• 1
  • 2
2012-03-26, 18:43
Medlem
zepofans avatar
Julas "eget" märke Meec Tools har en liten bensindriven grästrimmer för en femhundring, någon som har erfarenhet av den? Är det ens lönt att överväga en sån eller är det pengar i sjön? Jag har behov av att köra av 20-25 kvadratmeter bestående av mestadels gräs, men med viss inblandning av blommor, någon gång per år, så det är inte fråga om något stort användande.
Citera
2012-03-26, 19:14
Medlem
jarlens avatar
20-25kvm?

Då är det bara köpa, inga problem med den. Körde den i kanterna på 1500kvm tomt hela förra sommaren.
Citera
2012-03-26, 20:28
Moderator
Arne.Ankas avatar
Glöm inte av att du har 3års reklamationsrätt och oftast 1-3 års garanti så kör på men glöm inte av att underhålla maskinen.
Citera
2012-03-26, 20:33
Moderator
v50s avatar
Du ska ha i åtanke att det kommer bli svårt / omöjligt att få fram reservdelar om den går sönder och den har utgått från julas sortiment. I och för sig är den så pass billig så det knappast lönar sig att laga den men vill du ha möjlighet till det på längre sikt så ska du köpa en märkesmaskin från t.ex. husqvarna eller stihl fast då är priset ett annat.
Citera
2012-03-26, 20:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
....en märkesmaskin från t.ex. husqvarna eller stihl fast då är priset ett annat.
Hahaha får typ 22st trimmers från jula för 1 av dom jag använde när jag yrkesmässigt arbetade med bl.a gräsklippning.
Citera
2012-03-26, 20:47
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Hahaha får typ 22st trimmers från jula för 1 av dom jag använde när jag yrkesmässigt arbetade med bl.a gräsklippning.

Ja köper man en proffstrimmer (eller rättare sagt röjsåg) från husqvarna eller sthil så får man lägga upp 10-12 000 kr om ens det räcker men det finns maskiner för 2-3000 kr som säkert fungerar bra för hobbybruk, var sådana jag hade i åtanke
Citera
2012-03-26, 20:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Jonsered röjsåg va de, stabil maskin men ingenting för hobbyister, ~11.000 är riktpriset för bc 2256 men använde även en trimmer liknande den TS länkar till.
Såg inte mycke ut för världen och reservdelar existerade inte men den hängde med i flera år, användes för enklare gräsröjning.
Citera
2012-03-26, 21:12
Moderator
v50s avatar
Citat:
Jonsered röjsåg va de, stabil maskin men ingenting för hobbyister, ~11.000 är riktpriset för bc 2256 men använde även en trimmer liknande den TS länkar till.
Såg inte mycke ut för världen och reservdelar existerade inte men den hängde med i flera år, användes för enklare gräsröjning.

En kompis har husqvarnas värsting röjsåg vet inte vad den har för modellbeteckning men den är grym och efter man använt den så tycker man andra billiga maskiner är rena leksaken

Men även om det är kul att jobba med så starka maskiner kan man inte motivera ett köp ens om man har ganska stora ytor och än mindre för så små ytor som TS har tänkt ha den till men personligen hade jag övervägt att köpa en röjsåg från en etablerad tillverkare då kan man använda den till att rensa bort buskar och sly vid behov, det går ej med en grästrimmer.
Citera
2012-03-26, 21:23
Medlem
zepofans avatar
Verkar vara lite delade meningar om det här. Att köpa en röjsåg är inte aktuellt, jag har inte det behovet alls. Om maskinen håller ca tre år så är det helt OK, det är fortfarande billigare än att hyra en maskin eller att köpa tjänsten. Nåja, får väl ta och känna och klämma lite på en och försöka avgöra om det är ett hyfsat köp.
Citera
2012-03-26, 21:31
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Verkar vara lite delade meningar om det här. Att köpa en röjsåg är inte aktuellt, jag har inte det behovet alls. Om maskinen håller ca tre år så är det helt OK, det är fortfarande billigare än att hyra en maskin eller att köpa tjänsten. Nåja, får väl ta och känna och klämma lite på en och försöka avgöra om det är ett hyfsat köp.

Du kan alltid gå förbi en seriös firma som säljer dessa märkesmaskiner de brukar sälja begagnade maskiner som är servade också då kan du få en proffsmaskin till ett bättre pris alternativt chansa och köpa via tradera / blocket.

Man brukar säga att köpa billigt är att köpa dyrt då man tvingas byta ut den billiga maskinen ganska snabbt i många fall pga undermålig kvalitet och då köper man antigen en ny skräpmaskin eller lägger upp mer pengar för att köpa en kvalitetsmaskin, i vilket fall som helst blir det dyrare än att köpa en bra grästrimmer direkt.

Rent generellt är meccs och andra kinamaskiner rent skräp då de brukar gå sönder snabbt testa googla lite så kommer du finna många trådar om detta på olika forum.
Citera
2012-03-26, 21:39
Medlem
Citat:

Då tar jag en följdfråga; något lite starkare, alltså en riktig röjsåg för "hobbyanvändning"? 11 000 är mycket om den ska köras 1-2 gånger per år, men samtidigt behövs något lite rejälare som kan få ordning på både gräs och småsly. Är det någon som har några rekommendationer där? Både till bra pris och prisvärdhet tack.
Citera
2012-03-26, 21:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Du kan alltid gå förbi en seriös firma som säljer dessa märkesmaskiner de brukar sälja begagnade maskiner som är servade också då kan du få en proffsmaskin till ett bättre pris alternativt chansa och köpa via tradera / blocket.

Man brukar säga att köpa billigt är att köpa dyrt då man tvingas byta ut den billiga maskinen ganska snabbt i många fall pga undermålig kvalitet och då köper man antigen en ny skräpmaskin eller lägger upp mer pengar för att köpa en kvalitetsmaskin, i vilket fall som helst blir det dyrare än att köpa en bra grästrimmer direkt.

Rent generellt är meccs och andra kinamaskiner rent skräp då de brukar gå sönder snabbt testa googla lite så kommer du finna många trådar om detta på olika forum.
Jag är fullt medveten om att det är en chansning och att man oftast får det man betalar för. Jag brukar oftast resonera som du, att det blir dyrt att köpa billigt, och köpa "bra" grejer i stället. Men just i det här fallet så räcker det om maskinen håller runt 20h.
Googlade lite innan jag skrev här, men hittade inget av värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in