• 1
  • 2
2012-01-22, 14:55
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalstark
Jag har ett Casall nu, men det är som natt och dag mellan ett ordentligt bälte. Dessutom om man drar åt mitt bälte så är det inte alls bekvämt för fem öre, då det är så jädra smalt på sidorna och framtill. Brukar få trevliga "hugg" i magen då jag böjer djupt med det.

Citat:
Som sagt, kan ju vara att han tror jag kommer gå runt med bältet för att det är snyggt, men det finns helt klart ett syfte till varför jag vill ha ett ordentligt bälte. För att kunna köra de riktigt tunga böjarna och frontböjarna. Om jag kan ladda på 20+ under de tunga seten är det tillräckligt syfte för mig iaf.

Men är det nåt annat det handlar om får han gärna utveckla

korrekt. Köp ett bra om du vill satsa på kvalitet.

Också rätt imo. Undvik bälte så länge du känner att du kan hantera vikten säkert. Vid maxningar och tunga singlar t.ex är det en billig försäkring.
Citera
2012-01-22, 16:29
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlltidGorilla
Det kan vara bra att komma med lite argument till varför han ska göra som du säger.
Att använda bälte är som att använda en käpp fast du kan gå utan problem. Det enda är väl att det ser ut som om du vet vad du gör om du har bälte.
Citera
2012-01-22, 16:37
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Jag prövade ett Wahlandersbälte en gång. Tog halva passet att dra på det, sjukt stelt och då var det ändå ett välanvänt bälte...inte hjälpte det mig något i böjen, men antar att man helst ska böja med låg stångplacering för att få ut så mycket som möjligt av ett styrkelyftsbälte?

Svårt att argumentera emot ett Wahlandersbälte jämfört med andra, är mer eller mindre legendariskt inom styrkelyftskretsar. Strength är ett billigare alternativ som säkert fungerar bra.

Citat:
Ursprungligen postat av tallmister
Att använda bälte är som att använda en käpp fast du kan gå utan problem. Det enda är väl att det ser ut som om du vet vad du gör om du har bälte.

Hihi Broz quote hihi.
Senast redigerad av Arne.Negerfors 2012-01-22 kl. 16:41.
Citera
2012-01-22, 17:10
Medlem
Citat:

Håller inte riktigt med där. Jag tycker inte att det är nödvändigt att använda bälte hela tiden, men ser inte något negativt med att använda det när man ska köra tunga knäböj och dylikt.

När du säger att det fungerar som en "käpp" så antar jag att du menar att bålen skulle slappna av och inte behöva arbeta med bälte, vilket skulle resultera i en oproportionellt svag bål. Men nu är det så att bålen, och då framför allt magmusklerna inte slappnar av det minsta. Det ökade motståndet har snarare motsatt effekt. I och med att magmusklerna har ett motstånd att trycka mot, lyckas man spänna hela bålen mer och bygger därför upp ett starkare buktryck (vilket resulterar i en starkare bål).

Det kan liknas vid att curla en vikt jämfört med att curla endast din arm. I det tidigare fallet är det mycket lättare att faktiskt spänna armen.
Citera
2012-01-22, 19:38
Medlem
LD50s avatar
Citat:
Har du sett en kroppsbyggare få bråck någon gång när han kört tunga marklyft utan bälte? Det har jag... Inte så kul när en bit av tarmen tittar ut vid ljumsken...
Citera
2012-01-22, 19:40
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Har du sett en kroppsbyggare få bråck någon gång när han kört tunga marklyft utan bälte? Det har jag... Inte så kul när en bit av tarmen tittar ut vid ljumsken...

Vid vilka vikter hände detta?
Citera
2012-01-22, 19:44
Medlem
LD50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigorexia
Vid vilka vikter hände detta?
Någonstans mellan 200-250kg om jag minns rätt. Själv skulle jag aldrig köra tyngre än runt 150 kg utan bälte.
Citera
2012-01-22, 20:03
Medlem
Tack för alla svar.
Angående bältets vara eller icke vara, ja det är självklart bättre att kunna böja säg 200 utan bälte, men jag böjer hellre 200 med än 180 utan, så ser jag på det helt enkelt.

Sen en till aspekt som LD50 tog upp, det hade jag ingen aning om. Dags att börja använda bältet på marken då också, ligger ju inte sådär jättelångt från det viktintervallet..

Sen att wahlanders-bältet kan vara stelt, det är något jag får vänja mig vid helt enkelt, jag kör på detta nu
Citera
2012-01-22, 20:06
Medlem
tallmisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LD50
Någonstans mellan 200-250kg om jag minns rätt. Själv skulle jag aldrig köra tyngre än runt 150 kg utan bälte.
det är därför du är en idiot som inte har koll på träning, det är ofarligt att köra utan bälte.
Senast redigerad av tallmister 2012-01-22 kl. 20:08.
Citera
2012-01-22, 20:09
Medlem
LD50s avatar
Citat:
det är därför du är en idiot som inte har koll på träning
Jag har glömt mer om träning än vad du någonsin kommer att lära dig lilla vännen.
Citera
2012-01-22, 20:17
Medlem
Citat:
Tack för alla svar.
Angående bältets vara eller icke vara, ja det är självklart bättre att kunna böja säg 200 utan bälte, men jag böjer hellre 200 med än 180 utan, så ser jag på det helt enkelt.

Sen en till aspekt som LD50 tog upp, det hade jag ingen aning om. Dags att börja använda bältet på marken då också, ligger ju inte sådär jättelångt från det viktintervallet..

Sen att wahlanders-bältet kan vara stelt, det är något jag får vänja mig vid helt enkelt, jag kör på detta nu

Mina erfarenheter av bältet är inte att det är "stelt" däremot ordentligt hårt och fast ingen sladdrig skit som inte stabiliserar :P
Citera
2012-01-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspended
Mina erfarenheter av bältet är inte att det är "stelt" däremot ordentligt hårt och fast ingen sladdrig skit som inte stabiliserar :P

Det låter ju perfekt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in