Citat:
Ursprungligen postat av slaesh
ok.. vill helt klart testa detta någon gång!
är det någon av er som har någon aning om varför inte meta existerar mer i sverige eller?? efedrin är väl inte så dyrt i de länderna där vanligt tjack görs eller???
Det lär vara en fråga om tillgång på råvaror. Har man fenylpropanolamin eller fenylaceton till hands så gör man amfetamin; har man efedrin eller pseudoefedrin så gör man metamfetamin. Jag är ingen kemist, men så lyder den vanliga förklaringen.
Metamfetaminet i Sverige har oftast sitt ursprung i Litauen eller Estland; amfetamin kommer vanligtvis från Belgien, Nederländerna eller Polen. Åtminstone Litauen är dock ett land där båda sorterna framställs.