2012-02-13, 17:54
Medlem
Är tyvärr tvungen att göra en vetenskaplig rapport om Avsaltning av havsvatten, fördelar och nackdelar.

Någon som har tips på litteratur artiklar eller internetkällor?

Eller något annat allmänt tips om ämnet eller den vetenskapliga rapporten.

Behöver nog extra mycket fakta om nackdelarna med det.

Och om någon mot all förmodan har en vetenskaplig rapport om något vattenrelaterat (kan lixom handla om vattenbrist i Afrika) så hade du hjälpt mig så jävla mycket.

MVH
Citera
2012-02-13, 18:47
Medlem
sommarlovs avatar
Leta på Wikipedia efter omvänd osmos, går åt mycket energi.
Citera
2012-02-13, 21:26
Medlem
skunkjobbs avatar
Engelska artikeln är inte helt otippat väldigt informativ och bra: http://en.wikipedia.org/wiki/Desalination

Snabb +/-
+ Finns en djävla massa saltvatten på planeten
- Dyrt och energikrävande
Citera
2012-02-13, 22:49
Medlem
HemmaRambos avatar
Det finns ju ytterligare en process som fungerar men som är långsam. Avdunstning med hjälp av solljus eller svag uppvärmning av vätskan. Som studieexempel skulle du kunna bygga en plastbrännare. Med denna apparat ska du få etanol att avdunsta från en fluidyta och kondensera på sidorna av en plasthink. Mycket mindre energikrävande än destillation, men en mycket långsammare process.
Senast redigerad av HemmaRambo 2012-02-13 kl. 22:53.
Citera
2012-02-13, 23:00
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Det finns ju ytterligare en process som fungerar men som är långsam. Avdunstning med hjälp av solljus eller svag uppvärmning av vätskan. Som studieexempel skulle du kunna bygga en plastbrännare. Med denna apparat ska du få etanol att avdunsta från en fluidyta och kondensera på sidorna av en plasthink. Mycket mindre energikrävande än destillation, men en mycket långsammare process.
Nja, det är ju fortfarande destillation även om temperaturen är lägre och energimängden är i princip densamma. Faktiskt så är ångbildningsenergin lite högre vid lägre temperatur men det är marginellt. Fördelen är att man kan använda billigare energi såsom spillvärme från någon industri eller kraftverk.
Citera
2012-02-13, 23:10
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nja, det är ju fortfarande destillation även om temperaturen är lägre och energimängden är i princip densamma. Faktiskt så är ångbildningsenergin lite högre vid lägre temperatur men det är marginellt. Fördelen är att man kan använda billigare energi såsom spillvärme från någon industri eller kraftverk.

Avdunstning och förångning är inte samma sak. Vid avdunstning spelar koncentrationerna av ämnet mellan de olika faserna roll. Som jämförelse har kokpunkten för vatten har väl t.ex. inget med den rådande luftfuktigheten att göra.
Senast redigerad av HemmaRambo 2012-02-13 kl. 23:21.
Citera
2012-02-13, 23:19
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemmaRambo
Avdunstning och förångning är inte samma sak. Vid avdunstning spelar koncentrationerna mellan mediumen roll. Kokpunkten för vatten har väl t.ex. inget med den rådande luftfuktigheten att göra.

Mängden energi som krävs för att avdunsta en viss mängd vatten ur ett klädesplagg beror av luftfuktigheten i luften som vattnet från kläderna avdunstar till.
Sorry, avdunstning och förångning är precis samma sak. Om man torkar kläder inomhus på vintern får elementen tillföra förångningsenergin till rummet. Testa att hälla lite aceton på handen och känn hur avdunstningen kyler.

Tyvärr är det inte mycket här i livet som är gratis, ej heller lågtemperaturdestillation
Citera
2012-02-13, 23:53
Medlem
HemmaRambos avatar
Citat:
Sorry, avdunstning och förångning är precis samma sak. Om man torkar kläder inomhus på vintern får elementen tillföra förångningsenergin till rummet. Testa att hälla lite aceton på handen och känn hur avdunstningen kyler.

Tyvärr är det inte mycket här i livet som är gratis, ej heller lågtemperaturdestillation

Hmm, jag tänkte mer på att man inte behöver tillföra energin för uppvärmning av hela vätskan mellan rumstemp och kokpunkt. Men det kanske blir samma ändå. Destillering blir ju Qtot=m(Cp(Tkok-Trum) + ångbildningsvärmet).

Den fuktiga ytan har tappat Q=mvatten*ångbildningvärme. Sedan måste ju en mängd värme tillföras för att det inte ska kallna. Om jag ritar en kontrollvolym kanske jag kan se att värmet som måste tillföras motsvarar mvatten(Cp(Tkok-Tkv)).
Senast redigerad av HemmaRambo 2012-02-14 kl. 00:02.
Citera
2012-02-14, 18:37
Medlem
Taalmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VatoCalmas
Är tyvärr tvungen att göra en vetenskaplig rapport om Avsaltning av havsvatten, fördelar och nackdelar.

Någon som har tips på litteratur artiklar eller internetkällor?

Eller något annat allmänt tips om ämnet eller den vetenskapliga rapporten.

Behöver nog extra mycket fakta om nackdelarna med det.

Och om någon mot all förmodan har en vetenskaplig rapport om något vattenrelaterat (kan lixom handla om vattenbrist i Afrika) så hade du hjälpt mig så jävla mycket.
MVH

Aruba har en av världens största och modernaste avsaltningsanläggningar. Här kan du kanske hitta lite mer om den: WEB Aruba N.V.. Vattnet distribueras vidare till konsumenterna och är drickbart från kran, dock väl varmt, men gott kylt.
Citera
2012-02-14, 23:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Avdunstning och förångning är inte samma sak. Avdunstning är en passiv process, förångning är en aktiv process som kräver tillförsel av energi.
Citera
2012-02-14, 23:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Avdunstning och förångning är inte samma sak. Avdunstning är en passiv process, förångning är en aktiv process som kräver tillförsel av energi.
Fortfarande fel. Vänligen läs på och återkom. Jag har inte lust att upprepa mig i denna tråd.

Finner du stöd för ditt påstående så kan du passa på att rätta artikeln http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6r%C3%A5ngning och är du riktigt envis kanske du kan få ändra http://www.ne.se/f%C3%B6r%C3%A5ngning och tala om för isen att den ska sluta förångas vid sublimering vid minusgrader. Lycka till!
Citera
2012-02-15, 01:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
För att slippa en onödig runda till så får jag förtydliga det där om energin: Se mitt svar till HemmaRambo. (Men det hade du väl redan läst )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in