Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Huruvida ett land är en diktatur eller ej påverkar väl inte befolkningens IQ? (*)
(*)
Speciellt inte i ett land som Nordkorea, där det i stort sett är omöjligt att fly landet.
Att ett land är en diktatur påverkar inte IQ, men att ett land har dålig sjukvård och undernäring bland folket påverkar IQ, och det är ofta diktaturer där man har dessa problem.
Citat:
Befolkningen i Kina, Japan och Sydkorea har också drabbats av svältkatastrofer under 1900-talet. Jag gissar att du (och FlamingBacon) kraftigt överdriver dess betydelse på IQ-nivån i Nordkorea. (**)
(**)
Jag kan dessutom mycket väl tänka mig att svält har en positiv påverkan på en befolkningsgrupps IQ. Åtminstone på lång sikt... Jag kan t.o.m. tänka mig att svält är den viktigaste orsaken till olika befolkningsgruppers olika IQ-fördelning.
Att din farfar svalt betyder ingenting för din intelligens, din intelligens beror på det genetiska arv du fått av bl a din farfar, samt hur DU har ätit och mått under din uppväxt.
En svältkatastrof på 50-talet är irrelevant för intelligensen hos någon som är född på 60-talet.
Svält och dåliga förhållanden under lång tid kan ha en positiv effekt på IQ, genom att de som drabbas är de som är sämst på att kunna få ihop mat.
Vi får alltså en darwinistisk utrensning av de med "dåliga" gener och de med "bra" gener premieras.
Vilket är skälet till att vi är intelligenta i ett land där intelligens krävs, medas afrikaner är bra på att springa, när deras förfäder levde i ett land där det var viktigare att kunna springa ifrån ett lejon än att kunna debattera med det.
Vilket också selekterat för aggressivitet och impulsivitet, snarare än logik och lugn och förmåga att komma överens.
Citat:
Som jag har förstått det, har de båda Koreorna i stort sett en homogen befolkning. Allt talar i så fall för att de har samma genomsnittliga IQ (***).
(***)
Men visst, på samma sätt som att Danderyds invånare är betydligt intelligentare än t.ex. invånarna i Essunga, kan jag tänka mig att invånarna i Seoul kan vara intelligentare än invånarna i övriga Korea.
Det är samma folk i både Nord- och Sydkorea, och därför också med största sannolikhet samma genetiska arv och samma potentiella intelligens.
Men Nordkorea har med största sannolikhet ett lägre medel än Nordkorea pga problem med undernäring bland befolkningen.
Att invånare i Danderyd är intelligentare än invånare i Essunga hör ihop med samma genetiska arv.
Tänk på det som längd, två långa (intelligenta) föräldrar har stor chans att deras barn också blir lång (intelligent) men det är på intet vis garanterat.
På samma sätt kan två korta (dumma) föräldrar få ett långt (intelligent) barn.
Och på samma sätt som undernäring under ens uppväxt påverkar ens längd som vuxen, så gör det också samma sak för ens intelligens.
Och ibland hoppar längden en generation, så ett par långa föräldrar får ett kort barn, men detta korta barn får i sin tur ett långt barn, generna finns kvar men kombinationen i det korta barnets fall var inte till längdens fördel. Samma gäller för intelligens.
När man har undersökt DNA och försökt hitta "intelligens-genen" så har man misslyckats, någon sådan gen verkar inte finnas.
Utan istället verkar det handla om ett stort antal gener som samverkar, och att ha så många av dessa som möjligt och ha dem i rätt kombination. Och i en del fall så har de dessa gener, men inte i rätt kombination, så medans de inte intelligenta så har de fortfarande generna att föra vidare så att deras barn kan bli intelligenta.