Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Om då är så att en utvisad gäst upphör att vara göst iom avvisande borde det väl inte spela någon roll om han blir det två gånger. Andra gången vart det rätt mycket bråk för att få ut honom och han blev till slut nedkastad utför trappan. Alltså fanns det inga tvivel om att han itne var välkommen. Det var då han hittade huvudet till en slägghammare och började gå loss på dörren. Han trodde att han var hos min kompis och krävde att få gå in till dennes syster (som inte bodde eller var där). Det gick inte att få honom att fatta att han inte var där.. efter mycket bråttande och bråkande i lägenheten smällde vi igen dörren på hans fingrar och han blödde en del ifrån det. Det var även i detta skedet som jag ringde polisen.
Sedan på morgonen när en av tjejerna som var där skulle gå till bussen kom killen in igen och gick och la sig utan att jag märkte detta. Vi väcktes då av att polisen kom och tog dna-prov på honom... Detta pga hyresvärdens anmälan.
Hyresvärden är inget stort företag eller så utan en provatperson som har två lägenheter på övervåningen i sitt eget bostadshus. Om nu det spelar någon roll.
Sedan på morgonen när en av tjejerna som var där skulle gå till bussen kom killen in igen och gick och la sig utan att jag märkte detta. Vi väcktes då av att polisen kom och tog dna-prov på honom... Detta pga hyresvärdens anmälan.
Hyresvärden är inget stort företag eller så utan en provatperson som har två lägenheter på övervåningen i sitt eget bostadshus. Om nu det spelar någon roll.
Ärendet har blivit en del mer komplicerat, nu framkommer det ytterliggare uppgifter som kanske inte talar för dig direkt.
Att han blev avvisad två gånger ska väl i sak inte spela roll om det är så att han åter tränger sig på för att genast bli avvisad igen.
Trovärdigheten i historien riskerar kanske påverkas dock.
Lägger man sen till att personen hittats sovande i din lägenhet på morgonen och polisen tagit blodprov på honom där så kommer det nog att bli lite svårare att få hyresvärd eller någon annan att tro på att han inte var din gäst.
Som historien framstår nu så kan jag inte längre vara tvärsäker på att du inte kan bli ersättningsskyldig.
Jag är dock fortfarande 100% säker på att skadorna inte kan lastas på dig om en avvisad person orsakar dem.
Nu gäller det nog att samla uppgifter som styrker ditt påstående om att han verkligen var avvisad.
Varför vänder du dig inte till Polisen och frågar dem om vad som behövs för att en person ska betraktas som avvisad, de borde väl kunna svara på det eftersom de utreder brottet.