2011-11-16, 05:04
Medlem
SzkandaLs avatar
Hejsan!

en polare till mig har IF hemförsäkring med drulle. Den skulle vara skitbra o det ena med det andra så jag tecknade samma försäkring som han.
Nu för bara en vecka sedan så råkade han tappa sin ipad på golvet och han ringde IF och de sa att han skulle betala 1500kr i självrisk för att få den reparerad. Min fråga är: En liknande situation med vanlig hemförsäkring hade väl kostat han exakt lika mycket??? så vad var det som var så jävla bra med drullen??? ska jag byta till vanlig hemförsäkring ist om man lik förbannat får betala exakt samma summa för liknande olyckor?
Citera
2011-11-16, 05:14
Medlem
usb3s avatar
En drulleförsäkring är samma sak som en allriskförsäkring för ditt lösöre. Kravet är att skadan ska ha skett plötsligt och oförutsägbart. Alltså utan drulleförsäkring hade inte försäkringsbolaget gett din kompis någon ersättning. Drulleförsäkring ingår i vissa hemförsäkringar.
Citera
2011-11-16, 05:18
Medlem
LemPicas avatar
Som jag fattat det så gör drulleförsäkring att du kan få ersättning i fler situationer (försäkringsvillkoren är "bredare").
Kan säkert skilja sej åt mellan försäkringsbolagen, men där jag är försäkrad är det i princip så att jag kan få ersättning oavsett hur något gått sönder.
Självrisken har inget med saken att göra.

Är trött och har svårt att formulera mej bra, men hoppas att du förstår i alla fall.
God natt !
Citera
2011-11-16, 08:35
Medlem
alroberts avatar
är inte det att tex du tappar din mobil och den går i tusen bitar så går väll det på drulle? eller går imot tvn och den ramlar, vad som helst.
Citera
2011-11-16, 11:33
Medlem
InteRickards avatar
Aidme tar hand om dina försäkringar så du slipper bry dig. De ser till att du får rätt ersättning. Kolla in de om du vill
Citera
2011-11-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SzkandaL
Hejsan!

en polare till mig har IF hemförsäkring med drulle. Den skulle vara skitbra o det ena med det andra så jag tecknade samma försäkring som han.
Nu för bara en vecka sedan så råkade han tappa sin ipad på golvet och han ringde IF och de sa att han skulle betala 1500kr i självrisk för att få den reparerad. Min fråga är: En liknande situation med vanlig hemförsäkring hade väl kostat han exakt lika mycket??? så vad var det som var så jävla bra med drullen??? ska jag byta till vanlig hemförsäkring ist om man lik förbannat får betala exakt samma summa för liknande olyckor?

Skillnaden är att om du hade tappat den med en vanlig hemförsäkring utan drulle eller allrisk, så hade du inte fått ut e krona på försäkringen.
Citera
2011-11-16, 15:30
Medlem
r0starNs avatar
Ja som en bekant till mig sa när han hade köpt en kåk med drulle.

"Nu kan vi åka på tvn ner för trappan så får jag en ny"
Citera
2011-12-28, 14:54
Medlem
catos avatar
Aidme, aktare för dom, först ska du betala en månadsavgift, sen ska dom ta 7% av din ersättning du får från försäkringsbolaget. I trafikskador har du oftast fri ombudsarvode utan att du behöver "tulla" på din ersättning, i olycksfallsskador är ersättningen oftast helt styrd av kapitalbelopet på din försäkring. Göd inte Aidme och andra "låtsas-jurister" som lurar av dig % av din ersättning.
Citera
2011-12-28, 16:44
Medlem
Som nämnt tidigare gjorde drulleförsäkringen att ipaden ens får ersättning i detta fallet. Hade du inte haft den hade du blivit utan. Dock går det att byta skärmen själv för en mycket mindre kostnad än 1500. Mitt tips är att göra det själv, om han är någorlunda händig dvs.
Citera
2011-12-28, 16:59
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SzkandaL
Hejsan!

Som tidigare sagts i tråden, en vanlig hemförsäkring täcker inte om man tappar sina egna saker i golvet. Däremot täcker den om man tappar sin grannes tv i golvet. Om man vill ha skydd för sina egna saker tecknar man en tilläggsförsäkring (drulle populärt kallad) och på dessa brukar det vara en halvsaftig självrisk eftersom många annars skulle överutnyttja den så fort det kommer en ny mobiltelefonmodell.

IF har valt att kalla sina försäkringar "Hem" och "Stor hem". I Stor hem ingår den så kallade drulleförsäkringen. Här kan du läsa mer om de båda försäkringarna.

http://www.if.se/web/se/Privat/Forsa.../Oversikt.aspx

Vill man slippa dyra självrisker kan man teckna separata försäkringar hos de olika hemelektronikkedjorna, men en sådan kostar t.ex. 1099 för en Ipad på Elgiganten. Därför brukar jag välja bort de alternativen och förlita mig på min drulleförsäkring vilket sparat mig många kronor hittills. Visst, det svider när man tappar tv:n i golvet, men har man en drulleförsäkring så känns det lite bättre att betala 1500 (+ ev. värdeminskning) än att köpa en helt ny för 10000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in