Citat:
Ursprungligen postat av Oraneandblue
Ja, precis. Oavsett om man hör en revolversmäll, avgassmäll från en bil, eller en fyrverkerismäll reagerar man väl och försöker lokalisera vart smällen kom ifrån - och då är 2 sekunder en väldigt lång tid att röra på sig, vrida kroppen eller helt snurra runt.
Men vem vet, många politiker går ju runt i sin egen värld. Även dagens politiker

Visst, reflexreaktioner är jag tveksam till att man kan styra, utan blir mer en impuls där hjärna inte direkt tänker, reflexen kommer från ryggmärgen som inte går att styra. Det blir lite som att jag tar upp händerna när någon kastar en boll emot mig, jag tänker inte att jag måste ta upp händerna utan gör det bara. Om man sitter i soffan och tittar på TV och det går av en kraftig knall ute på gatan så står man i köksfönstret och tittar ut inom 2 sekunder, mer eller mindre.
Ja, läser man alla vittnen så hinner dom lokalisera varifrån första skottet kommer och hinner även uppfatta att Olof mer eller mindre står upp när andra skottet går av, och då är alla vittnena inte vända mot Dekorima. Men Olof gör ingenting utan står eller går kvar i samma position, rakt fram, efter att Lisbeth träffats, rimligtvis borde han gjort som vittnena och vänt sig om.
Om man inte är beredd på att någon smäll ska komma typ på Nyårsafton, och en kinapuff går av bakom ryggen tar det inte 2 sekunder att vända sig om, det blir mer en chockreflexion som gör att man står öga mot öga inom 1 sekund mot smällen.
Om man tar den här klassiska filmen så märker man att Bosse hoppar till efter 3-4 tiondelar, och har vridit kroppen 90 grader efter ca 2 sekunder. I det här läget är Bosse relativt taggad då han mer eller mindre är beredd på att något kan hända bakom ryggen, så istället för att vända sig om så kurrar han ihop efter en sekund och skyddar sig .
http://svtplay.se/v/1392925/lagg_ut_lagg_ut
Ta vittnet Björkman t.e.x. som även fast han har druckit lite, blixtsnabbt vänder sig om och gömmer sig i dörröppningen till Dekorima.