2012-01-04, 21:32
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Nej du behöver inte ha fast telefon för att ha ADSL, men månadsavgiften är högre för bredbandet om du inte har fast telefon.

Angående bindningstid så måste du betala för hela den.

Jag har ADSL ifrån Telia. Tycker att det flyter på bra. Sedan så får man ju spotify premium i ett år med på köpet

hur kan det bli dyrare att ha en extra sak? menar du att man typ får bredbandet för 200 istället för 250, om man skaffar ett teleabb för 60? dvs, man "tjänar" på bredbandet men det blir ändå 10 kr dyrare.

har alltid tyckt att adsl från telia är för dyrt, men å andra sidan betalar jag ju för spotify så det kan ju bli billigare om man räknar in det.
Citera
2012-01-04, 21:34
Medlem
jenny747s avatar
ska förövrigt ut till lägenheten för besiktning på fredag, ska ta kort på vartenda konstigt uttag då så får ni hjälpa mig sen om det finns typ... fiber eller kabel eller vad det heter. haha!
Citera
2012-01-04, 23:19
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
hur kan det bli dyrare att ha en extra sak? menar du att man typ får bredbandet för 200 istället för 250, om man skaffar ett teleabb för 60? dvs, man "tjänar" på bredbandet men det blir ändå 10 kr dyrare.

har alltid tyckt att adsl från telia är för dyrt, men å andra sidan betalar jag ju för spotify så det kan ju bli billigare om man räknar in det.

Många lägger på "nätavgifter" om det inte finns telefonabonnemang. Förstår inte riktigt heller varför det är så. Att det däremot är högre inkopplingsavgift när det inte finns telefon är lätt att förstå.

Jag vet inte så mycket utav andra operatörer. Har enbart hört att Glocalnet ska vara de sämsta.

Edit: det kan även finnas Stadsnät (ofta komunal el-bolag som ägare) där du bor. De näten är öppna för många olika operatörer. Tänk dock på att man betalar två fakturer då. En till nätägaren och en till operatören.
Senast redigerad av miikos 2012-01-04 kl. 23:22.
Citera
2012-01-05, 09:24
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Många lägger på "nätavgifter" om det inte finns telefonabonnemang. Förstår inte riktigt heller varför det är så. Att det däremot är högre inkopplingsavgift när det inte finns telefon är lätt att förstå.

Jag vet inte så mycket utav andra operatörer. Har enbart hört att Glocalnet ska vara de sämsta.

Edit: det kan även finnas Stadsnät (ofta komunal el-bolag som ägare) där du bor. De näten är öppna för många olika operatörer. Tänk dock på att man betalar två fakturer då. En till nätägaren och en till operatören.

jag har hört att glocalnet ska vara det bästa... vilket jag ställer mig frågande till. har en kompis i samma stad som har glocalnet och hon är svinnöjd

jag har tänkt på det där med stadsnätet. det blir ju inte billigare riktigt?
först betalar man 200 spänn till det nätet (taxan här iaf)
sen minst 50 spänn till operatören.
=250 spänn vilket är samma eller mindre som att köpa direkt från företaget.

känns som det kan bli problem om något hänger sig. tex om man har från tele2;
tele2: "nä, det är stadsnätets fel"
stadsnätet: "nä, det är tele2s fel"
typ..
Citera
2012-01-05, 20:24
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns lite olika arrangemang för fiber. Vid stadsnät kan du välja operatör men inte nätet.
Ett annat sätt är att t.ex en bostadsrättsförening själva äger det lokala nätet mellan lägenheterna. De förhandlar fram ett pris hos en operatör för alla hyresgäster och betalar allt på en faktura till ISPen. Avgiften läggs på hyran lika för alla. På andra ställen har man t.ex IP-TV via fiber från en operatör. Då får var och en beställa internet var och en för sig men bara från den leverantören.
Det finns säkert fler kombinationer.

Jag har t.ex på ett ställe internet 100/100 från Ownit. Avgiften ingår i hyran som ett procentuellt pålägg. Mitt pris blir då cirka 75:-/månad. Avtalet omförhandlas efter viss tid och man kanske väljer en annan ISP om den inte skött sig.

På ett annat ställe har jag IP-TV från Telia som debiteras med 86:-/månad. Internet måste jag ha från Telia och betala själv med 299:-/månad för 10/10 Mbit/s.

Citat:
känns som det kan bli problem om något hänger sig. tex om man har från tele2;
tele2: "nä, det är stadsnätets fel"
stadsnätet: "nä, det är tele2s fel"
typ..

Där har du rätt och detsamma gäller för xDSL där ledningen ägs av någon annan än operatören.
Senast redigerad av PeterNoster 2012-01-05 kl. 20:27.
Citera
2012-01-06, 20:23
Medlem
jenny747s avatar
efter lite betänksamhet och STOR HJÄLP av er i tråden (tack som fan!!) har jag nu med hjälp av telepriskollen.se har jag (nästan) bestämt mig för att det blir Telias ADSL.
har varit superanti produkter från telia ett tag men samrådde med min kloke fader som haft telia adsl väldigt länge. deras adsl har varit väldigt stabilt i området och enligt pappa har deras support varit bra när det kinkar. en stor fördel är såklart även att min pappa (som jag kommer bo i samma stad som) har samma internetleverantör och kan hjälpa mig med enklare frågor.

besiktningen av lägenheten blev uppskjuten till söndag pga sjukdom så kommer inte beställa förrän jag kollat fiber/bredband via tv-uttaget-möjligheterna.

i området kan jag bara få adsl 8 mbit/s. har alltid trott att vi haft adsl 24 hemma hos föräldrarna (där jag förtillfället befinner mig under julen) men pappa berättade att de bytt till 8 i somras och eftersom jag inte märkt någon skillnad (de fick bara ut ca 10 innan tydligen) har jag bestämt mig för att jag definitivt klarar mig på det.
jag laddar ju ändå inte ner speciellt mkt och det jag faktiskt snor åt mig är mest mindre filer typ avsnitt av serier på 3-400 mb

återigen, tack för all hjälp!

än är inte allt hugget i sten men nu har jag iaf avgett en rapport och tackat för hjälpen jag fått (hittils)
Citera
2012-01-08, 12:08
Medlem
jenny747s avatar
haha, fan, nu är jag här igen... hoppas att någon kikar in iaf!

kikat lite på 4g. det verkar vara täckning i ett rätt stort område så täckningen borde inte vara problem.
kikat på både telia och tele2. finns det någon som har erfarenhet av dom?

kommer satsa på trådlös router isf, orkar inte med dongel.

anledningen är att jag troligen kommer flytta om ett år, och det blir lättare att flytta med bredbandet om det är mobilt.
Citera
2012-01-08, 12:49
Medlem
menslutanus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenny747
haha, fan, nu är jag här igen... hoppas att någon kikar in iaf!

kikat lite på 4g. det verkar vara täckning i ett rätt stort område så täckningen borde inte vara problem.
kikat på både telia och tele2. finns det någon som har erfarenhet av dom?

kommer satsa på trådlös router isf, orkar inte med dongel.

anledningen är att jag troligen kommer flytta om ett år, och det blir lättare att flytta med bredbandet om det är mobilt.
Tjena!

Jag skulle inte satsa på ett mobilt bredband, kör på ADSL istället.

Sedan när du flyttar är det ju bara att du flyttar med dig bredbandet? Du lär ju behöva internet även dit. Bara att du gör flyttanmälan hos din operatör typ en vecka innan flytten.

Ser att du pratar om Telia eller Tele2, själv skulle jag valt bredbandsbolaget utan tveckan om det är en ADSL/VDSL lösning du är ute efter. Sveriges nöjdaste kunder 2011(enligt SKI) och Sveriges bästa kundtjänst 3år i rad enligt samma undersökning. De kör eget stamnät från telestationen, så de ordnar kortare pingtider + högre upplandningshastighet vs Telia/Tele2. Sedan kostar de typ lika mycket.. så tänker jag iaf.. Lycka till!
Citera
2012-01-08, 17:52
Medlem
jenny747s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menslutanu
Tjena!

Jag skulle inte satsa på ett mobilt bredband, kör på ADSL istället.

Sedan när du flyttar är det ju bara att du flyttar med dig bredbandet? Du lär ju behöva internet även dit. Bara att du gör flyttanmälan hos din operatör typ en vecka innan flytten.

Ser att du pratar om Telia eller Tele2, själv skulle jag valt bredbandsbolaget utan tveckan om det är en ADSL/VDSL lösning du är ute efter. Sveriges nöjdaste kunder 2011(enligt SKI) och Sveriges bästa kundtjänst 3år i rad enligt samma undersökning. De kör eget stamnät från telestationen, så de ordnar kortare pingtider + högre upplandningshastighet vs Telia/Tele2. Sedan kostar de typ lika mycket.. så tänker jag iaf.. Lycka till!

ja, det är väl mest det att flytten troligen kommer ske till ett ställe med fiber, och då är det lättare att kränga iväg mitt tidigare bredband till mina föräldrar (sommarstuga och sånt ni vet). vid flytt kostar det väl en summa, som jag inte riktigt vill betala... haha)

nåväl.
jag är lite skeptisk kring 4g. har läst endel men tester verkar det vara lite tunt om - 4g är väl för nytt? har dock läst på forum att man har problem med nerladdning och radioskugga och allt var det var.

just nu är jag lite villrådig, jag vill ha ett stabilt internet som funkar och har hyfsad hastighet. eftersom jag sällan laddar ner stora filer utan som sagt mest serier så gör det mig inget om det tar "lite längre tid" att ladda ner, eftersom en sån fil går rätt fort ändå.

det lutar lite åt adsl men .. ja.. jag vet inte riktigt faktiskt.
Citera
2012-01-08, 19:26
Medlem
PeterNosters avatar
Har du kollat på Telias hastighetskarta? Du kan välja Län, kommun och gatuadress och sen hastighet. Är det "öppna landskap" eller bergigt i området?
Om du tittar på täckningskartan ligger bostaden mitt i eller ute i kanten på området?

Kollade Växsjö. Verkar vara stor spridning 5 - 80 Mbit/s på 4G t.ex vid Stortorget. På 3G är det väldigt dåligt, 0,3 -2 Mbit/s.
Senast redigerad av PeterNoster 2012-01-08 kl. 19:42.
Citera
2012-01-08, 19:37
Medlem
menslutanus avatar
Sedan är det ju värt att nämna att 4g inte finns överallt direkt
Dyrt, begränsad surf. Inga garantier överhuvudtaget att det fungerar (precis som mobil täckning, ingen leverantör lovar att det har täckning överallt). Radioskugga, hög belastning på nätet osv osv..

Nä, undvik mobilt om du kan!
Citera
2012-01-08, 19:50
Medlem
PeterNosters avatar
4G finns i Växsjö.

Telia garanti:
Citat:
I alla våra 4G-abonnemang ingår ett hastighetslöfte som innebär att du har möjlighet att byta abonnemang om du inte får den hastighet som erbjudandet utlovar. Se respektive produktbeskrivning för exakta villkor.

Mellan: 5-20 Mbit/s, 10 GB/månad, 249:-/månad
Stor: 10-40 Mbit/s, 20 GB/månad
Total: 10-80 Mbit/s, 30 GB/månad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in