i rimlighetensnamn borde det vara så långt söder ut man kan komma...
detta lallande med midnatt sol ät meningslöst då passeringen genom atmosvären blir längre ..
skånse sydkust torde vara bästa alternativet
i rimlighetensnamn borde det vara så långt söder ut man kan komma...
detta lallande med midnatt sol ät meningslöst då passeringen genom atmosvären blir längre ..
skånse sydkust torde vara bästa alternativet
Varför då? Är det molnigare ju längre norrut man kommer så vill jag gärna se en källa på det. Personligen tror jag att delar av norrlandskusten exempelvis Piteå (där man för övrigt inte har midnattssol) har mer soltimmar än många sydliga städer. Inlandsorter som Kiruna och Östersund har ju givetvis mindre soltimmar än Visby men det beror inte på att Visby ligger längre söderut.
De ställena som är kända för att ha många soltimmar är Öland, Gotland, Ven och Näset. Alltså antingen pga att de är öar där det är mindre molnighet eller längst i söder där det av naturliga skäl är fler soltimmar.
Senast redigerad av Triremer 2013-03-04 kl. 17:18.
Varmast klimat i Sverige: högst genomsnittstemperatur borde Skanör-Falsterbo i sydvästra Skåne ha. Man har där lyckats hålla liv i några palmer (trachycarpus fortunei) utomhus i flera år, men jag tror de strök med under en kall vinter för något år sedan. Varmast somrar finns nog i östra Småland, särskilt Målilla är känt för att kunna ha riktigt varma sommardagar.
Kalmar är fan inte dåligt! Jag va där 6 månader en gång åkte därifrån i början på november, då hade jag fortfarande solglajjerna på när jag åkte därifrån. Kändes som en sensommardag tills jag kom upp till Sveriges absolut ruttnaste stad Norrköping där det snöade. Så kalmar eller Karlskrona tror jag på . Det kan säkert finnas någon bra plats i Norrland med många soltimmar oxå, men då är det för långt norr ut och kallt och mörkt på vinterhalvåret, natt dygnet runt känns det som. Trelleborg blåser det som fan så där går inte o va heller. Sen hela västsidan är piss. Det bara regnar, och regnar det inte så är det grått. Göteborg särskilt, Nordsjön och atlanten rakt in. snacka om att ha en grå våt filt över sig 24/7. Längre ner på väst sidan något bättre då Danmark tar upp en del av skitvädersystemen från atlanten, men inte bra. Stockholm är ganska bra faktiskt oftast sol ett bar tre fyra ggr i veckan
Varmast klimat i Sverige: högst genomsnittstemperatur borde Skanör-Falsterbo i sydvästra Skåne ha. Man har där lyckats hålla liv i några palmer (trachycarpus fortunei) utomhus i flera år, men jag tror de strök med under en kall vinter för något år sedan. Varmast somrar finns nog i östra Småland, särskilt Målilla är känt för att kunna ha riktigt varma sommardagar.
Soligast? Tror Öland / Gotland.
Palmerna i Trelleborg placeras inomhus under vinterhalvåret.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!