2012-01-23, 14:25
Medlem
Mrchrists avatar
Tjena FB!

Jag har ett litet problem och jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till.

Det är som så att jag har varit arbetslös nu i ett par år, jag har praktiserat lite då och då men jag har aldrig haft ett jobb tyvärr.
Nu förra veckan så fick jag komma på intervju på ett jobb som jag sökt för länge sedan som jag i princip glömt att jag sökt.

Intervjun gick utomordentligt och hon som intervjuade mig sa att jag lät perfekt för jobbet och att dem verkligen skulle vilja anställa mig, OM jag kunde ge dem två referenser, det är dock så att inom yrket ( matlagning bla. ) så har jag bara praktiserat på en restaurang samt gått en utbildning.
Mitt intyg på utbildningen gillade dem väldigt mycket då jag hade lärt mig en hel del som dem behövde folk inom.

Men när hon sa att jag måste ha två referenser inom yrket så deppade jag ihop ( efter intervjun då )
Det är som så att jag knappt har några referenser och dem få jag har får jag inte kontakt med...

Jag har ringt och mailat utan resultat, jag måste få reda på om dem godkänner att jag lämnar dem som referens.
Men utan svar så vet jag ju inte det.

Vad ska jag göra egentligen? Tror ni att det är okej att jag lämnar ut nummer samt mail från mina "referenser" till min förhoppningsvis framtida arbetsgivare utan att jag vet om dem samtycker eller inte?
Och om jag gör så kan jag räkna med att jag får ett gäng tjuriga människor på tråden nästa gång jag svarar i min telefon?
Citera
2012-01-23, 14:38
Medlem
menslutanus avatar
Ingen bra idé att lämna referenser utan samtyckte från personen ifråga. Om inte du får tag i personen på mobilen/mailen, varför skulle din framtida arbetsgivare göra det?

Mitt enda tips är att försöka igen, kanske leta upp ett alternativt nummer?
Citera
2012-01-23, 14:47
Medlem
Schibsteds avatar
Fejka!

Jag fick fejka 2 referenser när jag sökte jobb på en större myndighet.
Be några polarer eller mamma och pappa referera.
Glöm inte kontantkorten bara.
Citera
2012-01-23, 14:55
Moderator
evilhoneys avatar
Det måste inte vara chefen på praktik/arbetsplatsen som du har som referens, även om det är att föredra. Prata med någon kollega, lärare eller (i kanske värsta fall) en kurskamrat.
Ju högre position desto tyngre väger givetvis deras ord men det handlar ju om att någon ska berätta om hur du arbetar.

Som redan sagts så kan man även fejka referensen också men se då till att det är någon som vet vad de ska säga.
Citera
2012-01-23, 14:56
Medlem
Mrchrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Ingen bra idé att lämna referenser utan samtyckte från personen ifråga. Om inte du får tag i personen på mobilen/mailen, varför skulle din framtida arbetsgivare göra det?

Mitt enda tips är att försöka igen, kanske leta upp ett alternativt nummer?

Det är det jag menar, är det verkligen en så bra idé? troligtvis inte som du säger.

Jag får väl försöka och försöka igen och får jag inte tag på dem så skiter väl det sig med det jobbet

Citat:
Ursprungligen postat av Schibsted
Fejka!

Jag fick fejka 2 referenser när jag sökte jobb på en större myndighet.
Be några polarer eller mamma och pappa referera.
Glöm inte kontantkorten bara.

Fejka är uteslutet, tror jag iaf, för sånt är ganska enkelt för företag att kolla upp, och man vet ju aldrig om dem skulle bemöda sig med att kolla upp det eller inte vilket känns ganska troligt att dem skulle, nä då har jag nog större chans att få jobbet utan att lämna referenser.

Har testat det innan, funkade inte, och jag känner i princip ingen som har kontantkort nu för tiden, ingen som skulle kunna fixa fram det på en dag iaf
Citera
2012-01-23, 15:00
Medlem
menslutanus avatar
Enklast är väl att säga som det är? Att du har referenser men du får lyckas inte få tag i dem?

Då kanske du får några dagar extra att lyckas
Citera
2012-01-23, 15:10
Medlem
Biomasss avatar
Att fejka referenser är den svage mannens utväg, men det är ändock en utväg som kan fungera till din fördel om du hittar rätt (läs: vältaliga) personer till det. Många gånger vill de bara ha referenser utan att de ens kollar upp dem.
Citera
2012-01-23, 15:20
Medlem
Mrchrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Det måste inte vara chefen på praktik/arbetsplatsen som du har som referens, även om det är att föredra. Prata med någon kollega, lärare eller (i kanske värsta fall) en kurskamrat.
Ju högre position desto tyngre väger givetvis deras ord men det handlar ju om att någon ska berätta om hur du arbetar.

Som redan sagts så kan man även fejka referensen också men se då till att det är någon som vet vad de ska säga.

Hmm, jag får ta å testa det du säger, kanske har jag sån tur att jag kan få tag i någon som kan funka som referens.

Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Enklast är väl att säga som det är? Att du har referenser men du får lyckas inte få tag i dem?

Då kanske du får några dagar extra att lyckas

Jo, det är ju tyvärr bara det att jag redan sagt det och då sa hon att jag hade ett par dagar extra, så det börjar bli knapert med tid

Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Att fejka referenser är den svage mannens utväg, men det är ändock en utväg som kan fungera till din fördel om du hittar rätt (läs: vältaliga) personer till det. Många gånger vill de bara ha referenser utan att de ens kollar upp dem.

Ja jag antar att detta är min allra sista utväg om det nu skulle bli så, jag är ju inte så förtjust i att ljuga för arbetsgivaren nu när man är så nära ett jobb, men krävs det så får jag väl göra det trots allt.

Men tror du att det går åt helvete om man inte har någon som har kontantkort?
Citera
2012-01-23, 16:14
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrchrist
Men tror du att det går åt helvete om man inte har någon som har kontantkort?

Du tar alltid en risk om du ska fejka referenser, oavsett hur vattentätt du än får det att se ut. Det absolut bästa är att du går den ärliga vägen och säger som det är, då slipper du oroa dig för att göra bort dig.
Citera
2012-01-23, 16:21
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Du tar alltid en risk om du ska fejka referenser, oavsett hur vattentätt du än får det att se ut. Det absolut bästa är att du går den ärliga vägen och säger som det är, då slipper du oroa dig för att göra bort dig.

Medhåll! En vettig arbetsgivare kommer uppskatta ärligheten sedan kan du kanske bredda nätet av referenser? Själv är jag fackombud på mitt jobb och jag har blivit ombed att vara referens åt folk vid ett flertal tillfällen. Det är inte bara chefen som kan vara referens :-)
Citera
2012-01-23, 16:40
Medlem
Ronilles avatar
SOm ovan säger så är det absolut inte bara chefer som är referenser. Har du inte någon lärare som kan hjälpa dig? Då är det inom din genre och någon som vet vem du är.

Sedan kan man faktiskt säga som det är, att jag får inte kontakt med min referens just nu på grund av en resa eller liknande. Kan jag får återkomma med det eller liknande.
Citera
2012-01-23, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrchrist
Tjena FB!

Jag har ett litet problem och jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till.

Det är som så att jag har varit arbetslös nu i ett par år, jag har praktiserat lite då och då men jag har aldrig haft ett jobb tyvärr.
Nu förra veckan så fick jag komma på intervju på ett jobb som jag sökt för länge sedan som jag i princip glömt att jag sökt.

Intervjun gick utomordentligt och hon som intervjuade mig sa att jag lät perfekt för jobbet och att dem verkligen skulle vilja anställa mig, OM jag kunde ge dem två referenser, det är dock så att inom yrket ( matlagning bla. ) så har jag bara praktiserat på en restaurang samt gått en utbildning.
Mitt intyg på utbildningen gillade dem väldigt mycket då jag hade lärt mig en hel del som dem behövde folk inom.

Men när hon sa att jag måste ha två referenser inom yrket så deppade jag ihop ( efter intervjun då )
Det är som så att jag knappt har några referenser och dem få jag har får jag inte kontakt med...

Jag har ringt och mailat utan resultat, jag måste få reda på om dem godkänner att jag lämnar dem som referens.
Men utan svar så vet jag ju inte det.

Vad ska jag göra egentligen? Tror ni att det är okej att jag lämnar ut nummer samt mail från mina "referenser" till min förhoppningsvis framtida arbetsgivare utan att jag vet om dem samtycker eller inte?
Och om jag gör så kan jag räkna med att jag får ett gäng tjuriga människor på tråden nästa gång jag svarar i min telefon?

Som sagt, du behöver inte lämna någon chef som referens.

Jag låg väldigt bra till för att få jobb i våras, enda kruxet var att en referens behövdes. Så jag frågade min tränarkollega i bowlingklubben, som ställde upp. En vecka senare hade jag jobb =)

Det räcker att det är nån som känner dig som kan lägga några goda vitsord om dig så den potentiella arbetsgivaren får höra hur du är från en tredje part =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in