2012-01-30, 18:15
Medlem
Hej,

Detta gäller en P-Bot jag fått på Smålands Lejonsväg 19 i Kalmar i Oktober förra året.

Problemet är enligt följande, man åker in på vägen och ganska snabbt ser man en stor parkeringsautomat på vänster sida. Jag går fram till Automaten och köper en biljett, sedan försöker jag ta reda på var man får ställa sig när man köpt biljetten. Se länken nedan.

http://i1264.photobucket.com/albums/...ettautomat.jpg

Så klockan är 23.30 typ och det är mörkt ute, jag uppmärksammar då skylten som är på infarten, att de står "endast förhyrd parkering", "q-Park AB". Jag åker fram och tillbaka på Smålands Lejons väg för att försöka hitta parkeringen som gäller för automaten. Jag letar i 15-20 minuter men jag hittar ingenstans där de finns en skylt som säger vart man får stå. Det finns heller ingen information på varken parkeringsautomaten eller på biljetten som jag löst. Man skulle kunna tolka skylten som sitter bredvid automaten(endast förhyrd parkeringen) att skylten bara gäller platserna som är till höger, dvs de bakom skylten.

Trött som jag är så ser jag några förbipasserande vid automaten och frågar dem om dem vet var man får stå när man köp en biljett.
De Svarar: "-Vi tror att det är bakom automaten, där har våra bekanta stått med bilen iaf".

Jag lyssnar på dem och svänger in och ställer mig bakom automaten. Dagen därpå har jag fått en p-bot på 200kr för att jag stått på förhyrd plats. Varpå jag ringer dem och frågar varför? jag har gjort allt rätt trodde jag. De dem säger är att man ska åka 200meter förbi automaten och sedan in på en parkering som från vägen är skyltad "endast förhyrd plats". Se länken nedan.

http://i1264.photobucket.com/albums/...e/infarten.jpg

Som ni ser är de jättesvårt att hitta till parkeringen.

Nu undrar jag, finns de några som helst krav på tydlighet gällande betalparkeringar? Jag såg ju fler som hade fått en bot så jag var ju inte ensam. Den blygsamma summan på 200kr kanske gör att de flesta betalar. Men jag tror att Q-park är medvetna om detta och ser detta område som en liten kassako för dem då folk har svårt att hitta till parkeringen.

Man hittar ju automaten jättelätt men sedan finns de ingen skyltning på automaten eller från vägen vart man hittar parkeringen.

Nu har ja fått brev från q-park som säger att de kan driva detta vidare och vidta rättsliga åtgärder om jag inte betalar. Kan man göra de för en p-bot på 200kr?
Citera
2012-01-30, 18:44
Medlem
Ja det kan dom. det kan dock bli dyrt för dig att bestrida. Om du förlorar i rätten får du betala allt, dvs. rättegångskostnader, advokater och dylikt. Det vet dom och de flesta betalat ist. Har du 100% rätt tycker jag du ska bestrida, men finns det minsta tvivel kan det stå dig dyrt.
Citera
2012-01-30, 19:34
Medlem
libbens avatar
Lägg ner är tippset. Det rör sig om 200 kr. Du kom billigt undan och lärde dig en läxa.
Citera
2012-01-30, 22:01
Medlem
Fuzzs avatar
Har du råd tycker jag du ska bestrida. Så det kanske kommer ett praxis hur det ska se ut på automaterna. (stå vart närmsta plats är) och att automaten inte får vara för långt ifrån p-platsen.
För det var ju lite luddig skyltning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in