Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Tack för ett väldigt bra svar! Ja jag har googlat lite och kollat på vilka som optiskt ser attraktiva ut. Som sagt så är inte mitt mål att börja tävla (fast det vet man i och för sig inte).
Jag tror att jag har mellan normalstora till små händer, självklart ska jag testa lite men vill försöka dra ned på valen jag har.
Jag vill ha möjlighet för att senare hänga på lampa/laser osv.. så den SIG X-five verkar väldigt intressant! tack för det tipset.
Om det inte är ett krav att pistolen skall ha dubbelradigt magasin (d.v.s. om du nöjer dig med 8-10 skott i kaliber 9x19 istället för 15-18 skott) så bör du (med tanke på vad du skriver om din handstorlek) allvarligt titta på enkelradiga pistoler. SIG P210 Legend är en sådan, liksom diverse varianter av m1911 (som också finns i 9x19 även om .45ACP är vanligare). Jag nämnde ju STI Spartan och Trojan, vilket är 1911or med enkelradiga magasin och mycket hög precision, trots ett i sammanhanget lågt pris. Det finns andra alternativ.
Vill du trots allt ha en pistol med dubbelradigt magasin så rekommenderar jag CZ-75 (i någon av dess varianter). Den har ett av de ergonomiskt bästa greppen bland dubbelradiga pistoler för personer som inte har dasslock till händer. Dessutom har den en konstruktion som gör att siktlinjen inte hamnar så högt över tumgreppet som det gör på många andra vapen, vilket gör att man upplever den som stadig i handen. Sig X-Five och X-Six har rimliga grepp för normalstora händer (dock inte lika smidiga som CZ-75), men de är ganska högbyggda och kan därför upplevas som vingliga. Det är dock pistoler av yppersta kvalitet, inget snack om den saken.
Att hänga på diverse lampor m.m. tycker jag du skall skita i
nu. Du kommer få en tidsbegränsad (5år) licens, för sån är lagen. Skaffa dig ett
bra precisionsinstrument till att börja med, du kan när som helst under femårsperioden välja att
byta till ett annat vapen, om du verkligen känner behovet av lampor och annat bjäfs, och du kan byta "upp" dig när femårslicensen håller på att gå ut. Det finns visserligen varianter med fäste för lampor, lasersikten m.m. skoj "tactical gear", men jösses vad liten användning du kommer få för dem!
Om du hittar
helt rätt pistol för just dig, och den
råkar ha fäste för lampor m.m. så visst, köp den, då kan ju fästet vara en bonus (om du t.ex. tycker att X-Five passar dig perfekt).
Men om du letar efter en pistol som har just de fästena så kommer ditt urval begränsa sig, och många pistoler som har sådana fästen är inte lämpade för precisionsskytte.
Tänk såhär;
- Vad är viktigt,
en bra pistol med hög kvalitét och hög precision, gärna med ett tufft utseende.
- Eller en tuff pistol med fäste för lampor med mera som
kanske har bra kvalitet och hög precision.
Om det är en pistol med hög kvalitét och hög precision som är det viktigaste så är det ju korkat att leta efter en pistol med fäste för lampor, eller hur?