2011-08-02, 16:22
Medlem
MissGreens avatar
Nyss hemkommen från Holland, efter att ha spenderat en tid där tillsammans med pojkvännen som bor där. Nu när förhållandet börjar bli seriösare och verkligen leda någon vart är det dags att börja tänka på framtiden.
Jag vill flytta till Holland, till honom. Och skulle uppskatta om någon som vet hur jag skall gå till väga vill hjälpa mig på traven.
Har kollat skolor och olika jobb sidor. Men är fortfarande ganska förvirrad.
Citera
2011-08-02, 16:23
Medlem
Borde inte din pojkvän veta det mesta? Med tanke på att han bor där.
Citera
2011-08-02, 16:36
Medlem
MissGreens avatar
Jo, det är klart han gör. Jag är mest ute efter hur svenskar har gjort och så vidare. Bra råd och tips...
Citera
2011-10-16, 12:31
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissGreen
Nyss hemkommen från Holland, efter att ha spenderat en tid där tillsammans med pojkvännen som bor där. Nu när förhållandet börjar bli seriösare och verkligen leda någon vart är det dags att börja tänka på framtiden.
Jag vill flytta till Holland, till honom. Och skulle uppskatta om någon som vet hur jag skall gå till väga vill hjälpa mig på traven.
Har kollat skolor och olika jobb sidor. Men är fortfarande ganska förvirrad.

Vad arbetar han med? Och var bar han? Finns det nån chans att du kan åka ner och leva på honom och kanske sparade pengar ett tag? Lättast att komma igång när man är på plats, småjobb finns alltid att få tag i (barer, butiksjobb osv.) i större städer, men är det på mindre ort ska du nog ha ordnat något att pyssla med innan du drar ner för att stanna.
Citera
2011-10-16, 15:42
Medlem
Förutsatt att du är Svensk medborgare (eller medborgare i något annat EU land) så finns det inga formella hinder för att flytta till Holland.

Eftersom du har en pojkvän där antar jag att du skriver dig på hans adress snarare än att skaffa egen bostad. Då blir det ännu lättare.

Du behöver i princip bara anmäla utflyttning från Sverige till försäkringskassan och sedan anmäla dig som inflyttad hos den aktuella kommunens kontor (gemeente huis) på den aktuella orten.

Hade du inte haft pojkvän eller jobb hade det blivit lite mer komplicerat.

Jag har själv flyttat runt i Europa och det är normalt sett inte så mycket krångligare än att flytta inom Sverige. Undantaget Frankrike kanske
Citera
2012-02-08, 04:24
Medlem
lanzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MatteMat
Jag har själv flyttat runt i Europa och det är normalt sett inte så mycket krångligare än att flytta inom Sverige. Undantaget Frankrike kanske

Berätta! Vad menar du med att Frankrike är ett undantag? Give us some details!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in