2012-01-27, 03:47
Medlem
tOpOffs avatar
Krypterade hela min 1 TB hårddisk med AES, den var formaterad innan. Detta tog 2 timmar, är inte det väldigt kort tid? Den verkar ju krypterad och så nu, men folk snackar ju om att det tar dygn att kryptera
Citera
2012-01-28, 04:00
Medlem
JohnRims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinkefink
Hoallå,

Har ingen större kunskap varesig det gäller truecrypt eller filformat yadiyadiyada.
Hursomhelst, hittade den här tråden och tänkte att "fan va coolt med en krypterad hårddisk" och blev alldeles till mig av hur lång tid det skulle ta för en desktop-pc att knäcka mitt lösenord enligt howsecureismypassword..

Anywho, tog och krypterade systemdisken (den ända jag har, kör på en acer laptop) enligt truecrypts guide.
När jag valde hela systemdisken kom ett meddelande upp om att jag har en "recovery" partion på disken, och om jag krypterade även den så skulle min dator bli unbootable eller vadfan det nu stod.
Så jag tog valet om att bara kryptera systempartionen.

Tog en sådär 10 timmar att göra. Om jag förstått det här rätt nu (eller helt fel) så är min hårdisk krypterad? (förutom partionen med recovery-delen?), dvs att om jag tar ut hdd'n ur datorn och pluggar in den i en annan så går det ej att komma åt något på disken? (förutom recovery-delen).

Eller har jag bara lyckats att sätta en onödigt långt lösenord på mitt OS? (bootloadern dvs)

Tack på förhand sven

Ja din hd är krypterad minus recoverydelen.

Och nej, det borde inte gå att komma åt något på hårddisken, ditt huvudlösenord behövs för att kunna dekryptera filerna. Om vi ska vara noga med språket kanske det tekniskt sätt "går att komma åt något på disken"; om någon sätter in din hd som hd nummer två, bootar OS från sin hd, går in i min dator, då kanske de ser den som en partition och kan se vissa filer, men de kan inte se vad filerna innehållar eftersom de fortfarande är krypterade.

En fråga från mig nu, copy-pastar från ett annat håll:

"When creating a new volume/container in TrueCrypt you get to the part were you are instructed to move your mouse randomly, the longer the better.

How much time is "enough" to make it impossible (granted you have a strong password) for, say, the police to crack it if they came after you for file sharing (it's on that level, not a terrorist level where I'm sure they'd have acces to better resources)

Is 3-4 min enough?"

En person svarade: "Oh god, 3 or 4 minutes? Are you crazy?

After 10 or 20 seconds, you're just re-randomizing your already randoms. Beyond that, you're just fooling yourself."

Men varför står det "move your mouse as long as possible" om det är poänglöst att gå över 20-30 sekunder?
Senast redigerad av JohnRim 2012-01-28 kl. 04:02.
Citera
2012-01-28, 08:40
Medlem
Rynes avatar
Har en 300GB till ett mindre media center och jag kör Debian på den.
Jag skulle vilja köra TrueCrypt över hela disken utan att formatera.

Vad ska man skriva för att får detta att funka i unix?
Har sökt, Men hittar bara hur man göra det inom GUI.
Citera
2012-01-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmIAnonymous
Tänkte prova på att kryptera hela hårddisken men jag har lite frågor.

1. När man startar datorn, hur ser det ut då? Ska man skriva in lösenordet innan datorn börjar börjar startas "på riktigt" om ni förstår hur jag menar? (Alltså innan alla välkomstmeddelanden och så)

2. Om ja på den senare biten. När jag vanligtvis startar datorn så kan jag inte använda mitt tangentbord förrän jag kommer till inloggningen. Vad händer då ifall jag inte kan använda mitt tangentbord och inte kan skriva in mitt lösenord?

Någon som kan förklara hur detta funkar?
Även hur det ligger till med att mitt tangentbord inte fungerar under uppstart?
En bekant berättade att det berodde på att det är usb-koppling som gör att det inte fungerar just då. Inte för att jag vet varför det skulle vara så men något är det ju...

1. Om man kör på standardinställningar så står det typ "enter password to boot". Man kan själv välja vilken text som ska visas när du startar. Man kan även ha så att inget visas. Skärmen är alltså helt enfärgad och inget händer tills du skriver in rätt lösenord och trycker enter.

Ja, man skriver in lösenordet sen startar datorn "på riktigt"

2. Den här frågan har jag inget svar på.
Citera
2012-01-28, 22:35
Medlem
Rynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryne
Har en 300GB till ett mindre media center och jag kör Debian på den.
Jag skulle vilja köra TrueCrypt över hela disken utan att formatera.

Vad ska man skriva för att får detta att funka i unix?
Har sökt, Men hittar bara hur man göra det inom GUI.
Bump
Citera
2012-01-28, 23:40
Medlem
Melchersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryne
Bump
Finns guider i tråden för nybörjare om du kollar igenom lite det är samma metod som windows. Du får upp en fråga om du vill formatera eller in-place encryption
Citera
2012-01-31, 02:18
Medlem
Flinkefinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnRim
Ja din hd är krypterad minus recoverydelen.

Och nej, det borde inte gå att komma åt något på hårddisken, ditt huvudlösenord behövs för att kunna dekryptera filerna. Om vi ska vara noga med språket kanske det tekniskt sätt "går att komma åt något på disken"; om någon sätter in din hd som hd nummer två, bootar OS från sin hd, går in i min dator, då kanske de ser den som en partition och kan se vissa filer, men de kan inte se vad filerna innehållar eftersom de fortfarande är krypterade.

Där ser man, tack för svaret!

Hade jag plockat tummen ur ****** och klickat på "volume properties" så skulle jag sett att där står ju exakt mängd bytes som krypterats.

Efter att ha halvdant googlat och halvdant skimmat igenom den här tråden så har jag inte hittat något säkert svar på en fråga.. Hur mycket av prestandan tappar man pga kryptering?
Läst mig till allt från 5%-25%, dessa siffror har dock verkat varit taget ur luften på den som nämnde.

Om det då är så (prestanda lär man ju tappa) då bör ju det bli ännu värre om man kör på AES-Twofish-Serpent istället för bara AES?

Mvh
sven
Senast redigerad av Flinkefink 2012-01-31 kl. 02:26.
Citera
2012-02-01, 01:10
Medlem
Melchersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flinkefink
Hur mycket av prestandan tappar man pga kryptering?
Läst mig till allt från 5%-25%, dessa siffror har dock verkat varit taget ur luften på den som nämnde.

Om det då är så (prestanda lär man ju tappa) då bör ju det bli ännu värre om man kör på AES-Twofish-Serpent istället för bara AES?

I TrueCrypt kan du välja menyn Tools --> Benchmark.. Där ser du exakt vilken hastighet du får med de olika algoritmerna TC använder.. AES-256 så är oftast snabbast då de flesta datorer idag har hårdvaruaccelererad AES som TC stödjer då brukar hastigheterna ligga på över 1 Gb/s vilket är långt över hårddiskens egen hastighet.. Använder du flera algoritmer som AES-Serpent-Twofish så sölar det ju ner en del då ligger hastigheter kanske på 50 Mb/s... Så svaret för hur mycket du tappar är allt från 0% (inget) till kanske 50%. Allt beroende på hur snabb dator och vilka algoritmer du väljer i TC..
Senast redigerad av Melcherson 2012-02-01 kl. 01:12.
Citera
2012-02-01, 10:37
Medlem
cSxs avatar
"It would take a desktop PC About 3 quattuordecillion years to hack your password"
Känner mig rätt säker i alla fall.

Krypterade min HDD med TC igår. Känns jävligt skönt faktiskt och rekommenderar det till alla som har något de inte vill hålla publikt.
Citera
2012-02-01, 22:29
Medlem
Flinkefinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melcherson
.

Alright, åker dit på latheten igen alltså =)

Gjorde en benchmark och hamnade på 471mb/s med AES, och 102mb/s med AES-Twofish-Serpent.
Intressant område det här, lär definitivt komma ett gäng frågor till från mitt håll i sinom tid.

tack för svar, sven.
Citera
2012-02-01, 23:34
Medlem
Brurs avatar
TJoo!

Lånar den här tråden lite för att jag behöver hjälp med att börja kryptera bilder men vet inte hur man börjar osv.

Eftersom jag inte alls är insatt (har faktiskt inte ett jävla hum) om kryptering av filer skulle jag behöva hjälp med att installera ett krypterings-program som kan kryptera bilder etc etc..
Den som har lust att hjälpa och lära mig hur det hela fungerar kan gärna PM:a mig

Tack så mycket på förhand!!
Citera
2012-02-02, 13:15
Medlem
cSxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brur
TJoo!

Lånar den här tråden lite för att jag behöver hjälp med att börja kryptera bilder men vet inte hur man börjar osv.

Eftersom jag inte alls är insatt (har faktiskt inte ett jävla hum) om kryptering av filer skulle jag behöva hjälp med att installera ett krypterings-program som kan kryptera bilder etc etc..
Den som har lust att hjälpa och lära mig hur det hela fungerar kan gärna PM:a mig

Tack så mycket på förhand!!
Lägg bilderna i en mapp eller partition och kryptera med TrueCrypt. Finns en simpel guide på deras hemsida om hur du går till väga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in