Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Första skottet gör att alla vittnen söker efter varifrån knallen kommer, när dom vänder blicken mot Dekorima ser dom att Olof faller och Lisbeth står upp, så det måste ju även GM ha sett, varför trycker han inte av ett skott till mot henne om han nu ser att hon står upp?
Frågan blir ju då varför GM inte släcker Lisbeth också, om nu Lisbeth träffades av första skottet men det mesta verkar ju tyda på det?
Oavsett om det är ett vådaskott eller att GM missade Lisbeth så har jag svårt att tro att det är en kallsinnig mördare, för ett proffs hade släckt båda. GM hade sett att Lisbeth stod upp efter 3 sekunder och satt en kula till i henne, mycket amatörmässigt tycker jag. Jag tror även att C.P. hade tryckt av ett skott till mot Lisbeth om det nu hade varit han. Händelseförloppet är ju mycket intressant och som man kan få ut mycke av om man går till botten med det.
Om det är "amatörmässigt" eller inte beror ju på vad gärningsmannen hade för avsikt att göra.
Vad gäller skottet som snuddade vid Lisbeths kappa så finns som jag förstår flera alternativ:
- vådaskott - avsett för Olof eller ett skott som gick av av misstag.
- mordförsök - för att bli av med vittne eller för att han hatade henne med. (men med "mission acomplished=snabb flykt prio.)
- varken eller. Syftet kan ha varit just att skada/skrämma henne lite "lagom" så hon fungerar sämre som vittnet, och det har han väl i så fall lyckats ganska bra med...
- något annat?
Jfr. En bankrånare avser normalt inte döda personal och bankkunder, men väljer kanske att skada/skrämma dem för att underlätta brottet och flykten.
För mördaren kan statsministermordet ha varit något som han ansåg "nödvändigt" enligt hans världsbild. Att han gjorde sin plikt för Sverige eller nåt. Det är inte säker att det vore förenligt med hans självbild och värderingar att skjuta en anhörig, kvinna. De flesta månniskor har väl något slags moral, i sina egna ögon.
Utan att känna GM blir vårt spekulerande om hur han kände eller resonerade väldigt hypotetiskt. Man bygger, kanske omedvetet, in egna antaganden om personen som påverkar slutsatserna man drar.
Han
kan ha varit "professionell" som skytt men inte velat döda Lisbeth.
Eller nåt annat...