2012-02-23, 00:44
Medlem
chromacors avatar
Herregud, varför står du i valet och kvalet mellan en Pardini gt45 som är en stor pistol med kraftig kolvvinkel och en Glock 19, som är en liten pistol?

Är dina händer små eller stora, eller varierar de i storlek varteftersom?! Du får nog bestämma det först, sen bör du känna och gärna provskjuta de pistoler du är intresserad av. Pardinin är ett riktigt bra val för precisionsskytte om du gillar kolvvinkeln, Glocken är bra för t.ex dynamiskt om du inte har för stora händer.

Vad ska du skjuta för discipliner? Kommer du att köpa köpeammo eller ladda själv? Inser du vilken prisskillnad det är på 9mm kontra .45?

Och förresten, nej, du kommer aldrig kunna få målskyttelicens på en "handkanon" i kaliber .50.
Citera
2012-02-23, 00:44
Medlem
Jag skulle köpt en FN-FiveSeven om jag fick den på licensen, annars skulle jag kirrat mig en glock17 senaste generationen, nästa pistol hade vart en 45'a, skön kraft i dom. 1911'an är fin!
Citera
2012-02-23, 00:46
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Jag skulle köpt en FN-FiveSeven om jag fick den på licensen, annars skulle jag kirrat mig en glock17 senaste generationen, nästa pistol hade vart en 45'a, skön kraft i dom. 1911'an är fin!
Hej Call of Duty-Kevin! En FN FiveSeven är 1) dyr, 2) är kamrad i en jävligt dyr och udda ammunition och 3) kvalar inte in i någon befintlig skyttegren i Sverige och går därmed ej att få på målskyttelicens.
Citera
2012-02-23, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Hej Call of Duty-Kevin! En FN FiveSeven är 1) dyr, 2) är kamrad i en jävligt dyr och udda ammunition och 3) kvalar inte in i någon befintlig skyttegren i Sverige och går därmed ej att få på målskyttelicens.

Vad tror du jag menade med "om jag fick den på licens".. Det blev faktiskt min drömpicka genom CounterStrike och efter mycket läsande om pistoler om kalibrar. Har aldrig gillat MW =) Just den speciella ammon, ser ut som små 5.56 och dess speciella egenskaper har gjort den till en av mina favoriter.

Pris och kostnader spelar ingen roll när nånting befinner sig i ens drömmar.
Citera
2012-02-23, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piece
Jösses, förklara gärna hur du tänker och om du har någon relevant erfarenhet.
Det kanske blev lite kryptiskt. Ber om ursäkt för detta. Beretta är ett bruksvapen. Beretta 92 block med piplåsning,(en ring som skruvats fast längst fram i pipan i huset ) är tänkt för målskytte. Läs mer på Berettas hemsida. Jag har haft en sådan i 15 år och är mycket nöjd med precisionen.
Citera
2012-02-23, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uhazno
Det kanske blev lite kryptiskt. Ber om ursäkt för detta. Beretta är ett bruksvapen. Beretta 92 block med piplåsning,(en ring som skruvats fast längst fram i pipan i huset ) är tänkt för målskytte. Läs mer på Berettas hemsida. Jag har haft en sådan i 15 år och är mycket nöjd med precisionen.

Här kommer en rättelse, puffran heter Beretta 92 Stock, och inte block som jag sa först. Läs mer på Wikipedia. Jag hittade inte modellen på Berettas hemsida, modellen görs inte tydligen inte längre.
Citera
2012-02-23, 10:03
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Hej,

Nu har det blivit dags att inhandla mitt första vapen. Jag tänkte höra med er som vet om jag bör köpa en 9mm eller en .45:a?

Och vilket märke/model bör jag köpa?

De jag har tittat på än så länge (senaste 40 minuterna är):

En Pardini gt45 .45 kalibers:
http://www.pardini.it/weapon/ips_and_defence_gt45-5.htm

samt en glock 19:
http://www.glock.com/english/glock19.htm

senare i år ska jag nog köpa en revolver samt en 50 kalibers handkanon (om jag får tillstånd av farbror staten).

är det några andra vapen jag borde titta på istället för glocken och pardinin?

Jag vill att vapnet ska vara precist, lättskött samt relativt lätt.

mvh

För det första så skriver du att detta skall bli ditt första vapen. I såna fall får du nöja dig med en i kaliber .22lr, åtminstone om du bor i Sverige!
Om vi nu förutsätter att du redan har en pistol eller revolver i .22lr och menar att du skall köpa din första grovkalibriga pistol så kan vi konstatera att Pardini GT45 är en riktig tävlingspistol, men kaliber .45ACP är dyr att skjuta med (även om du laddar själv, vilket du knappast kommer göra till att börja med). Pardini tillverkar även en modell GT i 9mm, som inte heller har det enorma greppet som GT45 har. För den med normalstora händer är det en avsevärt bättre ergonomi på Pardini GT9.
Sen tycker jag precis som chromacor att urvalet du gjort är synnerligen udda. Antingen Glock 19 eller Pardini GT45, det ena en compact-stomme i 9x19, det andra en fullsize (eller t.o.m. oversize) stomme i .45ACP. Har du bara gått på hur fräna du tycker de ser ut eller hur gjorde du det urvalet?

Rent allmänt:
Börja med en vettig pistol i kaliber 9x19. Då kan du hitta billig övningsammunition överallt.
Pardini GT9, CZ75TS eller Shadow, SIG X-five eller X-six, SIG P210 Legend, STI Spartan eller Trojan är samtliga vettiga tävlingspistoler. Det finns betydligt fler alternativ, och innan du handlar skall du prova de alternativ du är intresserad av.

Citat:
Här kommer en rättelse, puffran heter Beretta 92 Stock, och inte block som jag sa först. Läs mer på Wikipedia. Jag hittade inte modellen på Berettas hemsida, modellen görs inte tydligen inte längre.

Nej, just det... Det finns för övrigt eftermarknadssatser för att göra samma sak på en vanlig 92a, synnerligen enkel åtgärd. Det gör den möjligen och eventuellt till en lite bättre målskjutningspistol, men det är fortfarande inte en BRA målskjutningspistol! Faktiskt skulle jag förmodligen hellre leva med Glockens "udda" avtryckare än med Berettans ergonomi, och då talar jag om ren precisionsskjutning. Jag har provat båda, ganska omfattande, kan jag väl tillägga! Det stora problemet med en standard Beretta m92 är inte att pistolen inte klarar av att hålla ihop träffbilderna (även om det finns bättre vapen). Det stora problemet är att den ergonomiskt inte passar de flesta människor, den är hög som ett hus vilket gör att den blir vinglig i sidled och greppet är både brett, djupt, fyrkantigt och odistinkt så det känns som att hålla i en tvålkopp! Förutom US Armys tävlingsskyttar (och möjligen andra arméers tävlingsskyttar som är tvungna att skjuta med en variant av tjänstevapnet) så finns det förmodligen ingen riktigt framgångsrik tävlingsskytt inom en precisionsdisciplin som använder Beretta m92!

Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag hade köpt en Sig Sauer 22lr Mosquito då ammon är så billig att man bara kan vräka på och ha kul.

http://www.homedefenseweapons.net/wp...-the-Hand1.jpg
Smart, köp en .22lr pistol som har usel ergonomi och usel precision bara för att den ser ut som ett grovkalibrigt vapen. Mosquito är en leksakspistol (precis som Walther P-22) avsedd för den amerikanska marknaden där man gillar billiga pistoler som ser fräna ut och vars enda funktionskrav är att de skall duga till att leka med på bakgården och skjuta ölburkar på 10m avstånd.
Senast redigerad av Revolverman 2012-02-23 kl. 10:08.
Citera
2012-02-23, 11:08
Medlem
VonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman
För det första så skriver du att detta skall bli ditt första vapen. I såna fall får du nöja dig med en i kaliber .22lr, åtminstone om du bor i Sverige!
Om vi nu förutsätter att du redan har en pistol eller revolver i .22lr och menar att du skall köpa din första grovkalibriga pistol så kan vi konstatera att Pardini GT45 är en riktig tävlingspistol, men kaliber .45ACP är dyr att skjuta med (även om du laddar själv, vilket du knappast kommer göra till att börja med). Pardini tillverkar även en modell GT i 9mm, som inte heller har det enorma greppet som GT45 har. För den med normalstora händer är det en avsevärt bättre ergonomi på Pardini GT9.
Sen tycker jag precis som chromacor att urvalet du gjort är synnerligen udda. Antingen Glock 19 eller Pardini GT45, det ena en compact-stomme i 9x19, det andra en fullsize (eller t.o.m. oversize) stomme i .45ACP. Har du bara gått på hur fräna du tycker de ser ut eller hur gjorde du det urvalet?

Rent allmänt:
Börja med en vettig pistol i kaliber 9x19. Då kan du hitta billig övningsammunition överallt.
Pardini GT9, CZ75TS eller Shadow, SIG X-five eller X-six, SIG P210 Legend, STI Spartan eller Trojan är samtliga vettiga tävlingspistoler. Det finns betydligt fler alternativ, och innan du handlar skall du prova de alternativ du är intresserad av.

Tack för ett väldigt bra svar! Ja jag har googlat lite och kollat på vilka som optiskt ser attraktiva ut. Som sagt så är inte mitt mål att börja tävla (fast det vet man i och för sig inte).

Jag tror att jag har mellan normalstora till små händer, självklart ska jag testa lite men vill försöka dra ned på valen jag har.

Jag vill ha möjlighet för att senare hänga på lampa/laser osv.. så den SIG X-five verkar väldigt intressant! tack för det tipset.
Citera
2012-02-23, 12:21
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Nu vet jag inte vad du ska med lampa eller laser till, men en X-Five är utan tvekan en fantastisk pistol att träna och tävla med. Allsköns CZ-varianter är också inte dumma, och ligger bra i handen på många, kolla på SP-01 Shadow, eller Tanfoglios CZ-kloner t ex. En Pardini GT-9 (som nämns ovan) är också riktigt trevlig. Om du ska stå på banan och nöta precision så tror jag dock inte att Glock, Beretta eller andra "tjänstevapen" är något att ha, de funkar bättre till aktiva skyttegrenar som PPC eller IPSC, där avstånden är mindre och snabbheten viktigast.

Bäst är förstås om du provskjuter ett par olika pangar på banan och ser vilken som passar dig. Köper du en pistol som inte funkar för dig rent ergonomiskt blir den inte heller kul att skjuta med, och då tappar du nog sugen.

Och angående kalibervalet: .45 är roligt, men om du inte är rik så bör du tänka på att det kostar minst dubbelt så mycket per smäll som 9x19. Så köp en nia till att börja med.
Citera
2012-02-23, 12:36
Medlem
Revolvermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonEssen
Tack för ett väldigt bra svar! Ja jag har googlat lite och kollat på vilka som optiskt ser attraktiva ut. Som sagt så är inte mitt mål att börja tävla (fast det vet man i och för sig inte).

Jag tror att jag har mellan normalstora till små händer, självklart ska jag testa lite men vill försöka dra ned på valen jag har.

Jag vill ha möjlighet för att senare hänga på lampa/laser osv.. så den SIG X-five verkar väldigt intressant! tack för det tipset.

Om det inte är ett krav att pistolen skall ha dubbelradigt magasin (d.v.s. om du nöjer dig med 8-10 skott i kaliber 9x19 istället för 15-18 skott) så bör du (med tanke på vad du skriver om din handstorlek) allvarligt titta på enkelradiga pistoler. SIG P210 Legend är en sådan, liksom diverse varianter av m1911 (som också finns i 9x19 även om .45ACP är vanligare). Jag nämnde ju STI Spartan och Trojan, vilket är 1911or med enkelradiga magasin och mycket hög precision, trots ett i sammanhanget lågt pris. Det finns andra alternativ.
Vill du trots allt ha en pistol med dubbelradigt magasin så rekommenderar jag CZ-75 (i någon av dess varianter). Den har ett av de ergonomiskt bästa greppen bland dubbelradiga pistoler för personer som inte har dasslock till händer. Dessutom har den en konstruktion som gör att siktlinjen inte hamnar så högt över tumgreppet som det gör på många andra vapen, vilket gör att man upplever den som stadig i handen. Sig X-Five och X-Six har rimliga grepp för normalstora händer (dock inte lika smidiga som CZ-75), men de är ganska högbyggda och kan därför upplevas som vingliga. Det är dock pistoler av yppersta kvalitet, inget snack om den saken.

Att hänga på diverse lampor m.m. tycker jag du skall skita i nu. Du kommer få en tidsbegränsad (5år) licens, för sån är lagen. Skaffa dig ett bra precisionsinstrument till att börja med, du kan när som helst under femårsperioden välja att byta till ett annat vapen, om du verkligen känner behovet av lampor och annat bjäfs, och du kan byta "upp" dig när femårslicensen håller på att gå ut. Det finns visserligen varianter med fäste för lampor, lasersikten m.m. skoj "tactical gear", men jösses vad liten användning du kommer få för dem!

Om du hittar helt rätt pistol för just dig, och den råkar ha fäste för lampor m.m. så visst, köp den, då kan ju fästet vara en bonus (om du t.ex. tycker att X-Five passar dig perfekt).
Men om du letar efter en pistol som har just de fästena så kommer ditt urval begränsa sig, och många pistoler som har sådana fästen är inte lämpade för precisionsskytte.
Tänk såhär;
- Vad är viktigt, en bra pistol med hög kvalitét och hög precision, gärna med ett tufft utseende.
- Eller en tuff pistol med fäste för lampor med mera som kanske har bra kvalitet och hög precision.

Om det är en pistol med hög kvalitét och hög precision som är det viktigaste så är det ju korkat att leta efter en pistol med fäste för lampor, eller hur?
Citera
2012-02-23, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolverman

Smart, köp en .22lr pistol som har usel ergonomi och usel precision bara för att den ser ut som ett grovkalibrigt vapen. Mosquito är en leksakspistol (precis som Walther P-22) avsedd för den amerikanska marknaden där man gillar billiga pistoler som ser fräna ut och vars enda funktionskrav är att de skall duga till att leka med på bakgården och skjuta ölburkar på 10m avstånd.

Tja, vad skall man annars ha en pistol till? Att de ser fräna ut är A och O för många. - Varför skall man köpa en ofrän och ful pistol? Att de skall se coola och fräna ut är ju ett måste. Bara det är ju en stor del av feelingen. Inte märkligare tänk än att man vill köpa en frän bil, gitarr, cykel ex och man lägger hellre samma pengar på 1000 st 22 lr (utan att skrämma slag på grannarna) än ex 30-40 st ACP skott och det är roligare att panga burk (utan hörselskydd) på gården än att stansa hål i papper i nån grå avlång källare.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2012-02-23 kl. 18:29.
Citera
2012-02-23, 20:40
Medlem
Citat:

Usch, skulle aldrig ha köpt en beretta 92 då jag har hört allt för mycket klagomål om M9:an från några polare i USA (den är standard i armén där). Visst var det mest pga. att de inte tyckte att 9mm var tillräckligt kraftig, men det går även spökhistorier om folk som skadat sig rejält för att manteln exploderat. Alla ville hellre ha 1911:an i .45 acp som de lite "tuffare" kisarna fick. Nu saknar ju visserligen det här nästan all relevans i detta ämnet, men ändå.

Jag hade nog kört på 9mm, glock gör riktigt fina pistoler (ganska säker på att det är det mest populära vapnet som finns idag) men jag hade gärna hittat en glock 17 istället för 19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in