Citat:
Ursprungligen postat av BrianJones
Jag använder nosgrimma ibland på min ena hund, och ibland vanligt koppel, han drar inte mer för det. I början använde jag den för att han drog, men nu är det mest att det är ett smidigt sätt att få kontroll på honom när vi möter andra hundar, han blir hetsig då.
Om hunden inte drar mycket med vanligt koppel så funkar ju nosgrimman, menar mer om man har en hund som drar mycket och som man sätter nosgrimma på, då funkar det när man väl har nosgrimma på och sedan kommer hunden fortfarande att dra när man sätter på ett vanligt halsband.
Saken är att många tror att det bara ä att använda nosgrimman och att problemet(som nu är att hunden drar) bara kommer att försvinna av sig själv, men man måste jobba med hunden om man vill att beteendet ska försvinna.
Vill man inte att hunden ska dra så ska man prova att träna på spontan kontakt från hunden sida, leka mera med den, ha godis med sig vid promenader osv.
Hundar drar oftast för att de tror att det är dom som bestämmer vart de ska gå, det måste bli roligt för hunden att gå bredvid dig annars kommer den att skita i dig.
Visst kan man ta den lätta vägen och alltid använda halti men som sagt så löser det inte problemet.