2006-01-22, 16:39
Medlem
Varnims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorbag
Allt som får förare att sitta och "glida" fram på våra vägar är dåligt.
Därför är automat dåligt.

Men kör man någonstans där man hamnar i kö ofta så förstår jag givetvis varför man väljer automat.

Men man glider ju för det mesta på svenska vägar iallafall... Ärligt talat hur ofta ligger du och byter växel på vanliga vägar? Man plockar i femman (eller möjligen sexan) och sen ligger man där och puttrar..

Själv föredrar jag automat, smidigare och bekvämare. Inte för att jag växlar dåligt men växlar inte lika mjukt som en automat. Sen om det finns två lägen på växellådan beroende på hur man vill köra så är det ju bara ett plus. Sen får man ju inte glömma bort att man kan växla manuellt med en hel del automatlådor men man märker efter ett tag att det inte är så jävla roligt som man tror.
Citera
2006-01-22, 16:55
Medlem
Har inte kört några mängder med automatare. men i de jag kört (v70 och mercedes E-klass) så känns det som man inte riktigt har kontroll över bilen. Svårt att beskriva men ni förstår säkert

Fast skönt är det, främst i stadstrafik. Om jag satt och puttrade fram i köer hela dagarna skulle jag föredra automat. Annars är det ju varken jobbigt eller tar koncentrationen från vägen att växla, det sitter i ryggraden.
Citera
2006-01-22, 19:15
Medlem
Det är ROLIGT att växla manuellt.

Det är BEKVÄMT att åka automat.

Jag har alltid förespråkat manuell-låda eftersom jag gillar att växla, jag tycker att det är roligt och det känns mer som att man "kör bil"... lite svårt att förklara.

Men mer och mer har jag börjat luta åt att nästa bil kanske får en automatlåda - kanske för att jag börjar bli äldre?

Hursomhelst - det som går FETBORT är sådana där "halvautomat"-lägen där man kan rycka upp å ner med spaken för att växla en automatlåda manuellt. Har kört flera stycken olika och det suger så jävla hårt. Bajslöjligt och dåligt.
Ultratönt blir det om det sker genom plastpaddlar vid ratten. Kräkas!
Citera
2006-01-22, 20:16
Medlem
Fyllekajas avatar
9 av 10 gånger vill jag ha automat. Men då brukar jag också flåsa omkring i bilar som Caprice, New Yorker, BMW 7-serie, Volvo 960 mm mm.

Skulle jag köpt en Fiat Barchetta exempelvis så skulle jag nog velat ha den manuell.
Citera
2006-01-22, 21:51
Medlem
Pendeltågs avatar
Automat är bekvämare. Så det blir nog en sån bil igen nån gång i framtiden.
Citera
2006-01-22, 22:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Om något inträffar när du har ena handen på växelspaken och fötterna är upptagna med du-vet-vad så kommer ditt 'motdrag' att fördröjas typ en halv sekund. Och den halvsekunden kan vara skillnaden mellan krock eller inte krock.

Sant är dock att jag kört på tok för mycket automat. Jag har blivit bekväm och tycker att manuell är "besvärlig".

Varför skulle motdraget fördröjas? Har man redan foten på kopplingen är man ju redo att panikbromsa och att växla, vilket lär vara två vanliga motdrag. Nackdelen är väl möjligen att man bara har en hand på ratten under växlingen.

Jag tror också att förare i manuella bilar är mer vaksamma om det nu ärnågon skillnad, eftersom man måste planera växlingen själv (även om det mest sker omedvetet).

Edit: Jag är ingen expert på området kanske jag ska tillägga, eftersom jag aldrig har kört en automat.
Citera
2006-01-22, 22:19
Medlem
Sälklubbarns avatar
Automat, för att det är så bekvämt.
Citera
2006-01-22, 22:38
Medlem
Liston Crests avatar
Ett stort minus med automat är ju att det kan vara problem att bogsera dem.

Själv föredrar jag manuell låda men det tror jag enbart handlar om att jag är van vid det.
Citera
2006-01-22, 23:55
Medlem
Manuell: Bäst i bilar med mindre motorer och i lite sportigare bilar. Dessutom kan ingen säga emot att man har mest kontroll över bilen med en manuell växellåda.

Automat: I bilar med motorer som har rejält med vridmoment såsom moderna dieselbilar och turbobilar så brukar det vara ett väldigt plus med automatlåda.
Citera
2006-01-24, 00:11
Medlem
Hazs avatar
Föredrar helt klart manuell låda. Jag har haft ett antal bilar med automatlådor, och det är förvisso bekvämt, framförallt i stadstrafik, men jag känner inte att jag har riktigt den kontrollen jag vill ha över bilen.
Sedan har jag råkat ut för havererade automatlådor ett par gånger, och det är inte roligt. En gammal SAAB99:a vägrade plötsligt röra sig ur fläcken, och på en gammal Plymouth pajade allt utom backen...
Citera
2006-01-24, 00:44
Medlem
Vardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Balthazaer-
Det sker inte särskilt mycket, den väljer en lägre växel och tuffar på som vanligt.

Hum och när den är på lägsta växeln? Den kan ju omöjligen dra oändligt mycket alltså måste ju någonting vika sig och jag undrar vad som viker sig...
Citera
2006-01-24, 01:04
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardon
Hum och när den är på lägsta växeln? Den kan ju omöjligen dra oändligt mycket alltså måste ju någonting vika sig och jag undrar vad som viker sig...

Då får oljekylen visa vad den går för...

Själv håller jag på och byter kopplingscylinder på min bil idag, och det går inge bra. Så nu önskar jag, för första gången på länge, att jag hade en automatväxlad bil...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in