2012-02-01, 14:49
Medlem
Hej allihopa!

Jo som sagt så skulle jag vilja veta vart man kan vända sig om man skulle vilja undersöka sig angående brist på alla b-vitaminer.

Jag vet att vårdcentralen kan ta test på b6 och b12, men kan dom även ta test på alla kategorier utav b-vitaminsorterna?

etc B1,B2,B3,B4,B5,B7,B8,B9 osv.

Eller ska jag vända mig till någon annan då?

Mvh X.
Citera
2012-02-01, 15:14
Medlem
xDs avatar
E, du sa E-vitaminer?
http://www.youtube.com/watch?v=CigSkK0ooAo

OnT: Du kan köpa B-vitaminer på närmsta apotek eller hälsokostaffär.

Vårdcentralen kan nog hjälpa dig om du vill ta tester.
Citera
2012-02-01, 15:36
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzone
Hej allihopa!

Jo som sagt så skulle jag vilja veta vart man kan vända sig om man skulle vilja undersöka sig angående brist på alla b-vitaminer.

Jag vet att vårdcentralen kan ta test på b6 och b12, men kan dom även ta test på alla kategorier utav b-vitaminsorterna?

etc B1,B2,B3,B4,B5,B7,B8,B9 osv.

Eller ska jag vända mig till någon annan då?

Mvh X.
Vissa kan väl,men vill dom.
Kostar o analysera.
Har du symptom skall du få hjälp av läkaren med rätt analyser.
Ta ett b komplex till en början,får du se om de hjälper eller om du behöver tex sprutor med b.
Citera
2012-02-01, 16:20
Medlem
Miiiiias avatar
Här står det att det bara behövs ett enkelt blodprov för att se om man har B-vitaminbrist.

Citat:
Symtomen vid B-vitaminbrist varierar från person till person, lika mycket som vilka symtom som uppträder först. Följande symtom är vanliga tecken på B-vitaminbrist, men tänk på att många av dem är generella och likväl kan bero på andra saker.

Därför är det viktigt att du besöker din läkare som kan utreda vad just dina symtom beror på innan du påbörjar eventuell behandling. Ofta räcker det med ett enkelt blodprov för att se om du har B-vitaminbrist eller inte.

Alltså bör det vara en smal sak att ringa vårdcentralen och be om en tid.
Citera
2012-02-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xD
E, du sa E-vitaminer?
http://www.youtube.com/watch?v=CigSkK0ooAo

OnT: Du kan köpa B-vitaminer på närmsta apotek eller hälsokostaffär.

Vårdcentralen kan nog hjälpa dig om du vill ta tester.

hahaha bra länk =D
Citera
2012-02-01, 17:28
Medlem
Tack så mycket för all hjälp allihopa
Citera
2012-02-01, 23:46
Medlem
Dikaioss avatar
Den viktigaste frågan är väl varför du tror att du lider av brist på någon b-vitamin? Det är i allmänhet alltid fel att börja med att ta prover och göra undersökningar av någon utan symptom och utan särskild risk för en viss sjukdom. Letar man efter någon parameter som avviker från det "normala" tillräckligt länge hittar man nästan alltid någon. Då kan det röra sig om allt i från något i sammanhanget obetydligt till en tillfällighet eller ett rent mätfel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in