2012-01-29, 19:59
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Varför det? Är du mer insatt och har den juridiska kompetensen att avgöra den saken?

Tycker bara att det inte är en så god idé.
Citera
2012-01-29, 20:18
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lamashta
Det är två olika fall, helt enkelt. Även om det skulle innefatta samma utredare/poliser.
Och? Utredningsmetoden gick åt samma bakvända håll.
Citat:
Skulle ta med mig en motorsåg.
Cute...
Citera
2012-01-29, 20:19
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ingen konst, om dom hade handskar på sig. Och sedan går det ju att täcka huvudet med något och skorna kan man ju ha sådana där överdrag till, som i alla fall finns i simhallar och badhus,
måhända på sjukhus också. Är man tvärsäker på att det inte finns några fingeravtryck och andra typer av bevis som kan peka ut dom (för det har dom ju verkligen sett till att det inte skall finnas), så är det inte så märkligt att yrka på DNA-tester, som ska "oskyldigförklara" dom.
Menar du att läkarna var så framsynta att de 1984 visste vilka kriminaltekniska metoder som skulle komma i framtiden att de redan då garderade sig mot dessa? Nu menar jag alltså inte fingeravtryck, utan DNA-tester.
Citera
2012-01-29, 20:25
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
Tomas Eriksson är en mycket meriterad psykiater och professor.

Han har väl synats minituöst av mediemordet, innan han fått en Godkänd!*-stämpel
och given länkplats på den sidan?

*) Allt som hamnar så långtifrån läkarna man kan komma och talar för deras oskuld.
Citera
2012-01-29, 20:28
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Lindholm
Och? Utredningsmetoden gick åt samma bakvända håll.

Man bör ju se varje fall som ett enskilt fall och inte klumpa ihop ett fall med ett annat.

Citat:
Cute...

Absolut.
Citera
2012-01-29, 20:29
Medlem
LilleGrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
On topic:

15 juni 1984. Flera vittnen varav ett hörde av sig så sent som förra våren intygar att Da Costa bodde med vittne S.S och en man, C.B natten mellan 15 och 16 juni. Här finns flera vittnen och ett av vittnena ljuger: S.S. Hon hävdar att Da Costa sov över men att C.B inte närvarade. Detta motsägs av övriga vittnen bland annat C.B vän som 2011 berättar för polisen att C.B närvarade denna Da Costas sista natt i livet. C.B är fortfarande i livet. Vet någon som kan fallet hur Tolges utredning går?

Jag vet bara att Olle Torges utredning går framåt och att det låter sannolikt att han faktiskt skulle kunna komma med en lösning som gör fallet polisiärt uppklarat och som visar att TH och TA överhuvudtaget inte hade med saken att göra. Redan de olika, trovärdiga, vittnesmål som finns om att Catrine levde flera dagar efter pingsthelgen friar läkarna.

Och ja, Lamashta, förra våren var våren 2010.
Citera
2012-01-29, 20:29
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Han har väl synats minituöst av mediemordet, innan han fått en Godkänd!*-stämpel
och given länkplats på den sidan?

*) Allt som hamnar så långtifrån läkarna man kan komma och talar för deras oskuld.
Visstja! Glömde bort att i Sverige så gäller inte principen "oskydlig till motsatsen bevisats".
Citera
2012-01-29, 20:31
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
Menar du att läkarna var så framsynta att de 1984 visste vilka kriminaltekniska metoder som skulle komma i framtiden att de redan då garderade sig mot dessa? Nu menar jag alltså inte fingeravtryck, utan DNA-tester.

Nej, men brottslingar kunde åka dit på den tiden också, om dom inte var försiktiga nog.
Kan inte tänka mig att man bara utgick ifrån fingeravtryck, utan skoavtryck och annat
också.
Citera
2012-01-29, 20:32
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Nej, men brottslingar kunde åka dit på den tiden också, om dom inte var försiktiga nog.
Kan inte tänka mig att man bara utgick ifrån fingeravtryck, utan skoavtryck och annat
också.
Nämen hoppsan! Frånvaro av bevis som plötsligt fungerar som bevis.
Citera
2012-01-29, 20:35
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrille
Och ja, Lamashta, förra våren var våren 2010.

Det ante mig. Och varför skulle dessa uppgifter vara mer tillförlitliga än dom uppgifter som kom fram på 80-talet? Skulle minnena ifrån dessa "Cold Case"-personer inte vara bra mycket luddigare, då det är en betydligt längre period mellan 1984 och 2010?
Citera
2012-01-29, 20:38
Medlem
lamashtas avatar
Citat:
Nämen hoppsan! Frånvaro av bevis som plötsligt fungerar som bevis.

Öööh?
Citera
2012-01-29, 20:45
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
också.
Nu var det inte det som det handlade om. Det handlade om att läkarna var de första att vilja DNA-testa sig för att kunna uteslutas från spåren på handduken. Eftersom DNA-tekniken inte var utvecklad då så vore det väl lite väl superskurkaktigt om de redan då visste hur de skulle kunna undvika att lämna spår efter sig som endast kunde upptäckas av senare teknik? Om läkarna var skyldiga borde de ju omöjligen kunna minnas om de lämnat några DNA-spår efter sig eftersom de inte skulle ha haft en tanke på detta då eftersom de inte kände till det.

Är du med på hur jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in