• 1
  • 2
2012-01-24, 11:46
Medlem
Potatismos som har stått en dag brukar bli rätt torrt och fluffigheten försvinner. Hur kan piffa till det igen? Eller vad kan man göra av det? Potatisbullar med mera?
Citera
2012-01-24, 11:49
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboymannen
Potatismos som har stått en dag brukar bli rätt torrt och fluffigheten försvinner. Hur kan piffa till det igen? Eller vad kan man göra av det? Potatisbullar med mera?
Jag gör ibland potatisbullar av överblivet mos. Bara att ha i ägg och mjöl, och eventuellt lite extra råriven potatis. Bara att klicka i en stekpanna med mycket smör, och steka gyllenbruna. Serveras med stekt bacon, stekt sidfläsk, stekt korv, eller vad du nu har hemma, och så lingonsylt förstås.
Citera
2012-01-24, 11:50
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Vispa ner lite upphettad mjölk,gör susen..
Citera
2012-01-24, 13:28
Medlem
dePauls avatar
Gnocchi
Kroketter
Potatisbullar
Potatisplättar
Fläskbullar (samma typ som potatisbullar men med rökt sidfläsk, sauterad lök och små bitar av saltgurka)
Shepherd's pie
Cottage pie
Gratinerat falukorvspaj med mos
Lapskojs

Bara några förslag.

~Paul~
Citera
2012-01-24, 13:36
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Gnocchi
Kroketter
Potatisbullar
Potatisplättar
Fläskbullar (samma typ som potatisbullar men med rökt sidfläsk, sauterad lök och små bitar av saltgurka)
Shepherd's pie
Cottage pie
Lapskojs

Bara några förslag.

~Paul~
Nu blev jag ju sugen på Cottage pie eller Shepard's pie... Jag som har tänkt göra korvstroganoff idag. Nåväl, det är ju inte så dumt det heller.
Citera
2012-01-24, 13:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Nu blev jag ju sugen på Cottage pie eller Shepard's pie... Jag som har tänkt göra korvstroganoff idag. Nåväl, det är ju inte så dumt det heller.
Precis, inte så dumt det heller .

~Paul~
Citera
2012-01-24, 14:03
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Gnocchi
Kroketter
Potatisbullar
Potatisplättar
Shepherd's pie
Cottage pie
Lapskojs

Bara några förslag.

~Paul~

Lappskojs, det hade jag glömt. Jag fick det i lumpen några gånger för en massa år sedan och minns det som en oestetiskt gegga som smakade gott. Jag måste banne mig laga det någon gång. På torsdag passar bra eftersom det blir wallenbergare med potatismos idag.

Fru Fickludd har garanterat aldrig ätit lappskojs.
Citera
2012-01-24, 14:18
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Lappskojs, det hade jag glömt. Jag fick det i lumpen några gånger för en massa år sedan och minns det som en oestetiskt gegga som smakade gott. Jag måste banne mig laga det någon gång. På torsdag passar bra eftersom det blir wallenbergare med potatismos idag.

Fru Fickludd har garanterat aldrig ätit lappskojs.
Hm, undrar hur det stavas, egentligen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs

Hur som helst. När du fixar lappskojs så finns det vissa måsten. T ex att köttet skall rivas, likt pulled pork. I samband med servering så bör hela kalaset toppas med gyllensauterad, hackad lök, små bitar (brunoise) av saltgurka, beurre noisette (brynt smör) samt färskhackad persilja.

Tillbehöret är självklart inlagd rödbeta.

Leksandsknäcke med äkta smör på och en öl avslutar hela spektaklet.

~Paul~
Citera
2012-01-24, 14:31
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Hm, undrar hur det stavas, egentligen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lapskojs

Hur som helst. När du fixar lappskojs så finns det vissa måsten. T ex att köttet skall rivas, likt pulled pork. I samband med servering så bör hela kalaset toppas med gyllensauterad, hackad lök, små bitar (brunoise) av saltgurka, beurre noisette (brynt smör) samt färskhackad persilja.

Tillbehöret är självklart inlagd rödbeta.

Leksandsknäcke med äkta smör på och en öl avslutar hela spektaklet.

~Paul~

Tack för tipsen, de ska så klart följas. Och Leksandsknäcke är det givna valet, i synnerhet som vårt ställe på landet ligger någon mil från fabriken. Brungräddat är min favorit.

Och din stavning är nog den rätta. I SAOB är lapskojs uppslagsordet.

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
LAPSKOJS lap⁴skojs l. lap³skoj²s, äv. LAPPSKOJ lap⁴skoj l. ³², stundom LAPPKOJS lap³~ koj²s l. LAPPSKAUS lap⁴skaus l. lap³skau²s l. LAPSKÅS lap⁴skås l. lap³skå²s, l. LOBSKÅS lop⁴skås l. ³², r. l. m. best. -en. ( lappkojs 1893–1931. lappskaus 1917. lappskoj 1891–1916. lapskojs (lapp-) 1880 osv. lapsgås 1902. lapskås (lapp-) 1891–1904. lobskås 1891–1917
[jfr d. labskovs, lobskovs, nor. lapskaus; av nt. labskaus, labskausch, av eng. lobscouse, av ovisst urspr. Formen -skoj torde bero på anslutning till SKOJ. – Jfr DOPPSKO II]
[LAPSKOJS 0]
kok. maträtt bestående av tärningar av kött o. fläsk som sammankokats med potatis o. kryddats med lök o. peppar m. m. TT 1880, s. 117. ÖSTERGREN 1931. – särsk. (vard., mindre br.) bildl.: röra; äv. med nedsättande bet.: smörja, strunt, skräp. Lappkojs. Humoresker af Dan. BERGMAN (1904; boktitel). Har jag inte alltid sagt, att böcker är nån förbannad lappskoj. ENGSTRÖM 2Bok 17 (1909).
Citera
2012-01-24, 14:41
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Tack för tipsen, de ska så klart följas. Och Leksandsknäcke är det givna valet, i synnerhet som vårt ställe på landet ligger någon mil från fabriken. Brungräddat är min favorit.

Och din stavning är nog den rätta. I SAOB är lapskojs uppslagsordet.
OK. Inte alltid lätt .

Visste inte att du hade så nära till en av de bästa knäckebagarna i landet.

~Paul~
Citera
2012-01-24, 15:33
Medlem
Igloons avatar
Ohh, kör potatisbullar med bacon och lingonsylt. Jävlar vad gott det är, längesen jag åt det nu får nog ta och göra det ikväll!
Citera
2012-01-24, 16:12
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
OK. Inte alltid lätt .

Visste inte att du hade så nära till en av de bästa knäckebagarna i landet.

~Paul~

Jag har alltid trott att ordet lapskojs kom från en viss folkgrupp i norr som Per Morberg inte får skämta om. Man lär sig lite varje dag.

Som om det inte vore nog med knäckebagarna är det inte så värst långt till Mora of Sweden heller. De började med fabriksförsäljning förra sommaren men tyvärr kom vi aldrig iväg. Men i år åker vi dit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in