2011-12-25, 14:36
Medlem
Avantasias avatar
Då skulle jag rekommendera en VGW-sele (såg att jag skrivit fel i mitt tidigare inlägg): http://www.hundtank.se/default.asp?sida=vgw

Den hjälper just med starka hundar och gör att hunden inte får samma kraft att dra framåt utan hela tiden vänds mot föraren. Skulle prova den innan du provar halti, så slipper du riskera hundens nacke.
Citera
2011-12-26, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianJones
Nosgrimma är toppen på hundar som drar. Det minskar avsevärt.

Nosgrimma är något av det sämsta man kan ha.
Hunden kan helt plötsligt dra åt ett håll och i med att du håller i kopplet så kan hunden få allvarliga skador i nacken. Dessutom så skaver det mot deras nos vilket kan göra att det kan uppstå sår.
Man ska inte behöva använda såna saker, då är man bara lat som inte orkar ta tag i problemet. Visst, den slutar dra med nosgrimman för att den är obehaglig och gör ont men så fort det vanliga kopplet sätts på så kommer hunden att börja dra igen.
Nosgrimma är bara ett litet hjälpmedel men det tar inte bort något beteende-
Senast redigerad av Dirtypop011 2011-12-26 kl. 02:19.
Citera
2011-12-26, 09:28
Medlem
BrianJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtypop011
Nosgrimma är något av det sämsta man kan ha.
Hunden kan helt plötsligt dra åt ett håll och i med att du håller i kopplet så kan hunden få allvarliga skador i nacken. Dessutom så skaver det mot deras nos vilket kan göra att det kan uppstå sår.
Man ska inte behöva använda såna saker, då är man bara lat som inte orkar ta tag i problemet. Visst, den slutar dra med nosgrimman för att den är obehaglig och gör ont men så fort det vanliga kopplet sätts på så kommer hunden att börja dra igen.
Nosgrimma är bara ett litet hjälpmedel men det tar inte bort något beteende-

Jag använder nosgrimma ibland på min ena hund, och ibland vanligt koppel, han drar inte mer för det. I början använde jag den för att han drog, men nu är det mest att det är ett smidigt sätt att få kontroll på honom när vi möter andra hundar, han blir hetsig då.
Citera
2011-12-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrianJones
Jag använder nosgrimma ibland på min ena hund, och ibland vanligt koppel, han drar inte mer för det. I början använde jag den för att han drog, men nu är det mest att det är ett smidigt sätt att få kontroll på honom när vi möter andra hundar, han blir hetsig då.

Om hunden inte drar mycket med vanligt koppel så funkar ju nosgrimman, menar mer om man har en hund som drar mycket och som man sätter nosgrimma på, då funkar det när man väl har nosgrimma på och sedan kommer hunden fortfarande att dra när man sätter på ett vanligt halsband.
Saken är att många tror att det bara ä att använda nosgrimman och att problemet(som nu är att hunden drar) bara kommer att försvinna av sig själv, men man måste jobba med hunden om man vill att beteendet ska försvinna.
Vill man inte att hunden ska dra så ska man prova att träna på spontan kontakt från hunden sida, leka mera med den, ha godis med sig vid promenader osv.
Hundar drar oftast för att de tror att det är dom som bestämmer vart de ska gå, det måste bli roligt för hunden att gå bredvid dig annars kommer den att skita i dig.
Visst kan man ta den lätta vägen och alltid använda halti men som sagt så löser det inte problemet.
Citera
2011-12-26, 15:54
Medlem
BrianJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtypop011
Om hunden inte drar mycket med vanligt koppel så funkar ju nosgrimman, menar mer om man har en hund som drar mycket och som man sätter nosgrimma på, då funkar det när man väl har nosgrimma på och sedan kommer hunden fortfarande att dra när man sätter på ett vanligt halsband.
Saken är att många tror att det bara ä att använda nosgrimman och att problemet(som nu är att hunden drar) bara kommer att försvinna av sig själv, men man måste jobba med hunden om man vill att beteendet ska försvinna.
Vill man inte att hunden ska dra så ska man prova att träna på spontan kontakt från hunden sida, leka mera med den, ha godis med sig vid promenader osv.
Hundar drar oftast för att de tror att det är dom som bestämmer vart de ska gå, det måste bli roligt för hunden att gå bredvid dig annars kommer den att skita i dig.
Visst kan man ta den lätta vägen och alltid använda halti men som sagt så löser det inte problemet.

Jag jobbar med honom både med Halti och med halsband, men när vi möter hundar blir han ibland för hetsig (speciellt om det är en tik) och då använder jag nosgrimman. Jag använder den med när vi åker kommunalt, på bussar är det lättare att kontrollera honom med Haltin om han vill fram och hälsa på folk. Godis fungerar inte på honom, han ignorerar dem fullständigt. Ibland har jag haft baconbitar och det fungerar någorlunda så jag kör på det i stället för vanligt hundgodis.
Citera
2011-12-30, 13:48
Medlem
Marmosets avatar
Jag tycker att hundcoachen Fredrik Steen har mycket vettigt att säga om bl.a. de problem du beskriver att du har med din nya hund, du och han verkar också ha mycket samma "tänk" runt hundar, så läs gärna hans blogg mm!

http://fredriksteen.se/

Lycka till!
Citera
2011-12-31, 16:15
Medlem
Dammigs avatar
Hur går det tuvoc?

Några framsteg med jycken?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera