2012-01-09, 15:46
Medlem
White.Sauces avatar
Många hävdar att smaken är den viktigaste anledningen för att salta pasta vatten.

Själv tycker att salta pastavatten och potatisvatten gör man för att få en bättre konsistens och färg... vilket i sin tur kan leda till en bättre smakupplevelse. Men det primära är konsistens och färg

Potatis som kokat i saltvatten har bättre konsistens och färg jämfört med potatis som kokat i vanligt osaltat vatten. Liten skillnad men tillräcklig för att märka det
Citera
2012-01-09, 16:17
Medlem
turbokillens avatar
En näve havssalt blir det varje gång det kokas upp pasta
Citera
2012-01-10, 00:37
Medlem
Om man har olja i vattnet så försvårar det för pastan att suga åt sig sås sedan, om man gör en pastarätt med sås tex.

Själv saltar jag enormt mycket, som tidigare nämnts av De Paul och ska man lyssna på italienarna, salt som medelhavet ska det vara.

En bra sak är ju också att spara lite vatten för att binda ihop pastan med såsen bättre mot slutet.
Citera
2012-01-10, 02:52
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lauren
Om man har olja i vattnet så försvårar det för pastan att suga åt sig sås sedan, om man gör en pastarätt med sås tex.

Själv saltar jag enormt mycket, som tidigare nämnts av De Paul och ska man lyssna på italienarna, salt som medelhavet ska det vara.

En bra sak är ju också att spara lite vatten för att binda ihop pastan med såsen bättre mot slutet.
Blir inte pastasåsen jävligt salt då? Medelhavet innehåller motsvarande 30 gram salt per liter vatten. Kokar man pastan i två liter vatten så ska man alltså ha i 60 gram salt dvs drygt 1/2 dl salt i 2 liter vatten. Tar du sedan vattnet o gör pastasåsen på detta vatten så blir det rejält salt...
Citera
2012-01-10, 08:26
Medlem
Om man inte smakar av kanske, men jag menar då saltar jag mindre vid övrig tillagning för att sedan ta i beräkning att jag ska använda saltvattnet.

Sen är det väl mer ett uttryck än ett exakt mått att säga salt som medelhavet.
Citera
2012-01-10, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Blir inte pastasåsen jävligt salt då? Medelhavet innehåller motsvarande 30 gram salt per liter vatten. Kokar man pastan i två liter vatten så ska man alltså ha i 60 gram salt dvs drygt 1/2 dl salt i 2 liter vatten. Tar du sedan vattnet o gör pastasåsen på detta vatten så blir det rejält salt...

De videos och artiklar jag läst där de använder detta förfarande så rör det sig om en bråkdel av pastavattnet, kanske en halv deciliter maximalt och det mest för att få en korrekt konsistens på såsen. Så det rör sig om kanske 1-1.5 g sås, utslaget på 4 portioner det vill säga 0.375g salt per portion.
Citera
2012-01-10, 21:06
Medlem
Minipaxs avatar
Man blir ju inte mycket klokare av att läsa denna tråd, om saltets vara eller icke vara i pastan, jämfört med valfri tråd i "Konspirationer och alternativa teorier".
Citera
2012-01-10, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Minipax
Man blir ju inte mycket klokare av att läsa denna tråd, om saltets vara eller icke vara i pastan, jämfört med valfri tråd i "Konspirationer och alternativa teorier".

Nej, egentligen inte tycker jag
Det är bara att salta vattnet, annars blir det inte bra.

Men enklast för alla som tycker det är svårt är att prova göra 2 kastruller med pasta, en med mycket salt och en utan, sedan smaka.

Mvh
Citera
2012-01-10, 22:45
Medlem
StigAllans avatar
Citat:

Testa att följa receptet i mitt inlägg så behöver du inte fundera mera.
Citera
2012-01-10, 23:44
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:

Summan av den här tråden är att om du vill ha din pasta salt så saltar du pastavattnet, om du föredrar osalt pasta så saltar du inte pastavattnet.

Saltet har väldigt lite, om någon, praktiskt betydelse vid pastakokning förutom att smaksätta pastan.
Citera
2012-01-11, 16:48
Medlem
smoermebroeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Återigen. Det där är en myt. Det fastnar inte mindre för att du går in med olja i ditt kokvatten.

~Paul~
Hur kommer det sig att det klumpar sig om jag inte har olja i vattnet då?
Citera
2012-01-11, 17:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoermebroed
Hur kommer det sig att det klumpar sig om jag inte har olja i vattnet då?
Vet ej. Beror på andra orsaker.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in