2012-02-12, 21:55
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melcherson
Har du extern hårddisk full med data så kan du kryptera allt utan behöva lägga över filerna till en annan hårddisk först för sedan föra över igen, när du går igenom valen du får när du ska kryptera hårddisken så är detta ett av valen du får Bild. Där ska du välja "Encrypt partition in place". Så lägger TrueCrypt över allt du har på den nu till det krypterade.

Du måste ange lösenordet var gång du slår på strömmen på datorn kan man säga och "Mountar" hårddisken i TrueCrypt, sen kommer TrueCrypt ihåg lösenordet tills dess du väljer "Dismount".

Försöker du öppna disken med en annan dator händer samma sak, det krävs lösenord för du ska kunna "Mounta" den, tills dess ser det ut som en oformaterad hårddisk så datorn kommer fråga om du vill formatera den. Det är för datorn inte kan tyda vad som finns på hårddisken, det är just det som är meningen med kryptering, ingen kan se vad som finns på den utan "Mounta" den i TrueCrypt med lösenordet du valt. Så datan syns inte alls de syns bara massa konstiga tecken som datorn inte kan tyda.

Helt rätt de enda man kan göra om man inte kan lösenordet är att formatera om den igen, annars går det inte läsa något på den.

Nej den är inte skyddad mot formatering, du kan formatera om den om du glömmer lösenordet men då försvinner allt. Du ska gå in i TrueCrypt och välja "Mount" och öppna hårddisken där och skriva in lösenordet så kommer den upp som en ny enhet. Försöker du öppna hårddisken direkt i Windows kan inte Windows förstå vad där finns och kommer fråga om du vill formatera om den.

TrueCrypt skapar automatiskt en nyckel som krävs för läsa datan dvs dekryptera. Nyckeln i sig blir själv krypterad med avancerade beräkningar dvs algoritmer, och för att kunna använda nyckeln krävs lösenordet du väljer. Ditt lösenord är så att säga en del av själva nyckeln... Man kan nog beskriva det med formeln:

Lösenord + Ofullständig nyckel = Fullständig nyckel

Den ofullständiga nyckeln lagras på hårddisken du krypterar, väljer du ett för svagt lösenord typ tre tecken kan lätt man knäcka den ofullständiga nyckeln då så lite saknas, därför är det viktigt du väljer långa lösenord minst 25 tecken...

Se inlägget ovan om tiden. De måste inte ske utan avbrott utan du kan pausa krypteringen så tex bara 30% är krypterat sen kan du stänga av datorn och fortsätta när du känner för det.

Ok, måste tacka för ett bra utförligt svar!
kanske ska skaffa kryptering på mina diskar då, verkar ju vara bra

några följdfrågor;
*sker krypteringen konstant, som om man tankar ner saker så krypteras dessa allt eftersom? märker man någon skillnad när det kommer till filhantering? (omförflyttning, radering, skapande osv)
Citera
2012-02-13, 00:15
Medlem
kiluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritisk.

några följdfrågor;
*sker krypteringen konstant, som om man tankar ner saker så krypteras dessa allt eftersom? märker man någon skillnad när det kommer till filhantering? (omförflyttning, radering, skapande osv)

Jag kör TrueCrypt och filhanteringen fungerar bra, tankar direkt från utorrent in i "det krypterade valvet".
Citera
2012-02-13, 01:19
Medlem
Melchersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritisk.

några följdfrågor;
Japp kryptering sker konstant "on-the-fly" att så fort en ändring görs skrivs den direkt till hårddisken, TrueCrypt ligger som en mellanhand och krypterar/dekrypterar efter hand som du skriver/läser till hårddisken.

Du märker ingen skillnad alls i filhanteringen det är exakt som vanligt, förutom då att vid fullsystem kryptering av windows-partitionen skriver man in lösenordet för att starta datorn, och vid externa hårddiskar eller extra hårddiskar så måste dessa "Mountas" i TrueCrypt, försöker du öppna tex D: direkt så kan Windows inte läsa den och tror den behöver formateras.
Kryptering är bra då ingen i världen kan komma in i dina hårddiskar mer än du som har lösenordet, i TrueCrypt finns inga bakdörrar. Men läs ordentligt igenom den här tråden och manualerna på TrueCrypts hemsida så du förstår ALLT. Gör du fel finns det risk att du av misstag förstör din data istället. Då makthavarna i det här landet vill övervaka oss alltmer får vi också ta till metoder för att skydda oss från bli övervakade så gott det går, TC gör att om snuten kommer och tar våra datorer så kan de inte se vad där finns på dom...

http://kryptera.org/
Senast redigerad av Melcherson 2012-02-13 kl. 01:32.
Citera
2012-02-13, 19:34
Medlem
Carv31s avatar
Om man är ute efter att vara 110% säker på att skydda sina filer borde väl det absolut bästa vara att kryptera både datorn hårdisk och den externa om man nu har en sådan. Även om filerna man vill skydda ligger på den externa, då datorn använts för att ladda ner filerna?
Citera
2012-02-13, 22:03
Medlem
Melchersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carv31
Om man är ute efter att vara 110% säker på att skydda sina filer borde väl det absolut bästa vara att kryptera både datorn hårdisk och den externa om man nu har en sådan. Även om filerna man vill skydda ligger på den externa, då datorn använts för att ladda ner filerna?
Ja självklart ska du kryptera allt om du vill vara säker, i Windows systemet lagras mycket spår av vad du gör med datorn, så även om inte du sparar något där så är det bra ha den krypterad så ingen kan läsa Windows alla dolda logg-filer.
Citera
2012-02-13, 22:59
Medlem
Carv31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melcherson
Ja självklart ska du kryptera allt om du vill vara säker, i Windows systemet lagras mycket spår av vad du gör med datorn, så även om inte du sparar något där så är det bra ha den krypterad så ingen kan läsa Windows alla dolda logg-filer.
Lite dum fråga kanske, men nu är man helt säker iaf. Tack för svaret!
Citera
2012-02-14, 11:52
Medlem
Om jag vill kryptera en del av min standard-HD, t.ex mappen där alla downloads hamnar och där jag har mest filmer osv, hur gör man då bäst? Såvitt jag förstått så kan man inte kryptera en enskild mapp, utan bara göra en container eller kryptera en hel HD med filer som då tar en evighet.

Så måste jag göra en container på några hundra GB som jag sedan flyttar in mina filer i och kopplar torrentprogrammet att lagra filer där?
Citera
2012-02-14, 12:32
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haudr
Om jag vill kryptera en del av min standard-HD, t.ex mappen där alla downloads hamnar och där jag har mest filmer osv, hur gör man då bäst? Såvitt jag förstått så kan man inte kryptera en enskild mapp, utan bara göra en container eller kryptera en hel HD med filer som då tar en evighet.

Så måste jag göra en container på några hundra GB som jag sedan flyttar in mina filer i och kopplar torrentprogrammet att lagra filer där?

Ja du kan skapa en container på ett par 100 Gb. Den enda skillnaden är att du varje gång du startar datorn måste låsa upp den i Turecrypt och förstås peka om uTorrent imot den mappen. Och om polisen sen skulle komma och banka på dörren så är det mer eller mindre bara att dyka mot kontakten. Men om man ändå ska kryptera så kan man göra det till 100 % jag har mitt OS krypterat, min hårddisk på 2tb som sitter i datorn och som allt ifrån uTorrent kommet till, jag laddar ner ganska så mycket så jag har en trendens att några gånger om året fylla den disken. Och då får man sätta sig och rensa bort gammal rar filer och sådant och sen flyttar jag över allt jag ska spara till en krypterad extern HDD, jag använder inte interna som lagrings diskar då jag vill kunna komma åt mina filer ifrån flera olika datorer.

Så mitt råd, ska du ändå kryptera, gör det till 100% och kryptera OS, externa och interna diskar.
Citera
2012-02-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Ja du kan skapa en container på ett par 100 Gb. Den enda skillnaden är att du varje gång du startar datorn måste låsa upp den i Turecrypt och förstås peka om uTorrent imot den mappen. Och om polisen sen skulle komma och banka på dörren så är det mer eller mindre bara att dyka mot kontakten. Men om man ändå ska kryptera så kan man göra det till 100 % jag har mitt OS krypterat, min hårddisk på 2tb som sitter i datorn och som allt ifrån uTorrent kommet till, jag laddar ner ganska så mycket så jag har en trendens att några gånger om året fylla den disken. Och då får man sätta sig och rensa bort gammal rar filer och sådant och sen flyttar jag över allt jag ska spara till en krypterad extern HDD, jag använder inte interna som lagrings diskar då jag vill kunna komma åt mina filer ifrån flera olika datorer.

Så mitt råd, ska du ändå kryptera, gör det till 100% och kryptera OS, externa och interna diskar.

Ja du kanske har rätt, saken är att jag krypterade min externa mest för att prova på, är inte speciellt skraj för hembesök och hade det varit krångligt hade jag inte orkat. Är det inte lite oskönt att behöva skriva in en kod varje gång man startar datorn? Kanske inte då

Jag har faktiskt läst igenom stora delar av tråden men har glömt bort en del, finns det nån nackdel med att ha systemdisken krypterad?
Citera
2012-02-14, 13:02
Medlem
Wosps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haudr
Ja du kanske har rätt, saken är att jag krypterade min externa mest för att prova på, är inte speciellt skraj för hembesök och hade det varit krångligt hade jag inte orkat. Är det inte lite oskönt att behöva skriva in en kod varje gång man startar datorn? Kanske inte då

Jag har faktiskt läst igenom stora delar av tråden men har glömt bort en del, finns det nån nackdel med att ha systemdisken krypterad?

Startar inte om min dator speciellt ofta det brukar bli någon gång i månaden, så nej det är ute så jobbigt. Nej inga nackdelar som jag vet eller märkt av.
Citera
2012-02-14, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wosp
Startar inte om min dator speciellt ofta det brukar bli någon gång i månaden, så nej det är ute så jobbigt. Nej inga nackdelar som jag vet eller märkt av.

Jag startar om datorn dagligen, men ska fundera på saken ändå. Tack för ditt svar!
Citera
2012-02-14, 13:49
Medlem
pnGus avatar
Har precis börjat sätta mig in i detta med att kryptera hårddiskar, tänkte se om någon vänlig själ kan förklara hur det fungerar och vad som händer när man använder sig av true crypt t.ex.
Eller åtminstone peka mig åt rätt håll så jag kan läsa om det själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in