2006-02-09, 15:29
Medlem
skulle vilja ha lite fakta/analys av den här låten, det enda jag vet är att den handlar om typ knarkande kille som dör/vill dö. Vad betyder "sex noll två" trodde först låten var så lång men den är runt 6½ min. nån som vet vad det betyder?

LÅTTEXTEN FINNS HÄR: http://www.letssingit.com/?/ksmb-sex-noll-tva-9ltsxsp.html

tpf/simon
Citera
2006-02-10, 00:28
Medlem
FTSs avatar
Citat:
Sex Noll Två: Den här blev KSMB´s signaturmelodi på sätt och vis. Den är gjord för att sätta sprätt på fantasin och ska därför inte analyseras.
Från bookletten till samlingsskivan Sardjentpepper.
Citera
2006-02-10, 14:53
Medlem
Micke Ls avatar
Citat från Johan Johansson:

Citat:
Ursprungligen postat av Johan Johansson
Efter att ha gjort en platta med speeded Kalle Anka-punk ville vi i KSMB efter några medlemsbyten komma vidare musikaliskt. Resultatet blev plattan Rika Barn Leka Bäst, varifrån den här låten är hämtad. Gitarrsolon var mer eller mindre förbjudna vid den här tiden, och att det är kul att göra förbjudna saker vet ju alla som har tjuvrökt eller trimmat en moppe. Sex Noll Två skildrar albumets veritabla gitarrvägg ganska bra. Att den då 19-årige kompositören hade tillbringat mycket tid med att lyssna på James Bond-soundtracks och Dylan framgår med all tydlighet.

Texten har analyserats och tolkats mer än en gång, och nu är det lika bra att avslöja sanningen: Som så mycket annat med KSMB är den mest av allt ett skämt och en pastisch på dåtidens pretentiösa depprockares samtida material. Målet var att den skulle kunna tolkas till vad som helst, och om ni bara visste hur skojigt vi i orkestern haft åt diverse lyssnares och recensenters analyser av detta epos!

Den kryptiska låttiteln är helt enkelt låtens längd då vi repade den för första gången. Man var ju inte så noga med låttitlar, för man ju hade inte någon aning om att det var en blivande "klassiker" som man höll på att göra. Apropå klassiker har jag inte medverkat på någon platta som blivit så sågad när den kom som just Rika Barn... Men å andra sidan slaktades ju "Exile on Main Street" också. Om det är musiken eller åsikterna som mognar med åren lär man som väl är aldrig få veta.

Riktigt bra låt för övrigt. Deprimerande texter om knark, polisvåld, depression och kärlek med helt otroliga gitarriff.
Citera
2006-02-13, 17:36
Medlem
mugabes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajm00n
skulle vilja ha lite fakta/analys av den här låten, det enda jag vet är att den handlar om typ knarkande kille som dör/vill dö. Vad betyder "sex noll två" trodde först låten var så lång men den är runt 6½ min. nån som vet vad det betyder?

tpf/simon

är den inte 6.02 utan den där trumpeten i början då?
Citera
2006-02-13, 18:27
Medlem
Micke Ls avatar
Om ni läser i citatet jag skrev ovan så säger Johansson att låten fick sitt namn från längden på första inspelningen av låten. Alltså inte den slutgiltliga versionen.
Citera
2020-02-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajm00n

tpf/simon

Jag är fjorton år sen sedan OP skrev men tänkte att jag ändå skulle ifall någon sökte om just detta ämnet ännu idag. Låten "Sex noll två" heter så pga första gången de testade att spela låten blev den 6:02 sekunder, där av namnet. Enligt Johan Johansson (som skrev låten) så skulle låten inte ha någon speciell mening men texten var skriven för att verka "djup"
Citera
2020-05-23, 14:24
Medlem
Man kan tro att låten handlar om en tripp men den har ingenting med droger o göra utan e en blajtext för det va poppis med mörka djupa texter....

Vill ni höra en låt som handlar om heroinets rus så lyssna på Ebba grön 800 grader
Citera
2024-01-15, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Man kan tro att låten handlar om en tripp men den har ingenting med droger o göra utan e en blajtext för det va poppis med mörka djupa texter....

Vill ni höra en låt som handlar om heroinets rus så lyssna på Ebba grön 800 grader

800 grader handlar då inte om något heroinrus, de har själva sagt att det är om kalla kriget och kärnvapenhot
Citera
2024-01-15, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robyn22
800 grader handlar då inte om något heroinrus, de har själva sagt att det är om kalla kriget och kärnvapenhot
Och jag har hört att den handlar om ett rus av heroin
Och jag litar på min källa dom den kommer från en av medlemmarna, dock inte Thåström
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in