Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-04-12, 20:48
Medlem
Xlntboys avatar
Hej

Skall sälja min trea nu i östra Göteborg och har redan anlitat en mäklare. I mäklararvodet ingick en sk stylistrådgivning i en timme. Det kom en trevlig tjej som berättade vad som skulle behöva göras om. Då både mäklaren och och stylisten tyckte att jag hade för lite möbler så behöver jag göra ett antal inköp. Gjorde en snabb kalkyl och det landar på ca 10.000 (räknade med "Blocket" priser)

Fick även offert från stylisten på 18.000 och då ingår möbelhyra i 5 veckor samt så sköter dom allt inför en fotografering. Dvs dom släpar dit det som behövs samt ändrar på det som behöver ändras. Tanken är att möblerna får lånas även för visningen av lägenheten och när man har sålt lägenhet så kommer dom och hämtar det dom lånade ut. Nackdelen är ju så klart att man behåller nada men däremot flyttlasset är mindre.

Och ja, jag vet att home styling är avdragsgillt.

Så mina frågor:

1) Vad kostar en home styling för en lägenhet, säg 70kvm?

2) Är det värt att anlita stylist eller skall jag göra allt själv?

3) Era erfarenheter från en home stylist?

mvh Xlntboy
Citera
2012-04-12, 21:04
Medlem
Running_mans avatar
Låter sjukt att "pimpa" sin lägenhet för 18.ooo kr inför en försäljning. I alla fall i min värld.

Kan man inte sälja lägenheten utan homestyling och spara 18.ooo kr?
Citera
2012-04-12, 21:12
Medlem
Xlntboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Låter sjukt att "pimpa" sin lägenhet för 18.ooo kr inför en försäljning. I alla fall i min värld.

Kan man inte sälja lägenheten utan homestyling och spara 18.ooo kr?

Självklart man kan sälja lägenheten utan styling men det är både risk och vinsttagande därav startade jag denna tråd just för att få höra er, flashbackares, åsikter.

Sen hoppas jag att du förstår min dilemma att just betala 18.000 för styling....Det är inte så självklart att lägga ut den summan utan att ha några som helst garantier för payback.
Citera
2012-04-13, 01:59
Medlem
Min åsikt baserad på erfarenhet är att det lönar sig.
Bostaden optimeras så att bilderna blir bra och att den är precis lagom
möblerad/optimerad inför visningen.

Nu har jag inte sett din bostad så mitt svar måste ses som generellt.
Det räcker ofta med ett höjt bud så är hela kostnaden betald.
Jag kan inte marknaden i GBG men här i Sthlm med höga priser lönar det sig.

Visst kan du spara 18.000kr men du har fått rådet av en yrkesman
att din bostad skulle bli "bättre" inför fotografering/visning.
Finns det anledning att betvivla det rådet?
Citera
2012-04-13, 11:45
Moderator
rotadents avatar
Vad är lägenheten värd ungefär? Det beror väl mycket på det. 18 000 är ju en del pengar, men å andra sidan kan det säkert löna sig. Ett smakfullt möblemang som visar upp lägenheten på ett bra sätt kan nog locka en del köpare, och just på fotona känns det nästan ännu viktigare. Det krävs inte särskilt mycket prylar för att mäklarbilderna ska se väldigt röriga ut. Visst kan man städa och plocka undan själv, men den där känslan av inredningstidning är nog ganska svår att uppnå om man inte har ett väldigt strömlinjeformat och konsekvent möblemang att utgå ifrån själv.
Citera
2012-04-13, 12:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Det viktigaste när man säljer en lägenhet är egentligen inte hur snygga möbler och inredning man har. Mycket hänger på belysningen av lägenheten.

Själv hade jag gått och köpt lite schysst lyxig belysning (ej ikea) för att framhäva lägenheten på rätt sätt och sedan sälja den tom. Billigare och bättre och man får med sig bra belysning till sitt nästa boende. För vad homestyling kostar får man ganska mycket snygga lampor, som borde räcka till en normal lägenhet.

Några exempel på märken att spana in: Flos och Louise Paulsen

Köp dock inte dessa i sverige utan importera gärna själv från exempelvis tyskland, då det är mkt billigare.

light11.eu har det mesta. Lycka till!
Senast redigerad av kurt-sune 2012-04-13 kl. 12:15.
Citera
2012-04-13, 12:55
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det viktigaste när man säljer en lägenhet är egentligen inte hur snygga möbler och inredning man har. Mycket hänger på belysningen av lägenheten.

Själv hade jag gått och köpt lite schysst lyxig belysning (ej ikea) för att framhäva lägenheten på rätt sätt och sedan sälja den tom. Billigare och bättre och man får med sig bra belysning till sitt nästa boende. För vad homestyling kostar får man ganska mycket snygga lampor, som borde räcka till en normal lägenhet.

Köp dock inte dessa i sverige utan importera gärna själv från exempelvis tyskland, då det är mkt billigare.

Fast helt tom skulle jag inte försöka sälja lägenheten oavsett hur bra belysningen är. Jag håller med om att bra belysning är viktigt, men jag tror att möblerna är minst lika viktiga. Om inte annat för att potentiella köpare ska kunna se proportioner, ytor och få en idé om hur man kan möblera rummen. Ett tomt sovrum säger ju ingenting om hur mycket plats man får över efter att man har ställt in sin dubbelsäng...
Citera
2012-04-13, 13:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Fast helt tom skulle jag inte försöka sälja lägenheten oavsett hur bra belysningen är. Jag håller med om att bra belysning är viktigt, men jag tror att möblerna är minst lika viktiga. Om inte annat för att potentiella köpare ska kunna se proportioner, ytor och få en idé om hur man kan möblera rummen. Ett tomt sovrum säger ju ingenting om hur mycket plats man får över efter att man har ställt in sin dubbelsäng...

Ja det bästa är ju förstås att ha lite möblemang, men väldigt avskalat. Om man ska ta en dubbelsäng är det bra att kankse välja en lite mindre, så att det ser luftigt ut. Alla mastodontmöbler ska väck innan visning.
Citera
2012-04-13, 15:49
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja det bästa är ju förstås att ha lite möblemang, men väldigt avskalat. Om man ska ta en dubbelsäng är det bra att kankse välja en lite mindre, så att det ser luftigt ut. Alla mastodontmöbler ska väck innan visning.

Ja, man ser ju en del folk som har vardagsrumsmöblemang a'la 1980-talet, typ fyra ihopbyggda bokhyllor och skåp med glasluckor. Det är inget vidare. Samma sak med fulla bokhyllor, det ser galet stökigt ut på bild även om man håller ordning bland böckerna. Jag har själv mycket böcker och de står fint ordnade, men när jag har fotat hemma ser det för jävligt ut ändå. Så har man inte läderinbundna böcker så är det bara att rensa... Sen bör man ju tänka på material och inte blanda träslag och färger för mycket. Det som ser bra ut på plats kan verkligen se illa ut på bild.
Citera
2012-04-14, 02:27
Medlem
Citat:

Kanske kan vara intressant att veta:
Flera av de stylister jag arbetar med använder IKEAs billigaste halogenbelysning!
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00230685/
Oftast används en tidigare version av denna armatur.

I vissa sammanhang placeras exklusiv belysning strategisk.
Men, jag rekommenderar att placera de tänkta 18.000kr på "rätt" möbler.
Även om man skulle välja dyra, vackra armaturer/lampor från tex Paulsen och liknande
blir det mindre bra/intressanta bilder på bostaden. Vanliga bostäder utan möbler ger
trista och oinspirerande bilder.

Det finns många enkla väldigt bra stylinglösningar som kostar väldigt lite
men att sätta ihop delarna till en optimal lösning är inte så lätt som många tror.
Några av stylisterna jag arbetar med har just den talangen att sätta ihop de rätta sakerna
till en fungerande helhet.

En bra stylists arbete ska enligt min uppfattning inte föringas.
Citera
2012-04-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, man ser ju en del folk som har vardagsrumsmöblemang a'la 1980-talet, typ fyra ihopbyggda bokhyllor och skåp med glasluckor. Det är inget vidare. Samma sak med fulla bokhyllor, det ser galet stökigt ut på bild även om man håller ordning bland böckerna. Jag har själv mycket böcker och de står fint ordnade, men när jag har fotat hemma ser det för jävligt ut ändå. Så har man inte läderinbundna böcker så är det bara att rensa... Sen bör man ju tänka på material och inte blanda träslag och färger för mycket. Det som ser bra ut på plats kan verkligen se illa ut på bild.

Bokhyllor ser ofta väldigt röriga ut men, det finns två trick som ofta används!
Ta en titt i möbelkataloger där ser man oftast några lösningar.
Stylisterna använder även ett annat. Kan du lista ut det?
Citera
2012-04-15, 00:27
Medlem
Xlntboys avatar
Hej Tack för era svar!

Har valt ett medelväg då jag köper prylarna själv men hit kommer stylist och stylar lägenhet med det jag har. Som jag skrev så har jag för lite möbler i lägenheten så jag har idag ägnat mig åt shopping från mattor till kuddar och plädar i färger som stylisten rekommenderade när hon var här. Innan jag begav mig på shoppingrunda har jag lånat hem ett andal inredningstidningar och Schyfferts stylingsbok.

Tack och lov så har jag inga 80-tals möbler eller enorma bokhyllor. (och ja, jag håller med er att såna ser ganska tråkigt ut när man kommer på visning hos någon) Dom flesta möbler som är hemma hos mig är från 2005-2010 som jag har lagt ned en del tid för letande och omdöme innan jag har köpt dom. Det enda som jag har från IKEA är mitt kök som jag ärvde från föregående ägare men jag är ganska nöjd med den (jo kom på att jag ljuger ite då jag har balkongmöbler också från Kamprads butik).

På måndag tänkte jag ägna mig åt belysning, fåtölj och nytt matgrupp enligt stylistens rekommendationer sen en dag inna stylisten och fotografen kommer så köper jag färska blommor och lite krafs till köket.

Många säkert kommer undra varför jag inte valde att stylisten gör hela jobbet, jo 18000 är mycket pengar men för dom pengar får man en del möbler och prylar som jag kan ha användning i mitt nya hus som är dubbelt så stort som mitt lägenhet just nu. Att bjuda stylist hit för upplägg är väl en smaksak men jag tycker att erfaren person kommer få till upplägget mycket bättre än om jag gör det själv.

Hur som helst, tack allihop för era svar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in