2012-02-13, 19:25
Medlem
Spawnisens avatar
Nu är det så att jag har detta (någondera, vet inte riktigt skillnaden). Alltså, jag har förhårdnader (har haft det då och då hela mitt 20 åriga liv) vid hälen och vid ändan av stortån. De verkar oftast komma efetr att jag spelat fotboll och mina fötter blivit svettiga. Det hände också igen.
Ibland brukar de vara lite brun-aktiga vilket den vid stortån var den här gången. Så jag tänkte jag skulle klippa bort den då det ändå är i princip dött skin/kött. Så jag klippte av den halvägs, då märkte jag hur det började sippra ut någon mörk brun tjock vätska ur den, vilket förmodligen inte är så bra?
Vad var det? Betyder det att den hade börjat ruttna? Kan ju också poängtera att lukten inte var så.. trevlig.

Är som sagt ganska säker att liktorna har uppstått då jag har spelat fotboll halva mitt liv. Några tips man kan göra? Har hört att man borde fila under varmt vatten.
Citera
2012-02-13, 20:46
Medlem
Snuttegrisarnas avatar
Du har antagligen fått en blåsa som blivit inflammerad ?

Öppna "förhårdnaden" litegrann igen, linda något tyg/kompress runt tån och vira på några varv med kirurgtejp så att det sitter fast.
Sen dränker du paketet med alsolsprit ( kostar några tior på apoteket ).

Ta av det nån timme/dag och låt det lufta och sätt sen på det igen och häll över mer alsolsprit.

Kör så i 4-5 dagar så borde det se bättre ut
Har jag fel får du gå till vårdcentralen när du ser att det spårar ur. ( du kan få blodförgiftning annars, men det märker du isf )
Citera
2012-02-13, 20:57
Medlem
Spawnisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttegrisarna
Du har antagligen fått en blåsa som blivit inflammerad ?

Öppna "förhårdnaden" litegrann igen, linda något tyg/kompress runt tån och vira på några varv med kirurgtejp så att det sitter fast.
Sen dränker du paketet med alsolsprit ( kostar några tior på apoteket ).

Ta av det nån timme/dag och låt det lufta och sätt sen på det igen och häll över mer alsolsprit.

Kör så i 4-5 dagar så borde det se bättre ut
Har jag fel får du gå till vårdcentralen när du ser att det spårar ur. ( du kan få blodförgiftning annars, men det märker du isf )
Det jag glömde säga är att jag klippte bort hela förhårdnaden och nu har jag lämnat det som det är, alltså helt öppet under strumpan. Under förhårdnaden så var det rått skin men ändå en liten hinna så känns som att det skulle ha vuxit lite hy där under förhårdnaden fast den ännu var där.. Det blödde inte alls efteråt att jag hade klippt och det har inte gjort det ännu.. Känns som att jag dock borde tvätta mina fötter regelbundet med tvål eller något för att hålla dem mera hygieniska?

Om jag ser att det blir några andra tecken på inflammation så ska jag följa dina steg! Tackar
Citera
2012-02-14, 00:41
Medlem
lithionits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spawnisen
Det jag glömde säga är att jag klippte bort hela förhårdnaden och nu har jag lämnat det som det är, alltså helt öppet under strumpan. Under förhårdnaden så var det rått skin men ändå en liten hinna så känns som att det skulle ha vuxit lite hy där under förhårdnaden fast den ännu var där.. Det blödde inte alls efteråt att jag hade klippt och det har inte gjort det ännu.. Känns som att jag dock borde tvätta mina fötter regelbundet med tvål eller något för att hålla dem mera hygieniska?

Om jag ser att det blir några andra tecken på inflammation så ska jag följa dina steg! Tackar

Det kanske är över nu Men det är bra att ha god fothygien, speciellt om man tränar och är i offentliga omklädningsrum där både fot och nagelsvamp frodas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in