2012-02-25, 16:26
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
Dock, jag måste fråga; Det var mig ett bra tag sedan jag studerade Jupiter (förra vintern, rent utsagt), och vad jag noterar nu så verkar Venus och Jupiter bytt plats i förhållande till månen?
Eftersom månen gör ett varv kring Jorden på drygt en månad så kommer Månen befinna sig på många olika ställen längs ekliptikan. Men däremot så kommer Venus under våren "passera" Jupiter på himlen. Den 26:e Mars så kommer även månen befinna sig nära Venus och Jupiter till höger om Venus/Månen.

Edit. Kom på att jag fixade ett klipp som visar detta för ett tag sedan.

Starry Night Pro Plus 6 - Animation11 - HD - Jupiter, Venus and The Moon together 2012 (v2)
Citera
2012-02-26, 14:40
Medlem
timtaxis avatar
Nu på kvällar/nätter brukar man kunna se Mars väldigt tydligt söder ut, sirius blinkar vackert också. Mycket sevärdheter nu.
Citera
2012-02-28, 23:24
Medlem
Cerises avatar
Mycket vackert! Hade aldrig sett något liknande tidigare...

Tack för klippet Dragon!
Citera
2012-02-29, 04:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marler78
Tack. Och jag vet att det är planeter. En jävligt dum fråga till. Är alla stjärnor planeter?
jasså det vet du? varför skrev du stjärnor i rubriken då
Citera
2012-02-29, 19:00
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurf80
jasså det vet du? varför skrev du stjärnor i rubriken då
Som du själv ser i citatet du inkluderade, så trodde TS att en planet var en typ av stjärna. Inget konstigt med det, då han troligen har lärt sig vad som är rätt vid det här laget. :-)
Citera
2012-05-27, 20:49
Medlem
Vart har venus och jupiter tagit vägen? Kan inte se dem om kvällarna längre. Har dem slocknat?
Citera
2012-05-27, 21:10
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OAlienWhereArtThou
Vart har venus och jupiter tagit vägen? Kan inte se dem om kvällarna längre. Har dem slocknat?
Venus går fortfarande att se, men den står väldigt lågt i nordväst sent på kvällen. Jupiter står på andra sidan solen just nu, och kommer inte fram förrän i juli, tyvärr.
Citera
2012-05-28, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Venus går fortfarande att se, men den står väldigt lågt i nordväst sent på kvällen. Jupiter står på andra sidan solen just nu, och kommer inte fram förrän i juli, tyvärr.

Okej, men det gör inte så mycket. Jag gillar att titta på venus mer ändå
Prova stirra mot stjärnorna länge, inte bara titta lite på stjärnorna utan verkligen stirra ut mot rymden och alla dess stjärnor och bara fråga dig själv vad fan är det här för något. Får ni också någon speciell känsla, ganska mäktig men man känner sig nästan vilsen. Svårt att förklara. Sen så tappar man kordinationen lite?
Citera
2012-05-28, 17:37
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OAlienWhereArtThou
Okej, men det gör inte så mycket. Jag gillar att titta på venus mer ändå
Prova stirra mot stjärnorna länge, inte bara titta lite på stjärnorna utan verkligen stirra ut mot rymden och alla dess stjärnor och bara fråga dig själv vad fan är det här för något. Får ni också någon speciell känsla, ganska mäktig men man känner sig nästan vilsen. Svårt att förklara. Sen så tappar man kordinationen lite?
Jag brukar tänka så här när jag tittar upp på stjärnorna; jag tittar just nu rakt ut i rymden. Då blir man också konstig inombords.
Citera
2012-05-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detvardåsjälva
Jag brukar tänka så här när jag tittar upp på stjärnorna; jag tittar just nu rakt ut i rymden. Då blir man också konstig inombords.

Citera
2012-06-06, 06:59
Medlem
Vilken tur att det var mulet idag, så jag slapp se venuspassagen :I
Fick några halvtaskiga foton bara. 105 år tills nästa gång :I
Citera
2012-06-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Vilken tur att det var mulet idag, så jag slapp se venuspassagen :I
Fick några halvtaskiga foton bara. 105 år tills nästa gång :I

såg det live på nätet jag från hawaii observatoriet tror jag det var ,lite ballt var det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in