2012-02-24, 20:43
Medlem
Marler78s avatar
Två stjärnor till vänster om månen?

Jag vet att det står i trådarna under men jag får ingen ordning på det.

Hela förra året så har man alltid sett en stjärna som lyser skarpt till vänster om månen. Den kan ses innan solen går ner också. Nu har det ju dykt upp en stjärna till som befinner sig mellan nr.1 o månen men denna stjärna befinner sig lägre mot horisonten o lyser skarpare. Vilka är stjärnorna?
Citera
2012-02-24, 20:45
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marler78
Jag vet att det står i trådarna under men jag får ingen ordning på det.

Hela förra året så har man alltid sett en stjärna som lyser skarpt till vänster om månen. Den kan ses innan solen går ner också. Nu har det ju dykt upp en stjärna till som befinner sig mellan nr.1 o månen men denna stjärna befinner sig lägre mot horisonten o lyser skarpare. Vilka är stjärnorna?
Det är inga stjärnor utan planeter. Den starkast lysande närmast månen är Venus. Den svagare är Jupiter.

Imorgon kommer månen befinna sig väldigt nära Venus på himlen.

Visst är det vackert
Citera
2012-02-24, 21:02
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Det är inga stjärnor utan planeter. Den starkast lysande närmast månen är Venus. Den svagare är Jupiter.

Imorgon kommer månen befinna sig väldigt nära Venus på himlen.

Visst är det vackert
De båda kommer komma närmare varandra, och runt 13 mars kommer de att stå bredvid varandra på kvällshimlen i väster.
Citera
2012-02-24, 21:08
Medlem
Marler78s avatar
Tack. Och jag vet att det är planeter. En jävligt dum fråga till. Är alla stjärnor planeter?
Citera
2012-02-24, 21:14
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marler78
Tack. Och jag vet att det är planeter. En jävligt dum fråga till. Är alla stjärnor planeter?
Planeter är himlakroppar som kretsar kring stjärnor. Om du är osäker på om det du ser på himlen är en planet eller stjärna, titta på om det blinkar. Gör det det, så är det en stjärna.

Du kan se sex planeter med blotta ögat. Dessa är Merkurius, Venus, Mars, Jupiter, Saturnus och under väldigt goda förhållanden även Uranus. Neptunus är väldigt svår att se med blotta ögat, men den syns med en vanlig kikare om du bara vet vart du ska kolla.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2012-02-24 kl. 21:17.
Citera
2012-02-24, 21:20
Medlem
Nej planeter sänder inte själva ut något ljus utan blir precis som månen belysta av solen. Månen räknas dock inte som en planet eftersom den kretsar runt jorden. Likaså räknas inte månar runt andra planeter som planeter utan brukar istället betecknas som satelliter, precis som Filmnets satellit som sände filmer över norra halvklotet.

Stjärnor drivs av fusion och är till skillnad från planeter mycket varmare och sänder ut energi. Solen eller (Sol) är också en stjärna. Stjärnor sänder ut massor med energi i form av bland annat fotoner. Utan stjärnor så hade planeter inte funnits eftersom de är gjorda av stjärnstoft. Tänk på skillnaden mellan jorden och solen för att göra det enkelt.
Citera
2012-02-24, 21:26
Medlem
Marler78s avatar
Tack igen!
Citera
2012-02-24, 21:27
Medlem
Finns säkert mer vetenskapliga förklaringar om skillnader mellan stjärnor och planeter också.
Citera
2012-02-25, 03:16
Medlem
Quzzas avatar
Lånar tråd lite. Någon som vet vad detta är?

Mellan ca 20:00 och 22:00 brukar det finnas en stjärna/planet mellan S och V. Jag tycker den lyser starkare och starkare hela tiden.

Är det den där nibiru som alla pratar om som ska komma till vårt solsystem i december 2012?

//Quzza
Citera
2012-02-25, 10:24
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quzza
Lånar tråd lite. Någon som vet vad detta är?

Mellan ca 20:00 och 22:00 brukar det finnas en stjärna/planet mellan S och V. Jag tycker den lyser starkare och starkare hela tiden.

Är det den där nibiru som alla pratar om som ska komma till vårt solsystem i december 2012?

//Quzza
Antingen så är det Mars eller så är det Sirius.

Edit: eller nej fan, nu tänkte jag öster. Det är antingen Venus eller Jupiter du ser. De båda syns tydligt, men Venus är lite ljusstarkare, och står närmare horisonten.
Senast redigerad av Detvardåsjälva 2012-02-25 kl. 11:22.
Citera
2012-02-25, 10:39
Medlem
KimNeilJungs avatar
Jag måste bara få säga att det är alldeles otroligt vackert att se jupiter, venus och en svag månskära sakta falla ned bakom horisonten medans kvällen förlöper.
Citera
2012-02-25, 11:10
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KimNeilJung
Jag måste bara få säga att det är alldeles otroligt vackert att se jupiter, venus och en svag månskära sakta falla ned bakom horisonten medans kvällen förlöper.
Visst är det. Dessutom, om man har turen att i Svea rike få avnjuta en klar kväll såhär års, så kan man baske mig avnjuta flera av Jupiters månar - med enkel kikare.

Dock, jag måste fråga; Det var mig ett bra tag sedan jag studerade Jupiter (förra vintern, rent utsagt), och vad jag noterar nu så verkar Venus och Jupiter bytt plats i förhållande till månen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in