2012-03-09, 15:10
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kam
Ser man på! Lilla jag kan laga mat. Det trodde jag inte

Undrar om hon får jobba i köket på anstalten sen?
Citera
2012-03-09, 15:11
Medlem
essohasses avatar
Ur artikeln, Uppsalatidningen nr10 2012:
Citat:
Kidnapparna drogade miljonärssonen med en köttfärspaj. Sedan förde de honom till en vit skåpbil som stod parkerad på trottoaren i Luthagen.
– Själva kidnappningen är inte amatörmässigt utförd, säger Ove Dahlberg, spaningsledare på
Uppsalapolisen

Många detaljer i kidnappningshistorien är kända sedan en tid. Men det har inte framkommit på vilket sätt 25-åringen fördes från sitt hem i Luthagen. Enligt källor till Uppsalatidningen blev psykologstudenten drogad av köttfärspaj som preparerats med sömnmedel. En paj som den kvinnliga kidnapparen själv ska ha lagat och bjudit honom på.
– Det är uppgifter som jag också har hört, men jag kan inte bekräfta någonting i det här läget av utredningen, säger spaningsledaren Ove Dahlberg.
– Vi kommer att ha en presskonferens när åtalet är klart och då kommer fler uppgifter att presenteras, säger han.

Togs till felparkerad bil
25-åringen ska rätt snabbt ha förstått att han blev drogad av maten. Han började få synvillor och må dåligt. Efter att de drogat honom förde kidnapparna studenten från hemmet till den vita skåpbil som stod parkerad på trottoaren utanför bostaden i Luthagen.
/.../
Trots att 25-åringen blev bortförd från sin lägenhet med våld, drogad och inlåst i ett kallt ödehus i Västerbotten klarade han sig undan allvarligare fysiska skador. Men enligt Uppsalapolisen riskerade han att råka illa ut under själva kidnappningen.
– Ja, det finns vissa moment som är förenliga med fara för hans hälsa. Det kommer att redovisas när åtalet är klart. Med tanke på vad han har gått igenom mår han ändå ganska bra. Givetvis sätter en sådan här händelse sina spår, men han har kunnat medverka i utredningen och redogöra på ett detaljerat sätt för vad som har hänt.
/.../
Många experter anser att kidnapparna betett sig som amatörer. Håller du med?
– Nej. Själva kidnappningen är inte amatörmässigt utförd. Det har funnits en noggrann och detaljerad planering bakom brottet. Men sedan har de slarvat med att städa bort spåren efter sig, säger Ove Dahlberg.
Senast redigerad av essohasse 2012-03-09 kl. 15:24.
Citera
2012-03-09, 15:14
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Lite oklara uppgifter tycker jag. När träffade AÅ killarna? Han ska snabbt ha insett att maten drogat honom, och ha blivit bortförd med våld. Låter inte som att AÅ hann bli helt utslagen. Kidnappas man genom att bäras iväg neddrogad befinner man sig i ett hjälplöst tillstånd och inget fysiskt våld krävs. Samtidigt nämns fara för hälsa. Något att göra med doseringen av sömnmedlet? Fortsatt de att droga honom? Hur, med våld?

De kanske dök upp efter klarsignal från PN?
Jag tolkar det som om faran för hälsan kan ha kommit även senare.
Det blir intressant att få ta del av.
Citera
2012-03-09, 15:18
Medlem
Kams avatar
Det är nog livsfarligt att åka drogad bak i en skåpbil och kanske kräkas när man är bunden. Man kan väl kvävas.
Citera
2012-03-09, 15:19
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
De kanske dök upp efter klarsignal från PN?

Så tänker jag med - tidningen skriver de drogade, de, de...

Namnet på läkemedlen var ju sekretessade i EVs P7:a, fast det framgick vilken sorts medicin. Kanske av utredningstekniska skäl då det verkade lite udda att inte maskera allt eller inget.
Citera
2012-03-09, 15:35
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Så tänker jag med - tidningen skriver de drogade, de, de...

Namnet på läkemedlen var ju sekretessade i EVs P7:a, fast det framgick vilken sorts medicin. Kanske av utredningstekniska skäl då det verkade lite udda att inte maskera allt eller inget.

Undrar om MD var med från början? Om inte så kan jag förstå misstanken om en fjärde GM.
Det måste väl vara svårt för EV och lilla PN att släpa ner AÅ till bilen?
Citera
2012-03-09, 15:38
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Undrar om MD var med från början? Om inte så kan jag förstå misstanken om en fjärde GM.
Det måste väl vara svårt för EV och lilla PN att släpa ner AÅ till bilen?
Han hämtades i skåpbilen morgonen före kidnappningen, så han var nog med.
Citera
2012-03-09, 15:41
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Han hämtades i skåpbilen morgonen före kidnappningen, så han var nog med.
OK, hade missat det.
Citera
2012-03-09, 17:08
Medlem
Kams avatar
Jag känner hur jag blir mer och mer förbannad! Att sätta AÅ i ett utkylt hus var alltså inte nog. Man hade förgiftat maten också. Och detta för någon som förmodligen ställt upp en hel del för PN. Och därtill arbetar hon för Röda korset och är med i religiösa sammanhang. Tur att hon är frisk nog att få fängelsestraff- ett långt hoppas jag.
Citera
2012-03-10, 03:43
Medlem
yxikaxi00s avatar
Äntligen ny fakta i detta fall. Vilken "bra" vän PN var till AÅ. Hon tackade för alla gånger som hon fått sova över hos AÅ genom att söva ner honom, kidnappa och låta honom förlora drygt en vecka av hans liv i ett iskallt helvete i Norrland med en retard med initialerna M.D. Den här tjejen hade kunnat bli psykolog, fortsatt sitt arbete på Röda korset och skaffat sig en bra framtid. Nu förlorar hon både en riktig vän och sin framtid. Ett utmärkt om henne är pucko.

Hur som helst. Det här om AÅ hade pass med sig eller inte känns väl ändå lite relevant? Nu var det länge sen jag läste i tråden men var det inte tal om att EV utrikesplaner i tankarna?

Vad hade hänt i detta fall om inte PN & EV åkt fast den där dagen norr om Uppsala? Hade de tagit AÅ:s liv till slut? Kan avsluta mitt inlägg med att skriva att jag inte blev vidare sugen på köttfärspaj nu i alla fall. Tur att AÅ kunde redogöra hur allt började med sömnmedel i alla fall. Tänk om de hade gett honom något annat där han inte alls mindes köttfärspajen ens eller att "vännen" han många gånger hjälpt i nöd var kocken.
Senast redigerad av yxikaxi00 2012-03-10 kl. 03:46.
Citera
2012-03-10, 09:24
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yxikaxi00
Äntligen ny fakta i detta fall. Vilken "bra" vän PN var till AÅ. Hon tackade för alla gånger som hon fått sova över hos AÅ genom att söva ner honom, kidnappa och låta honom förlora drygt en vecka av hans liv i ett iskallt helvete i Norrland med en retard med initialerna M.D. Den här tjejen hade kunnat bli psykolog, fortsatt sitt arbete på Röda korset och skaffat sig en bra framtid. Nu förlorar hon både en riktig vän och sin framtid. Ett utmärkt om henne är pucko.

Hur som helst. Det här om AÅ hade pass med sig eller inte känns väl ändå lite relevant? Nu var det länge sen jag läste i tråden men var det inte tal om att EV utrikesplaner i tankarna?

Vad hade hänt i detta fall om inte PN & EV åkt fast den där dagen norr om Uppsala? Hade de tagit AÅ:s liv till slut? Kan avsluta mitt inlägg med att skriva att jag inte blev vidare sugen på köttfärspaj nu i alla fall. Tur att AÅ kunde redogöra hur allt började med sömnmedel i alla fall. Tänk om de hade gett honom något annat där han inte alls mindes köttfärspajen ens eller att "vännen" han många gånger hjälpt i nöd var kocken.

Det känns hemskt att tänka på att de nog inte hade kunnat släppa AÅ levande eftersom han vet vem som bjöd honom på paj.
Eller hur tänkte dom där?
Det var planerat under lång tid. Lilla jag har nog planerat ända sen hon såg filmen om kidnapping som hon lånade och inte lämnade tillbaka på sin arbetsplats biblioteket.
En har varit mer drivande än de andra, det sades vara Lilla jag.
Att nära en orm vid sin barm är ett uttryck som känns aktuellt.
Citera
2012-03-10, 09:31
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det känns hemskt att tänka på att de nog inte hade kunnat släppa AÅ levande eftersom han vet vem som bjöd honom på paj.
Eller hur tänkte dom där?
Det var planerat under lång tid. Lilla jag har nog planerat ända sen hon såg filmen om kidnapping som hon lånade och inte lämnade tillbaka på sin arbetsplats biblioteket.
En har varit mer drivande än de andra, det sades vara Lilla jag.
Att nära en orm vid sin barm är ett uttryck som känns aktuellt.
Tanken kan mycket väl ha varit att AÅ skulle somna utan att märka att han blivit drogad. En misslyckad start på en rakt igenom misslyckad operation.

Men du har rätt, om resten av operationen hade lyckats, vad hade hänt med AÅ då? Han förstod ju vem som drogat. Skulle PN och EV ha lämnat AÅ och MD till sitt öde i ödehuset och schappat utomlands? Eller hade de gjort sig av med misshagliga vittnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in