2011-12-23, 07:58
Medlem
Hej!

Bor och jobbar för tillfället utomlands och har tagit hand om en herrelös hund som är runt 1 år gammal och har lite problem med att "få kontakt" med honom. Har tagit honom till veterinär och gjort alla blodprover/vaccinationer som behövs här.

Jag har en labbe sen tidigare och han är en riktig drömhund, lyssnar o lyder till allt, och gör allt för att få uppmärksamhet och kärlek. Har haft hundar hela mitt liv så jag är van att uppfostra valpar även om jag inte är någon expert.

Men den här hunden som är en mix av förmodligen en massa olika raser (han ser ut som en förvuxen jack russel/beagle (samma mankhöjd som min labbe), men har ett temperament som en golden retriever) har många problem jag måste försöka hjälpa honom med så jag tänkte försöka fråga här om lite tips.

Först av allt var han aggressiv/rädd/darrade och morrade och försökte hålla avstånd mot alla okända människor utomhus, det kom han över på en vecka ungefär efter beröm och hundgodis. Han var också livrädd för små utrymmen, omöjligt att ta hissen (bor i höghus), men det lyckades jag också få han att överkomma. I hemmet älskar han allt och alla som kommer på besök.

Rumsren var han redan (otroligt nog), men vi tar 5 promenader per dag för säkerhets skull, så vi inte har någon olycka inomhus.

Men till de kvarstående problemen, han är extremt aggressiv/skäller/morrar åt alla andra hundar ute, även fast han älskar min labbe. Han kan inte gå fot, han drar i kopplet så man nästan ramlar många gånger. Det är svårt att få kontakt med honom, han lyssnar inte utomhus, utan är väldigt stirrig och ska ha koll på allt, som att han glömmer bort att jag är där (fungerar inte ens med hundgodis för att få kontakt). Så promenaderna är smått jobbiga. Om jag försöker vara dominant/strikt eller tar tag i honom för att "korrigera" hans fel så lägger han sig bara på rygg och visar nacken, alltså att han är undergiven. Så jag vet inte hur jag ska förmedla mitt budskap åt honom riktigt.

Har någon annan tagit hand om en hund i en sån här situation? Han har ingen lydnadsträning alls men är väldigt smart. Gatusmart skulle man nog kunna säga.

Vore tacksam för lite tips och vägledning med dessa problem, även om jag förstår att det kan vara mycket jobb.
Citera
2011-12-23, 09:13
Medlem
Dammigs avatar
Jag har haft liknande erfarenhet av en "hittehund"
En tik visserligen. Hon var så undergiven i början så om man måste tillrättavisa henne så verkade det som hon såg döden i vitögat, lade sig på rygg och darrade.

Hon vågade inte visa om hon behövde gå ut utan smög iväg och kissade i källaren nära garagedörren.

Aldrig aggressiv men livrädd för många saker och särskilt för barn under ca. 10-års ålder.

Vi konstaterade också att hon var "ömhetstörstande" men litade inte på att människor kunde vara genuint snälla.

Vi hade även en äldre hund i huset då hon flyttade in och de blev bästa kompisar från första dagen.

Jag tror det är tid som behövs. Nu 1 år senare så är hon den riktigt självsäkra jycke som man kan önska sig. Fast gå fot finns inte i hennes värld.
Låt det ta tid så hoppas jag att det löser sig.
Citera
2011-12-23, 13:38
Medlem
apeofspaces avatar
det tar tid men det kommer gå bra . jag skulle nog skaffa en klicker och börjat träna med.
det är inte naturligt för en hund att sitta fast i ett koppel så det tar tid.
kan han umgås med främmande hundar utan koppel?
Citera
2011-12-23, 14:49
Medlem
Summerbirds avatar
Jag tror du bör vara ganska beredd på att en hittehund har dessa beteenden, som kan vara svåra att helt få bukt med. Ställ inte så höga krav, utan nöj dig med att få det att funka någorlunda.

En sele kan vara bra istället för ett halsband. Du får bättre kontroll på hunden, och dessutom brukar "dragiga" hundar dra mindre med sele. Det är som att trycket och obehaget från halsbandet ökar stressen när de drar, så att de drar ännu mer... En sele är mycket bekvämare, så hunden kan slappna av mer.

Träna inte med negativ förstärkning/korrigering då hunden är så rädd och undergiven. Du vill ju vinna hundens förtroende, inte förstöra det! Träna enbart med belöning och genom att vara en trygg och stabil ledare som hunden själv väljer att lyssna till (med ett bra förtroende kommer hunden att själv vilja vara dig till lags).
Citera
2011-12-23, 15:06
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird

En sele kan vara bra istället för ett halsband. Du får bättre kontroll på hunden, och dessutom brukar "dragiga" hundar dra mindre med sele. Det är som att trycket och obehaget från halsbandet ökar stressen när de drar, så att de drar ännu mer... En sele är mycket bekvämare, så hunden kan slappna av mer.

Det där lät bara dumt.. en hund som drar är uttråkad och vill springa. Och den blir stressad för att den har "lärt" sig att dra i kopplet. Man måste bara försöka avlära den det, så kan den slappna av sen.
Har man en hund som drar i halsband, och byter till sele - kommer hunden att dra ännu mer.
Den blir starkare av selet då den kan dra med hela kroppen.

TS. Detta funkar på min hund när han drar/drog: halsbandet brukar man ju ha som vanligast längst ner på halsen, närmare axlarna. 1)Men gör så att halsbandet blir lite tightare och sätt det ända högst upp på halsen vid huvudet och käkarna. Inte så att han stryps såklart, men så att det inte åker ner heller. Det gör så att han inte kan dra, för han har ingen större kraft i övre delen av halsen.
2)Annars en nosgrimma. Man kan köpa en sån i alla djuraffärer jag har sett. Man sätter den på nosen som en slags grimma, ungefär en sån hästar har (fast den sitter ju inte i munnen, utan runt nosen bara.) Hundar kan inte dra med hela ansiktet heller. Och märker han att det blir svårt att dra börjar han automatiskt slappna av.
Kom ihåg också att inte ha kopplet sträckt mellan er, utan slappna av när hunden slappnar av, och håll stelt när hunden blir stel och vill springa igen. På så sätt lär han sig att slappna av i koppel.

Att ha halsbandet högst upp på halsen, och ha nosgrimma skadar inte hunden alls. Den blir bara "svagare" än dig.
Citera
2011-12-23, 16:27
Medlem
BrianJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Det där lät bara dumt.. en hund som drar är uttråkad och vill springa. Och den blir stressad för att den har "lärt" sig att dra i kopplet. Man måste bara försöka avlära den det, så kan den slappna av sen.
Har man en hund som drar i halsband, och byter till sele - kommer hunden att dra ännu mer.

TS. Detta funkar på min hund när han drar/drog: halsbandet brukar man ju ha som vanligast längst ner på halsen, närmare axlarna. 1)Men gör så att halsbandet blir lite tightare och sätt det ända högst upp på halsen vid huvudet och käkarna. Inte så att han stryps såklart, men så att det inte åker ner heller. Det gör så att han inte kan dra, för han har ingen större kraft i övre delen av halsen.
2)Annars en nosgrimma. Man kan köpa en sån i alla djuraffärer jag har sett. Man sätter den på nosen som en slags grimma, ungefär en sån hästar har (fast den sitter ju inte i munnen, utan runt nosen bara.) Hundar kan inte dra med hela ansiktet heller. Och märker han att det blir svårt att dra börjar han automatiskt slappna av.
Kom ihåg också att inte ha kopplet sträckt mellan er, utan slappna av när hunden slappnar av, och håll stelt när hunden blir stel och vill springa igen. På så sätt lär han sig att slappna av i koppel.

Att ha halsbandet högst upp på halsen, och ha nosgrimma skadar inte hunden alls. Den blir bara "svagare" än dig.

Nosgrimma är toppen på hundar som drar. Det minskar avsevärt.
Citera
2011-12-23, 19:34
Medlem
apeofspaces avatar
bra skrivet summerbird
Citera
2011-12-23, 19:56
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Bullshit, de kan mycket väl skada. Främst hunden nacke och helst om det blir ett ryck i nosgrimman. Dessutom bygger båda metoderna på bestraffning, hunden får obehag av att dra och drar därför mindre. Varför inte försöka att bygga en relation med hunden istället? Själv slutade min hund dra med hjälp av hederligt tålamod och en klicker. Drar han kommer han inte framåt, så fort han söker kontakt och kopplet slackar så får han en belöning, ibland godis men främsta belöningen är att han får gå framåt igen. Fungerar minst lika bra om inte bättre och är mycket trevligare. Vill man absolut använda hjälpmedel eller har en väldigt stark hund vilket ökar risken för skador kan man testa en Wga-sele.
Citera
2011-12-23, 20:39
Medlem
Tack för alla svar!

Jag glömde skriva tidigare att jag kommer "adoptera" över den här hunden till någon i min släkt när jag kommer hem till Sverige igen. Det kommer inte bli några problem, har många hundälskare där. Lärde känna denna hund i en park i närheten av där jag bor nu, hade träffats under några månader och han har förälskat sig i min labbe och min flickvän, så en dag bestämde både han och vi att han skulle följa med hem till oss!

Men det är nästan ett år tills jag ska hem till Sverige igen, så jag vill rota ut de mer jobbiga av hans problem tills dess om det är möjligt.

Självklart förstår jag att jag inte ska tillrättavisa honom för hårt eller vara överdominant när han är så undergiven. Jag har helt emot negativ träning också. Men desperat som jag är med problemet i våra promenader har lett till att jag verkligen försökt med allt. Det är bara så att jag inte har någon som helst kontakt med honom under våra promenader. Det känns som att han inte ens vet att jag är där. Godis, beröm, prata med honom, klappa honom.. känns som jag har provat allt, han drar åt alla håll ändå. Har provat med sele också, det var ingen skillnad annat än att han fick ännu mer kraft att dra dit han ville. Vilket inte var någon hit direkt. Vill absolut inte behöva använda strypkoppel, så jag ska kämpa vidare. Som några har sagt, tid kommer nog att lösa vissa problem.

Ska införskaffa en nosgrimma och testa hur det fungerar, grejjen är ju det att jag vill "få kontakt" med honom under våra promenader, inte ha en skenande gris som inte ogärna hoppar upp på motorhuven på en bil för att få lite utsikt!

Han är aggressiv/rädd/darrande mot de flesta hunder ute, så han skäller på ett sätt att han vill hålla avstånd, om dom närmar sig oss vill han alltid fly. Men med ett fåtal hunder blir han som en kattunge! Som med min labbe t.ex. Han har nog haft många dåliga erfarenheter och vet nog inte riktigt vad han kan lita på.

Men just det där att "få kontakt", det är vad jag vill försöka uppnå först. Så har det alltid varit när jag uppfostrat andra hundar, när man väl lär dom att kommunicera och ha kontakt kommer allting annat som på ett löpande band. Men det kanske kommer med tiden, får hoppas på det!
Citera
2011-12-23, 22:16
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:

Det är ju bara att fråga på vilket riktigt hundforum som helst...
Senast redigerad av Summerbird 2011-12-23 kl. 22:18.
Citera
2011-12-23, 22:35
Medlem
ButterFaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuvoc

Men just det där att "få kontakt", det är vad jag vill försöka uppnå först. Så har det alltid varit när jag uppfostrat andra hundar, när man väl lär dom att kommunicera och ha kontakt kommer allting annat som på ett löpande band. Men det kanske kommer med tiden, får hoppas på det!

Kör div. kontaktövningar inomhus då.
Citera
2011-12-24, 00:43
Medlem
apeofspaces avatar
något du kan försöka är att när han drar kan du stanna och helt enkelt vänta ut han det kan ta lång tid i början såklart men när han till slut tittar på dig ger du beröm/klickar och kastar en godisbit vid din sida då går han säkert och hämtar den . på det viset kan du lära han att det lönar sig att ta kontakt med dig istället för att stå och dra i kopplet. du behöver dela upp ALLT ni tränar i småsteg , i början kanske det räcker med att han slutar streta i kopplet , för att sen höja kraven till att om du släpper på kopplet står kan kvar , till att han sen vänder huvudet lite mot dig , till att han sen att han tittar mot dig och efter ett tag till att han kommer tillbaka mot dig , och på det sättet fortsätta så kan du lära han att om han drar och du stannar så kommer han tillbaka och sätter sig och tittar på dig .
Hoppas du förstår vad jag menar med småsteg och att du förstår att det är en del jobb men med hjälp av en klicker och gott godis kan det gå fortare än man tror.
Klarar han inte av det du kräver av honom så sänk ribban så han lyckas de flesta gånger.
Sen kan du behöva höja/sänka ribban från dag till dag det är ju viktigt att han känner att han kan leva upp till kraven och om inte annat så tränar ni på er kontakt.

jag är inte direkt nån hundexpert men här är en länk med massa träningsvideor som jag tror du kan ha användning av .

http://www.dogmantics.com/Dogmantics/Free_Video_List.html

det verkar väldigt roligt projekt du har igenom med att det på sätt och vis är tidsbegränsat , skulle gärna göra något liknande själv och hoppas du uppdaterar ibland så man får se hur långt du kommit om ett år , det är nog precis lagom lång tid och jag tror du kan komma långt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in