis har upplevt ett socialt experiment. Du frågar om hur de gjorde och du accepterar att det uppenbarligen finns aspekter av ditt medvetande som du inte kände till.
Du kommer ut ur den med djupare förståelse för dig själv och dina begränsningar.

Samma sak gäller förmodligen när du har insett att det inte finns själar, att det inte finns något heligt gudomligt syfte. Antingen flippar du ur, får panikkänslor, eller så accepterar du det och så blir ditt liv bättre av det.

Riktigt bra inlägg, du verkar vara en mycket smart person
Citera
2012-04-21, 21:17
Medlem
Peyzs avatar
Citat:
Du har rätt i sak, men faktum kvarstår att alla ringklockor ringer när jag läser trådskaparens inlägg, och oavsett hur situationen ser ut i verkligheten (man kan som sagt inte göra en korrekt bedömning endast baserat på ett inlägg i ett forum), skulle jag p.g.a. det jag läst om trådskaparen ABSOLUT avråda denne från vidare cannabisbruk före dess att personen i fråga mår bättre rent psykiskt och har rett ut sina problem någorlunda. Jag säger inte att cannabis nödvändigtvis är den utlösande faktoren i detta problem, men däremot finns det en god chans att fallet är sådant och följaktligen anser jag att trådskaparen bör hålla sig ifrån cannabis, åtminstone tills dess att denne vet bättre. Vidare är jag i princip övertygad om att om denne börjar med självmedicinering av benzo för att "läka" sin panikångest, kommer att skapa ett totalt onödigt beroende för läkemedel som förmodligen skulle kunna undvikas helt och hållet om denne bara tar tag i problemen nu innan det är för sent.

Jag är INTE emot marijuana! Det hjälper många människor, men snälla var inte arrogant, marijuana är en drog som alla andra och det FINNS negativa sidoeffekter. Av alla patienter på psyket som anländer som resultat av drogrelaterade problem, är minst 30% där på grund av cannabis. Alla har inte dessa problem, men om man upplever problem i samband med cannabis bör man definitivt överväga att låta bli cannabis! Detsamma kan sägas om alkohol, jag vet otaliga människor som hade kunnat rädda sitt psyke genom att inte dricka alkohol, så tro inte att jag försöker skapa någon "anti-marijuanadebatt" här! Försöker bara hjälpa snubben.

Varningsklockor är en sak, att konstatera är en annan.
Jag har aldrig uppmanat ts att fortsätta med sitt cannabisbruk, jag har heller inte uppmanat han till att använda benzo. Jag håller med om att ts kanske ska vara lite mer försiktig framöver.
Men jag tycker det är löjligt att påstå psykos bara för att ts tankar har öppnats, och han insett att hans förra verklighetsbild kanske inte var korrekt, då är det inte så konstigt att han känner sig förvirrad.
Sen känner jag en del som åkt in på psyk, och alla säger samma sak, " jag skyller hellre på cannabis än tjacket " så dem 30 procenten som du snackar om kan du inte lägga någon större grund på...
Citera
2012-04-21, 21:20
Medlem
Cuntidoos avatar
Citat:
Relaterat till det ni talar om: Droger -- Panik, ångest eller insikter?

Föreställ dig att du kommer hem till några vänner. Ni sätter er ner och pratar och har allmänt kul. Ni börjar prata om vackra flickor/pojkar som ni gärna hade haft sex med. Dina vänner berättar om sina pangbrudar. Du börjar prata om Sara och att hon är snygg.

Plötsligt berättar en av dina vänner att de har gjort ett experiment på dig. Du skrattar och tittar osäkert på de andra i rummet, men alla verkar ha varit med på grejen. Förutom du. Sedan berättar dina vänner att de fick dig att välja Sara genom något sjukt jävla psykologiskt spel. Hela tiden har du varit övertygad om att du har tyckt om Sara för att Sara faktiskt är en pangbrud, men de fick dig alltså att välja henne.

Hur reagerar du?
Alternativ 1:

Alternativ 2:

Mycket intressant inlägg, det var ett väldigt intressant exempel du gav. Marijuana är inte för alla, det tror jag nog att vi alla kan hålla med om.

Vad gäller själen och dess förekomst i verkligheten måste jag dock säga att detta är en mycket subjektiv fråga, och uppenbarligen snackar vi inte om fakta här utan just en subjektiv upplevelse inom respektive persons upplevelse av den.

Men jag måste säga att det du pratar om på många plan demonstrerar skillnaden mellan en person som klarar av att röka cannabis och en person som inte bör göra det. Grejen är den att varje person har någon form av identitet, men vid depersonalisering försvinner dessa "självklarheter". Således kan individen i fråga uppleva sådana saker som t.ex. en känsla av att inte längre veta vad världen egentligen är. Personen i fråga har naturligtvis aldrig vetat detta i vilket fall, så vad det handlar om är alltså att personen vi snackar om på ett alltför starkt sätt plötsligt ifrågasatt sin egen "tro".
Citera
2012-04-21, 21:26
Medlem
Hornyfucks avatar
Som många andra svarat så är det panikångest du genomgår.. Tråkigt men rökat kan trigga igång sånt tråkigt nog, gick själv igenom den perioden för många år sedan. Tog ett års paus sen så testade jag röka igen och allt var som vanligt. Mitt tips är att ta en lång paus och testa igen. Ingen kul upplevelse det där
Citera
2012-04-21, 22:50
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Du har inte förlorat kontakt med verkligheten så nej det är ingen psykos. Låter mer som ångestattacker.
Citera
2012-04-21, 22:51
Medlem
users avatar
Citat:
Yey! Att du inser att det är så är väl bra

Man kan liksom hitta på sina syften, hitta mening med saker i religioner, eller bara sluta tänka på det. De flesta slutar bara att tänka på det, för att det är för jobbigt.

Om du tillhör de som kan hantera den känslan och göra vettiga saker med ditt liv och trots att det inte finns något syfte med något, trots att det inte finns en utvald plan för dig -- om du lyckas med det så grattis till LEVELUP! <3

Vad innebär detta?
* Det finns faktiskt inte några Gudar, inga andar, inga själar, ingenting av det där. Du måste tänka själv.
* Det finns ingen universell etik, inga vägledningar för hur du ska leva, ingenting. Du måste välja själv.
* Det är bara du. Och verkligheten. Inget att falla tillbaka på.
* Det finns andra människor som du kan prata med. Thats it, typ

YEY!!!
Om du är kapabel att känna att detta är helt underbart, och inte bara krampaktigt försöker hålla dig kvar vid dina tidigare illusioner, så: Grattis!

So what om allt är meningslöst? Det räcker att gå iväg till industrierna, skogen, de totalt nerbombade tunnlarna, de fina svartklubbarna eller blomsterängarna för att se att världen är underbart vacker, och det är den helt utan anledning. Den bara är det. Att det är meningslöst hindrar dig inte från att ha kul eller se skönhet i världen!

Det är upp till dig nu!! Det fanns ju inga gudomliga öden utsedda för dig eller någon annan, ingen perfekt utopisk kärlek. So what om kärleken har en biologisk funktion? Det är fortfarande en underbar känsla som du kan uppleva.

So what om du saknar själ? Du har ju ett vackert medvetande fullt av tankar, eller hur?
Detta hindrar dig väl inte från att njuta av livet på just det sättet du vill?

För, du hade väl fattat att sådana saker inte fanns.... eller?

Misslyckas du nu, när du är så nära, då är du bara ytterligare en bland alla sinnessvaga svenssons.
Trist att säga det, men då... varför inte bara sluta andas i stället?
Mycket bra inlägg men det sista, fetmarkerade tycker jag inte stämmer, jag brukade tänka så och det spädde på min depression väldigt mycket. Alla hamnar på botten förr eller senare och behöver då ta hjälp av dina metoder och kanske mediciner och en psykiatriker. Men man är inte sinnessvag för att man ifrågasätter sin egen världsbild då och då, det är snarare nyttigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in