Citat:
Ursprungligen postat av brewslee
Jag och DonC82 svarade utefter två olika scenarion, jag tror vi tolkade ditt inlägg olika. Den här lönehöjningen du frågar om, gäller den på ett jobb du tänker sluta på eller ett jobb du ska börja på?
Men för att svara på din fråga, avtalsrörelsen har inget med din löneförhandling att göra. Du får löneförhandla när som helst under året och kan komma överens med din chef om per vilket datum den nya lönen ska gälla oberoende av vad andra har för sig. Kommer ni överens om att den nya lönen ska gälla t ex från den 9 aug är det det datumet som gäller.
Jag söker jobb för fullt och hoppas byta om 2-3månader.
Aha, jag trodde individuell och facklig ökning alltid skedde samtidigt och att man sen fick den ökning som blev högst.
Så för att sammanfatta kommer alltså den fackliga ökningen gälla retroaktivt från förra avtalets slut och den ind.ökningen gälla tillbaks till en överenskommen tidpunkt (vilket i mitt fall förra gången var samma som för den fackliga).
Det individuella samtalet ska jag ha om en vecka, dvs denna process kommer hinnas med innan jag byter jobb.
Men vad händer om det fackliga avtalet inte blir klart innan jag lämnar. Låt säga att detta avtal blir klart i juni och jag lämnar i mars. Kommer jag då i juni få retroaktivt för tiden fram till jag slutade jobba där?
Tack