2012-04-12, 08:10
Medlem
Jag tillverkar en produkt i garaget som jag sedan säljer på blocket. Varje sälj ger en inkomst på 2000kr som jag inte redovisar.

Ibland frågar kunder(företagare) efter kvitto. Är det någon fara för mig att skriva detta? Får skatteverket på något sätt se deras kvitto?

Tack
Citera
2012-04-12, 08:19
Medlem
KallePaHedens avatar
Nej, de ber säker om kvitto för att kunna bevisa att de betalat för produkten om det skulle bli någon slags tvist eller liknande. Om det visar sig att t.ex. saken de köpt är stulen. (vilket den förstås inte är)

Om de nu inte ska dra av momsen på denna produkt i något slags bolag. Men tror inte man får dra av moms på inköp från privatperson. Så du kan vara lugn!
Citera
2012-04-12, 08:22
Medlem
KallePaHedens avatar
...och vissa gubbar ska bara vara märkvärdiga och be om kvitto. Jag tror också (tror en jäkla massa nu) att du som privatperson får sälja varor utan att redovisa till skatteverket upp till en viss summa per år. Kan dock inte summan.
Citera
2012-04-12, 08:51
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatae
Ibland frågar kunder(företagare) efter kvitto. Är det någon fara för mig att skriva detta? Får skatteverket på något sätt se deras kvitto?

Om företaget åker på en revision eller liknande så får ju skatteverket se kvittot, men inte annars.
Citera
2012-04-12, 08:55
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KallePaHeden
Nej, de ber säker om kvitto för att kunna bevisa att de betalat för produkten om det skulle bli någon slags tvist eller liknande.

Det är ju egentligen enklare än så: Ett företag måste ha kvitto för att visa vart pengarna gått även om det inte blir någon tvist.
Citera
2012-04-12, 09:16
Medlem
KallePaHedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Det är ju egentligen enklare än så: Ett företag måste ha kvitto för att visa vart pengarna gått även om det inte blir någon tvist.

Absolut. Om det är ett företag som inhandlar varan så är det klart att de behöver kvitto.
Jag menade om man som privatperson köper hans produkt. Det finns ju såna med som ber om kvitto.
Citera
2012-04-12, 09:19
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatae
Jag tillverkar en produkt i garaget som jag sedan säljer på blocket. Varje sälj ger en inkomst på 2000kr som jag inte redovisar.

Tack

Skatteverket ser ju inte deras kvitto med någon automatik.
Om företaget råkar ut för skatterevision så kräver ju skattmasen in bokföringen för kontroll av ev. fusk hos företaget, men att dom skulle orka följa upp ett kvitto på 2000 från dig känns osannolikt.

Men egentligen skall du skatta från första kronan, om det inte gäller plockning av bär,svamp eller kottar. Kolla infoblad från Skatteverket.
Citera
2012-04-12, 23:26
Jag skulle tro att risken att åka dit är större av den anledningen att SKV faktiskt kollar Blocket efter personer som säljer så mycket att de borde deklarera för näringsverksamhet, än att kvittot i något företags bokföring skulle leda tillbaks till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in