Citat:
Ursprungligen postat av Flinkefink
Hoallå,
Har ingen större kunskap varesig det gäller truecrypt eller filformat yadiyadiyada.
Hursomhelst, hittade den här tråden och tänkte att "fan va coolt med en krypterad hårddisk" och blev alldeles till mig av hur lång tid det skulle ta för en desktop-pc att knäcka mitt lösenord enligt howsecureismypassword..
Anywho, tog och krypterade systemdisken (den ända jag har, kör på en acer laptop) enligt truecrypts guide.
När jag valde hela systemdisken kom ett meddelande upp om att jag har en "recovery" partion på disken, och om jag krypterade även den så skulle min dator bli unbootable eller vadfan det nu stod.
Så jag tog valet om att bara kryptera systempartionen.
Tog en sådär 10 timmar att göra. Om jag förstått det här rätt nu (eller helt fel) så är min hårdisk krypterad? (förutom partionen med recovery-delen?), dvs att om jag tar ut hdd'n ur datorn och pluggar in den i en annan så går det ej att komma åt något på disken? (förutom recovery-delen).
Eller har jag bara lyckats att sätta en onödigt långt lösenord på mitt OS? (bootloadern dvs)
Tack på förhand sven
Ja din hd är krypterad minus recoverydelen.
Och nej, det borde inte gå att komma åt något på hårddisken, ditt huvudlösenord behövs för att kunna dekryptera filerna. Om vi ska vara noga med språket kanske det tekniskt sätt "går att komma åt något på disken"; om någon sätter in din hd som hd nummer två, bootar OS från sin hd, går in i min dator, då kanske de ser den som en partition och kan se vissa filer, men de kan inte se vad filerna innehållar eftersom de fortfarande är krypterade.
En fråga från mig nu, copy-pastar från ett annat håll:
"When creating a new volume/container in TrueCrypt you get to the part were you are instructed to move your mouse randomly, the longer the better.
How much time is "enough" to make it impossible (granted you have a strong password) for, say, the police to crack it if they came after you for file sharing (it's on that level, not a terrorist level where I'm sure they'd have acces to better resources)
Is 3-4 min enough?"
En person svarade:
"Oh god, 3 or 4 minutes? Are you crazy?
After 10 or 20 seconds, you're just re-randomizing your already randoms. Beyond that, you're just fooling yourself."
Men varför står det "move your mouse as long as possible" om det är poänglöst att gå över 20-30 sekunder?