2012-04-10, 18:15
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
I så fall är det bara ni på LTH som läser så pass lite matematik skulle jag tro eller lantmäteri på LTH?

Maskin läser även matstat och har en kurs i pde som är alternativobligatorisk. VoV och kemi läser även de matstat. Sen kan man ju alltid välja valfria kurser sista två åren inom matematik.
Senast redigerad av Dest88 2012-04-10 kl. 18:19.
Citera
2012-04-10, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av facit88
Ursäkta? På vilket sätt har du bidragit till dialogen med din innehållslösa kommentar? Har du läst finansiell matematik? Avancerad ekonometri? Optionslära? Kryp under din sten...

Lust att länka till dessa kurser? När jag kollade Lunds hemsida för NEK och kollade in äldre tentor i kursen Avancerad ekonometri så var det ju inte direkt komplicerad matematik någonstans. Kollade även in kursen optionsteori och den var ju mindre tung vad gäller matematiken.
Citera
2012-04-10, 18:23
Medlem
Citat:
Tack för välmotiverat inlägg. Min kommentar: de flesta urtypiska utbildningar på de tekniska högskolorna; maskin, väg- och vatten och kemi innehåller inte mer matematik än en- och flerdim + linjär algebra (iaf på LTH). Att det finns vissa utbildningar, som I och F, som hyser mer avancerad matematik, är korrekt.

Ekonometri = skattningar av samband mellan variabler: http://en.wikipedia.org/wiki/Econophysics

Uppskattar att vi håller nivån högt i denna tråd. Tyvärr så håller jag inte med där heller, maskin har ju exempelvis en matematikmaster på KTH, den betraktas som en ganska eländig utbildning, och via ryktesvägen har man hört om matematikbegåvningar som totalt går ner sig, pga av den tunga matematikteorin. Visst, alla program kanske inte har dom tuffaste matematikinriktningarna, men enligt min mening så är det närmast ett axiom att ingenjörer har tuffare matematik än ekonomer.
Citera
2012-04-10, 18:28
Medlem
Dest88s avatar
Det finns kurser på LTH inom finans som är betydligt mer matematiska än de på EHL bl.a. http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=kurs&kurskod=FMS161 och http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=kurs&kurskod=FMSN25.

Men om man endast håller sig till de kurser som ges på ekonomihögskolan så är det nog inte särskilt mycket svår matematik, även om det så klart hjälper att ha en fallenhet för det.
Citera
2012-04-10, 18:28
Medlem
BobSacamanos avatar
Jag har läst både ekonomi (finansiell ekonomi) och matematik/matstat, på Ekonomihögskolan respektive Natfak i Lund, och tror att jag är kvalificerad för att yttra mig om det som diskuterats.

Först måste det sägas att vad som är "svårt" är relativt. För gemene ekonom är bevisligen matematiken inom NEK (B-nivå och högre) hyfsat svår, om man tittar på betygsstatistiken och hör vad folk säger. För någon som läst en kurs i envariabelanalys bör matematiken inte vara svår. Själv har jag inte behövt göra mycket mer än att beta igenom några extentor för att plocka ett A eller B i samtliga kurser jag läst på ekonomihögskolan.

Vidare:

1. Matematiken och statistiken på kandidatnivå inom NEK är inte på något sätt avancerad, i den mening att:
a) det mesta är på låg nivå (som värst derivator, linjär regression), och
b) det som möjligen kan ses som avancerat bevisas aldrig (inte något annat heller), utan metoderna presenteras för att kunna användas maskinellt, utan tänkande.

2. Matematiken på avancerad nivå inom NEK är heller inte särskilt avancerad, mycket på grund av att man förutsätter/vill att de som pluggat ekonomi på kandidatnivå ska kunna fortsätta plugga på avancerad nivå. Vissa kurser är mer avancerade än andra - främst de som är valbara för LTH:are - men kikar man på extentorna så ser ingen speciellt svår ut matematiskt.

3. De avancerade finanskurserna i Lund finns på avdelningen för matematisk statistik, och kan i princip bara läsas av LTH:are och studenter på Natfak. Dessa kurser ges på masternivå, och de är otillgängliga för ekonomer pga. otillräckliga förkunskaper.

4. Gällande diskussionen i tråden: gör skillnad på finans och kvantitativ finans. Econophysics (löjligt namn) är kvantitativ finans. Denna termin gavs en kurs i Econophysics/"Complex Economy": http://www.ka.lth.se/kursplaner/arets/FMF170.html

5. Det finns inga samband mellan fysik och ekonometri. Påstår man det vet man inte vad det ena eller det andra är. Ekonometri är en gren av statistiken, och ja, de matematiska och statistiska metoder som används inom ekonometri kan bli väldigt avancerade.

6. På andra håll, t.ex. i USA och England, ställs högre krav på de som pluggar nationalekonomi. Där väntas man, som jag förstår det, att läsa minst en- och flervariabelanalys samt linjär algebra. Vill man gå vidare (master eller ffa. PhD) inom NEK behöver man läsa betydligt mer.

Sorry för eventuellt svammel.
Citera
2012-04-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Det finns kurser på LTH inom finans som är betydligt mer matematiska än de på EHL bl.a. http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=kurs&kurskod=FMS161 och http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=kurs&kurskod=FMSN25.

Men om man endast håller sig till de kurser som ges på ekonomihögskolan så är det nog inte särskilt mycket svår matematik, även om det så klart hjälper att ha en fallenhet för det.

Fast det där är ju kurser i Mat.Stat vad jag kan se, dvs de lär ju ges av matematiska institutionen.
Citera
2012-04-10, 18:35
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plogg
Fast det där är ju kurser i Mat.Stat vad jag kan se, dvs de lär ju ges av matematiska institutionen.

Ja, det är missvisande att jag skrev inom finans, eftersom det är matematisk finans, vilket antagligen inte är det TS undrade om.
Citera
2012-04-10, 18:35
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Tack för välmotiverat inlägg. Min kommentar: de flesta urtypiska utbildningar på de tekniska högskolorna; maskin, väg- och vatten och kemi innehåller inte mer matematik än en- och flerdim + linjär algebra (iaf på LTH). Att det finns vissa utbildningar, som I och F, som hyser mer avancerad matematik, är korrekt.

Ekonometri = skattningar av samband mellan variabler: http://en.wikipedia.org/wiki/Econophysics

Obligatorisk matematik på KTHs urtypiska civilingenjörsutbildningar utom I/F (kurser som är i gränslandet inom parentes):

Datateknik
Matematik baskurs 4,5 hp
Linjär algebra 7,5 hp
Envariabelanalys 7,5 hp
Logik för dataloger 6 hp
(Numeriska metoder 7,5 hp)
Matematisk statistik 6 hp
(Algoritmer, datastrukturer och komplexitet 9 hp)
Diskret matematik 12 hp

Elektroteknik
Algebra och geometri 7,5 hp
Envariabelanalys 7,5 hp
Flervariabelanalys 7,5 hp
Vektoranalys och komplexa funktioner 7,5 hp
Sannolikhetsteori och statistik 6 hp

Farkostteknik
Tillämpad linjär algebra med numeriska metoder 12 hp
Tillämpad envariabelanalys med numeriska metoder 12 hp
Tillämpad flervariabelanalys med numeriska metoder 9 hp
Differentialekvationer 9 hp
Sannolikhetsteori och statistik 6 hp

Kemivetenskap
Envariabelanalys 7,5 hp
Differentialekvationer 6 hp
(Numeriska metoder och grundläggande programmering 9 hp)

Maskinteknik
Envariabelanalys 7,5 hp
Matematik 6 hp

Materialdesign (f.d. Materialteknik/Bergsteknik)
Envariabelanalys 7,5 hp
Matematik 6 hp

Samhällsbyggnad (f.d. Väg och vatten)
Differentialekvationer 6 hp
Matematikprojekt I 1,5 hp
Envariabelanalys 7,5 hp
(Numeriska metoder 6 hp)
Matematisk statistik 6 hp

Notera också att alla utbildningar innehåller en övervägande majoritet kurser som är matematiska till sin natur utan för att den delen vara matematik: fysik, mekanik, elektroteknik, etc.
Citera
2012-04-10, 18:43
Medlem
kalhygges avatar
Ekonomer är korkade därför är matten svår för dem. Ren fördom, jag är teknolog och har ännu ej satt min fot i en sal hysandes en ekonomiföreläsare.
Citera
2012-04-10, 19:25
Medlem
Evolute: Varför sätter du numerisk analys inom parentes? Det är väl ganska självklart att detta är matematik.
Citera
2012-04-10, 20:14
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george-costanza
Evolute: Varför sätter du numerisk analys inom parentes? Det är väl ganska självklart att detta är matematik.

Jag tycker det men på ex. KTH ligger avdelningen för numerisk analys på skolan för datavetenskap och kommunikation. Det sorterar alltså inte under matematik.
Citera
2012-04-10, 20:45
Medlem
Inte så länge du läser företagsekonomi. Den mest ansträngande matten i den inriktningen är isåfall statistikkurserna, men de är inte svåra, bara extremt ointressanta om man inte är intresserad, så de kurserna är en aning ansträngande till tentaplugget.
För övrigt är ekonomutbildning inriktning fek väldigt enkel i förhållande till vad man får ut efter utbildningen, pluggar du 8h per dag lär det bli vg rakt igenom, pluggar du 8h i veckan har du godkänt i allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in