2012-02-11, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
"Byta kön?" "Bli man?" "Bli kvinna?" Vad skall de hitta på härnäst?

Två uppenbara invändningar finns:

1)
a) En kvinna är biologiskt den människa som har biologisk "utrustning" för att föda ett barn.
b) En man är biologiskt den människa som biologisk "utrustning" för att ge upphov till befruktning.

Detta kan man inte byta, ty vi är i biologisk mening de vi är. Självklart måste man förlora sina manliga respektive kvinnliga förmågor om man "byter kön" annars skapar läkarna hybrider, vilket måste vara helt mot naturens ordning. Män föder inte barn - någonsin.

2)
Hur kan det i så många andra PK-sammanhang anses att könet är en social konstruktion, men just i könsbytesdebatten så är det bara biologi som räknas? Ett klart inkonsekvensfall.

Hittillsvarande lagstiftning har således fungerat bra.
Nu så har jag aldrig haft några sådana tankar, men jag kan tänka mig att det för många handlar om att få byta just det sociala könet. Alltså att kunna känna sig som en kvinna även om man rent biologiskt fortfarande betraktas som en man (och vice versa). För att en person till fullo ska kunna känna sig och betraktas som en kvinna eller man krävs alltså att man dessutom ser ut som en sådan.

Exakt varför en person skulle ha ett så starkt behov av att behålla sina fortplantningsorgan vid ett könsbyte är ganska oklart för mig, eftersom könsceller i dagsläget precis lika gärna kan frysas in, och man kommer att behöva förlita sig på konstbefruktning i vilket fall. Det är väl möjligtvis om man planerade en graviditet som könsförbytt man, vilket i så fall motsäger syftet med en operation ganska mycket.
Citera
2012-02-11, 20:14
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Nu så har jag aldrig haft några sådana tankar, men jag kan tänka mig att det för många handlar om att få byta just det sociala könet. Alltså att kunna känna sig som en kvinna även om man rent biologiskt fortfarande betraktas som en man (och vice versa). För att en person till fullo ska kunna känna sig och betraktas som en kvinna eller man krävs alltså att man dessutom ser ut som en sådan.

Exakt varför en person skulle ha ett så starkt behov av att behålla sina fortplantningsorgan vid ett könsbyte är ganska oklart för mig, eftersom könsceller i dagsläget precis lika gärna kan frysas in, och man kommer att behöva förlita sig på konstbefruktning i vilket fall. Det är väl möjligtvis om man planerade en graviditet som könsförbytt man, vilket i så fall motsäger syftet med en operation ganska mycket.

Jo. Hela denna cirkus är det ju något märkligt med. Fenomenet tycks ju visa att det "sociala könet" är lika med det biologiska könet, och då är ju i praktiken det förra obehövligt som begrepp.
Citera
2012-02-11, 21:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IssElias

Nej de blir inte steriliserade.
Det är kastrering som gäller.
Det är en enorm skillnad på kastrering och sterilisering och får aldrig förväxlas.
En steriliserad kvinna behåller sin fertilitet även om äggledarna är ihopsnurpade, då kvinnan fortsätter att producera ägg och östrogen...
En steriliserad man behåller sin fertilitet även om man snippar av sädesledaren, han producerar fortfarande spermier och testosteron för att behålla det bilogiskt manliga..

För att förlora/offra sin fertilitet så krävs det just en kastrering. D.V.S bort med äggstockar/testiklar.

Om man skall göra ett könsbyte så är det faktiskt av medicinsk skäl det krävs att man begår en kastrering för att dämpa hormonproduktionen av manliga respektive kvinnliga könshormoner. Det är inte lätt rent medicinskt att skapa en kvinnokropp om mannen behåller fullgod produktion av testosteron. Och en M2F (man till kvinna) vill ju se ut på utsidan med som en kvinna. Likadant är det med det om vända F2M (kvinna till man), det går inte att skapa en fullgod manskropp om kvinna behåller fullgod produktion av östrogenet..

Jag anser att det är upp till var och en om de vill byta kön.
Citera
2012-02-11, 22:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Nej de blir inte steriliserade.
Det är kastrering som gäller.
Det är en enorm skillnad på kastrering och sterilisering och får aldrig förväxlas.
En steriliserad kvinna behåller sin fertilitet även om äggledarna är ihopsnurpade, då kvinnan fortsätter att producera ägg och östrogen...
En steriliserad man behåller sin fertilitet även om man snippar av sädesledaren, han producerar fortfarande spermier och testosteron för att behålla det bilogiskt manliga..

För att förlora/offra sin fertilitet så krävs det just en kastrering. D.V.S bort med äggstockar/testiklar.

Om man skall göra ett könsbyte så är det faktiskt av medicinsk skäl det krävs att man begår en kastrering för att dämpa hormonproduktionen av manliga respektive kvinnliga könshormoner. Det är inte lätt rent medicinskt att skapa en kvinnokropp om mannen behåller fullgod produktion av testosteron. Och en M2F (man till kvinna) vill ju se ut på utsidan med som en kvinna. Likadant är det med det om vända F2M (kvinna till man), det går inte att skapa en fullgod manskropp om kvinna behåller fullgod produktion av östrogenet..

Jag anser att det är upp till var och en om de vill byta kön.
1) Fertil och steril är motsater till varandra, man är inte fertil när man är steril, eftersom fertil talar om förmågan att få barn -- inte om huruvida ägg/spermier produceras eller inte...
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sterilisering
http://www.synonymer.se/?query=fertil

Citat:
Fertilitet är förmågan att fortplanta sig,
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fertilitet

2) Kravet är att de steriliseras, inte kastreras, eftersom det inte finns något kvar på könskorrigerande operation för att få byta kön. Man alltså behålla sin penis men skaffa bröst och äta hormoner och i övrigt bli kvinna om man så önskar -- samt juridiskt bli kvinna, och motsvarande åt andra hållet givetvis.

Citat:
Juridisk reglering

Könsbyten regleras av lagen (1972:119) om fastställande av könstillhörighet i vissa fall, som omfattar både transsexuella och intersexuella. Lagen kräver att den som på grund av transsexualism ansöker om könsbyte ska vara:

Ogift (dvs enligt praxis ogift, änka/änkling, skild eller inte ingått partnerskap)
Svensk medborgare
Minst arton år
Steril

för att kunna ges tillstånd till ny juridisk könstillhörighet och könskorrigerande kirurgiska ingrepp.

Den som på grund av interssexualism ansöker om könsbyte ska enligt lagen vara:
Ogift
Svensk medborgare

Något juridiskt krav på könskorrigerande kirurgi, förutom sterilisering, finns inte för någon av grupperna. Det nuvarande kravet på sterilitet har av Socialstyrelsens Rättsliga Råd, länsrätten och kammarrätten tolkats som ett krav på att inte heller reproduktionsdugliga nedfrysta könsceller från patienten får finnas.
Socialstyrelsens Rättsliga Råds beslut kan överklagas som vanliga förvaltningsärenden, till länsrätten och sedan kammarrätten.
Cirka 60 personer ges årligen nytt juridiskt kön i Sverige, fördelat på 1/3 som får ett manligt juridiskt kön och 2/3 som får ett juridiskt kön som kvinna.
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nskorrigering_i_Sverige
Citera
2012-02-12, 00:57
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

2) Kravet är att de steriliseras, inte kastreras, eftersom det inte finns något kvar på könskorrigerande operation för att få byta kön. Man alltså behålla sin penis men skaffa bröst och äta hormoner och i övrigt bli kvinna om man så önskar -- samt juridiskt bli kvinna, och motsvarande åt andra hållet givetvis.

Tack för att du glömde läst att TS skrev om Transexuella så att du började dra igång en massa onödig hårklyverier. Ja ja nu kommer väl den vanliga örondragaren om att man skall läsa innan till och du skall ha tolkningsföreträde per se på andras inlägg när du tolkar det annorlunda. Jag gjorde ett LITET fel med fertilitet och sterilitet. Det gör inte att jag har fel per automatik på resten för den saken skull i inlägget.

Transexuell om man väljer att behålla kuken och skaffar bröst, eller behåller fittan och operera bort brösten. Alltså hur får DU det att rimma ihop med "känna sig född i fel kropp"? Transsexuell för dem som orkar atrt studera om det handlar om att man anser att den biologiska kroppen är FEL för det könet man upplever sig att vara i huvudet.

Dock så är det många transsexuella som byter det fysiska könet i samband med att man byter det juridiska könet det är naturligt och det följs åt.
Och då är det vanligt också att man operar bort då b.la testiklar och äggstockar, jupp genomgår en fullborda kastretaion för att underlätta de fysiska förändringarna som skall göras på kroppen. Jag går på mina EGNA säkra källor, transsexuella jag känner som jag kände före och EFTER deras könsbyte. Och nej dessa transsexuella kände INTE varandra.
Citera
2012-02-12, 01:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Tack för att du glömde läst att TS skrev om Transexuella så att du började dra igång en massa onödig hårklyverier. Ja ja nu kommer väl den vanliga örondragaren om att man skall läsa innan till och du skall ha tolkningsföreträde per se på andras inlägg när du tolkar det annorlunda. Jag gjorde ett LITET fel med fertilitet och sterilitet. Det gör inte att jag har fel per automatik på resten för den saken skull i inlägget.

Transexuell om man väljer att behålla kuken och skaffar bröst, eller behåller fittan och operera bort brösten. Alltså hur får DU det att rimma ihop med "känna sig född i fel kropp"? Transsexuell för dem som orkar atrt studera om det handlar om att man anser att den biologiska kroppen är FEL för det könet man upplever sig att vara i huvudet.

Dock så är det många transsexuella som byter det fysiska könet i samband med att man byter det juridiska könet det är naturligt och det följs åt.
Och då är det vanligt också att man operar bort då b.la testiklar och äggstockar, jupp genomgår en fullborda kastretaion för att underlätta de fysiska förändringarna som skall göras på kroppen. Jag går på mina EGNA säkra källor, transsexuella jag känner som jag kände före och EFTER deras könsbyte. Och nej dessa transsexuella kände INTE varandra.
Men alla transsexuella som byter kön genomgår inte hela processen och gör könsoperation -- en del väljer att behålla sina könsdelar, men förändrar kroppen i övrigt samt byter sitt juridiska kön.

För att få byta kön juridiskt i Sverige så måste de sterilisera sig, och de får inte spara ägg eller spermier -- alltså oavsett hur stor eller liten förändring de gör rent fysiskt.

Edit;
Det är ju denna lag man vill förändra.
Senast redigerad av micro113 2012-02-12 kl. 01:15.
Citera
2012-02-12, 03:26
Medlem
Majasodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
En kvinna som testar testosteron, kommer knappast att ge liv till något livsdugligt.
En man som testar östrogen har spermier som knappt kan röra sig.

Ett sätt att skydda det ofödda barnet.
Varför ska rätten att få barn väga tyngre än rätten att få födas med rätt antal fingrar?

Man vill frysa ägg och sperma din outbildade korkboll, detta är olagligt idag.
Killar på östrogen kan inte skaffa barn med kroppen.
Citera
2012-02-12, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Du har så rätt så, jag tycker det är otroligt dubbelmoraliskt att samma människor som anser att kön är socialt påtvingat anser att könsbyte skall vara ok, det motsäger ju liksom varandra.

Det är precis det jag menar!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in