Citat:
Nu så har jag aldrig haft några sådana tankar, men jag kan tänka mig att det för många handlar om att få byta just det sociala könet. Alltså att kunna känna sig som en kvinna även om man rent biologiskt fortfarande betraktas som en man (och vice versa). För att en person till fullo ska kunna känna sig och betraktas som en kvinna eller man krävs alltså att man dessutom ser ut som en sådan.
Ursprungligen postat av Strix m/94
"Byta kön?" "Bli man?" "Bli kvinna?" Vad skall de hitta på härnäst?
Två uppenbara invändningar finns:
1)
a) En kvinna är biologiskt den människa som har biologisk "utrustning" för att föda ett barn.
b) En man är biologiskt den människa som biologisk "utrustning" för att ge upphov till befruktning.
Detta kan man inte byta, ty vi är i biologisk mening de vi är. Självklart måste man förlora sina manliga respektive kvinnliga förmågor om man "byter kön" annars skapar läkarna hybrider, vilket måste vara helt mot naturens ordning. Män föder inte barn - någonsin.
2)
Hur kan det i så många andra PK-sammanhang anses att könet är en social konstruktion, men just i könsbytesdebatten så är det bara biologi som räknas? Ett klart inkonsekvensfall.
Hittillsvarande lagstiftning har således fungerat bra.
Två uppenbara invändningar finns:
1)
a) En kvinna är biologiskt den människa som har biologisk "utrustning" för att föda ett barn.
b) En man är biologiskt den människa som biologisk "utrustning" för att ge upphov till befruktning.
Detta kan man inte byta, ty vi är i biologisk mening de vi är. Självklart måste man förlora sina manliga respektive kvinnliga förmågor om man "byter kön" annars skapar läkarna hybrider, vilket måste vara helt mot naturens ordning. Män föder inte barn - någonsin.
2)
Hur kan det i så många andra PK-sammanhang anses att könet är en social konstruktion, men just i könsbytesdebatten så är det bara biologi som räknas? Ett klart inkonsekvensfall.
Hittillsvarande lagstiftning har således fungerat bra.
Exakt varför en person skulle ha ett så starkt behov av att behålla sina fortplantningsorgan vid ett könsbyte är ganska oklart för mig, eftersom könsceller i dagsläget precis lika gärna kan frysas in, och man kommer att behöva förlita sig på konstbefruktning i vilket fall. Det är väl möjligtvis om man planerade en graviditet som könsförbytt man, vilket i så fall motsäger syftet med en operation ganska mycket.