2012-02-17, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
[u]

Rätt ålder och rätt etnicitet tillsammans med en väldigt intressant kedja av agerande efter mordet. Jag tycker inte att han känns speciellt trovärdig i den rollen men han är värd att belysa för att inte gå vilse i de onyanserade diskussionerna kring AA. Det finns fler finsktalande i den krets vi i tråden brukar dribbla med; Engström, Grundborg, Östling mfl.

Att den i sammanhanget intressante Grundborg skulle vara finsktalande är nytt för
mig. Vad har du för källa på det?
Citera
2012-02-17, 16:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Myllo
Att den i sammanhanget intressante Grundborg skulle vara finsktalande är nytt för
mig. Vad har du för källa på det?

Mollvik skrev det tidigare i tråden.
Citera
2012-02-17, 16:57
Medlem
tinytinys avatar
Om det nu inte var CP som jag inte har uteslutit som gärningsman, kan man spekulera i om det kanske har utförts enligt spår och teorier som Jallai och GW har fört fram:

En liten grupp med fåtal personer involverade, militärer och poliser (Barbro eller AG nånting). Då skulle scenariot kanske se ut som följande:

WT männen följde OP under en mycket längre period än det som framkommit från SÄPO. Organisatör för en av grupperna var Åke J Ek (polishögskolan och SÄK avd2) involverad var även Kjell Arne Karlsson (polis och Säpo).
CGÖ, medlem i skytteklubben hade tillgång till vapen och ammunition och vän till KAK stod för avtalet för samlingslokalen från Anders Larsson (Baltiska institutet). AL fick information om förestående plan från KAK och förvarnade genom ett brev med en dödsannons där OPs släkting blev skjuten. AL var inte tokig, men när han författade brev och texter, fanns det oftast en undermening mellan raderna (Palme skjuten och om man vill vara konspiratorisk koppling till Thule). Viktor Gunnarsson som väl kände AL och KAK sedan 15 år var troligtvis utsedd till "the fall guy" enligt hans egen utsago "jag var ju endast inblandad i periferin". Han hade även ritat en egen dödsruna som kopia på ALs tidningsurklipp som hittades i hans hem. KAK var väl informerad om OPs förehavanden från WT gruppen och stod i kontakt med CGÖ eller för honom okänd gärningsman. KAK hade ett par år tidigare varit på en betald träningsresa till Sydafrika vilket han förnekat.

Troligtvis är MOP utrett och avslutat av Säpo som i Jallais roman.

KAK blev förflyttad av Sune Sandström till en mer undanskymd tjänst.
AL dog ett par år senare och alla hans dokument brändes av okända personer.
Med VG vet vi alla vad som hände.
Åke J Ek gick nyligen bort och tog med sig många hemligheter i graven.
Citera
2012-02-17, 17:06
Bannlyst
Finlandsfrivilliga Åke J Ek basade över Leongruppen enligt en säker källa.
Senast redigerad av Acech 2012-02-17 kl. 17:12.
Citera
2012-02-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Vådaskottet kan man få ut mycket av när det gäller GM.

Varför så säker på att det var ett vådaskott? Varför var det inte ett skott mot LP som gick snett på grund av att hon rörde på sig?
Citera
2012-02-17, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Varför så säker på att det var ett vådaskott? Varför var det inte ett skott mot LP som gick snett på grund av att hon rörde på sig?

Enkel logik. Eftersom inte hon föll och GM därefter sköt OP och när han konstaterat att denne föll omedelbart gav sig av utan att skjuta mot LP som slängde sig över OP. Troligen uppfattade han inte ens att kulan strök LP utan ville exponera sig så lite som möjligt och såg uppdraget som utfört.
Citera
2012-02-17, 19:15
Medlem
Jag läste Jan Nilssons vittnesmål och det är lite svårt att sovra i det han beskriver. Men den person han ser springa kan knappast varit Anti Avsan i alla fall. Har inte sett Avsan i verkligheten, bara på bilder, men han är ju klart över 180 cm i alla fall, snarare kring 190 cm tror jag. Så om det var Dekorimamannen som Nilsson såg så var det inte Avsan, tror inte jag åtminstone utifrån beskrivningarna. Om det ändå var Avsan måste Nilssons beskrivning av hans person vara tämligen felaktig. Avsan är ju en riktig bjässe idag åtminstone, han tränade säkert mycket styrketräning under sin tid som polis också. Och han är som sagt över 180 cm lång. Vet inte om det var GM som Nilsson såg heller, i sådant fall verkar ju hans beskrivning av klädseln inte överrensstämma med övriga vittnens beskrivningar. Det blir lätt rörigt om man ska försöka foga ihop olika vittnesmål om personer till ett sammanhang.

Kan mycket väl vara som några av er kommenterat, att det bara vara anstiftarna till mordet, som egentligen visste säkert att det var Palme som var målet. Den som utsågs som skytt kanske bara fick veta det strax före mordet. Det skulle kunna gjort honom lite nervös och att han därigenom gjorde en skottmiss. Eller så föll Olof till marken och drog med sig Lisbet i fallet samtidigt som GM skjuter andra skottet. Han tror då han träffat henne och skjuter inte mer. Så resonerade ju bla GW Persson. Fallet skulle varit sådant att han kunnat tro att han skulle döda henne också, men inte omedelbart. Men går ju spekulera hur som helst, det som skedde var att Olof Palme mördades och Lisbet Palme överlevde.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2012-02-17 kl. 19:25.
Citera
2012-02-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Enkel logik. Eftersom inte hon föll och GM därefter sköt OP och när han konstaterat att denne föll omedelbart gav sig av utan att skjuta mot LP som slängde sig över OP. Troligen uppfattade han inte ens att kulan strök LP utan ville exponera sig så lite som möjligt och såg uppdraget som utfört.

Såvitt jag har förstått av alla kvadriziljoner dokument jag läst om MOP så anses det vara troligast att den första kulan var den som gick igenom OP. Nu är jag förstås fullt medveten om att utredningen av MOP är ett skämt, men i det här fallet vill jag minnas att det åtminstone finns ett vittne som säger sig se OP falla efter första skottet och inte LP.
Citera
2012-02-17, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ja, precis. Oavsett om man hör en revolversmäll, avgassmäll från en bil, eller en fyrverkerismäll reagerar man väl och försöker lokalisera vart smällen kom ifrån - och då är 2 sekunder en väldigt lång tid att röra på sig, vrida kroppen eller helt snurra runt.
Men vem vet, många politiker går ju runt i sin egen värld. Även dagens politiker
Visst, reflexreaktioner är jag tveksam till att man kan styra, utan blir mer en impuls där hjärna inte direkt tänker, reflexen kommer från ryggmärgen som inte går att styra. Det blir lite som att jag tar upp händerna när någon kastar en boll emot mig, jag tänker inte att jag måste ta upp händerna utan gör det bara. Om man sitter i soffan och tittar på TV och det går av en kraftig knall ute på gatan så står man i köksfönstret och tittar ut inom 2 sekunder, mer eller mindre.

Ja, läser man alla vittnen så hinner dom lokalisera varifrån första skottet kommer och hinner även uppfatta att Olof mer eller mindre står upp när andra skottet går av, och då är alla vittnena inte vända mot Dekorima. Men Olof gör ingenting utan står eller går kvar i samma position, rakt fram, efter att Lisbeth träffats, rimligtvis borde han gjort som vittnena och vänt sig om.

Om man inte är beredd på att någon smäll ska komma typ på Nyårsafton, och en kinapuff går av bakom ryggen tar det inte 2 sekunder att vända sig om, det blir mer en chockreflexion som gör att man står öga mot öga inom 1 sekund mot smällen.

Om man tar den här klassiska filmen så märker man att Bosse hoppar till efter 3-4 tiondelar, och har vridit kroppen 90 grader efter ca 2 sekunder. I det här läget är Bosse relativt taggad då han mer eller mindre är beredd på att något kan hända bakom ryggen, så istället för att vända sig om så kurrar han ihop efter en sekund och skyddar sig . http://svtplay.se/v/1392925/lagg_ut_lagg_ut

Ta vittnet Björkman t.e.x. som även fast han har druckit lite, blixtsnabbt vänder sig om och gömmer sig i dörröppningen till Dekorima.
Senast redigerad av sovvandring 2012-02-17 kl. 19:56.
Citera
2012-02-17, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrownUpAlphabet
Såvitt jag har förstått av alla kvadriziljoner dokument jag läst om MOP så anses det vara troligast att den första kulan var den som gick igenom OP. Nu är jag förstås fullt medveten om att utredningen av MOP är ett skämt, men i det här fallet vill jag minnas att det åtminstone finns ett vittne som säger sig se OP falla efter första skottet och inte LP.

Läs igen. Vittnesmål är inga sanningar med flera vittnen reagerar på första skottet och ser andra och först då faller OP.Senare modifieras ju fler vittnens utsagor dramatiskt på olika sätt men de första förhören är tydliga.. Sammantaget är det ännu mer uppenbart att det inte kan vara så men utredningen håller envist fast vid sina mantran ungefär som Sonny gjorde nyligen i ett annat fall.

Citat:
Sonny Björk avböjer att svara på TT:s frågor, men säger till Expressen på nätet att ”inga omständigheter” styrker att soldaterna sköts ihjäl av sina egna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ob-vill-lata-anhoriga-se-utredning_5985947.svd

Se hur alla från ÖB och neråt agerar på det sanna avslöjandet att Svenskarna sköt sina egna! De är ett mönster. som upprepas.

Idag har vi ju facit på sanningen i den frågan.

Det är den svenska modellen ungefär som tzunamiband, bostadsbidrag till politiker, ubåtsbevis, IB och annat. Erkänn aldrig ett fel hur litet det är är.

Det är alltså samma personer inblandade i olika sammanhang och alltid finns det tecken på fleaktigheter i deras slutsatser. Man kan misstänka att de bestämmer vilken slutsatsen skall var innan man analyserat de faktiska uppgifterna.
Citera
2012-02-17, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny

Troligtvis är MOP utrett och avslutat av Säpo som i Jallais roman.

Fast inte nödvändgtvis med den slutlösning Jallai har?!

En fråga. Den famöse Charles Morgan.... Var han verkligen amerikan eller kan han ha varit av någon annan nationalitet? T ex Wedin använde väl namnet Morgan i flera sammanhang.
Citera
2012-02-17, 21:01
Medlem
bartrams avatar
har det kommit fram nån ny info om de Palmehatande Säpofigurer som Berntler larnade om?

* Är det bekräftat att de tillhörde IB?

* Kan de ha varit medlem i Barbro -Leongrupperna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in