• 3
  • 4
2011-11-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Wipes?
Består inte dom av något slags plast eller tygaktigt material?
Knappast cellulosa, eller?

Man skall ju inte spola ner annat än cellulosa och kroppsavfall så jag tror vattenverken runtom i landet skulle bli jävligt putt om du satte det här i system.

Alternativt skulle dina medtoalettbrukare bli jävligt less på dig för att det stank satan på muggen jämnt om du slängde dom i sopkorgen.

De ska inte slängas i papperskorgen - naturligtvis inte.
Om du visste vad jag är trött på att folk inte lärt sig basala hygienkunskaper.

Wipes finns i många varianter, de jag menar är våta papper, samma som de man använder till bebisar. Det är inget plast el tyg i de jag använder. Man får ju läsa vad de innehåller eftersom det finns olika varianter.
Senast redigerad av annobecq 2011-11-27 kl. 14:00. Anledning: stavfel
Citera
2011-11-27, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellossom
Är magtarmläkare och till den som skrev att hemorroider kunde utvecklas till cancer: källa på det tack.

Läckande röv: min cocktail består av 1 inolaxol fiberpulver som gör att mer vätska binds i avföringen. Den blir då ofta mer avgränsad och kan skitas ut med ökad elegans. 2 xyloproct salva då och då gör anusvecken mindre grova och veckiga, mindre vätska kan leta sig ut i vecken. 3 vattentvätt så ofta det går, babywipes i andra hand.

Väldigt sakligt och informativt inlägg. Många skrämmer upp TS i onödan utan att veta ålder, vanor eller omständigheter. Så här spontant tror jag inte TS har några problem med hälsan öht.
Citera
2011-11-27, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sediginteom
Ok era kvacksalvare Nu är det så att vi har en del här som påstår att man ska torka "en bit in i anus" FAIL!! Detta kan leda till sprickor i analvecken som är väldigt obehagliga och svårläkta. Det finns även körtlar innanför ringmuskeln som producerar vårt naturliga glidmedel. Dessa körtlar är känsliga och skall lämnas ifred.
Till TS är mitt råd som expert att använda som sagts ett rör inolaxol på morgonen, mild tvål vid dusch och babywipes efter toalett. I andra hand ett stolpiller xyloproc till natten.

mvh.

Det här är möjligen OT, men det är något jag funderat på. Du som uppenbarligen har kunskaper, kanske som läkare, kan du avfärda eller bekräfta min tes om att analsex kan öka risken för analinkontinens? Vi har haft många diskussioner om detta.
Citera
2011-11-27, 16:42
Medlem
sediginteoms avatar
Min kollega som är tarmterapeut oroade sig för att analinkontinens kommer öka bland unga. Det är inget man direkt pratar om på avdelningen men vi är väl medvetna om att det på senare tid ökats, dvs från 90-talet och framåt

Ett råd jag kan ge är att vid analsex göra övningar "knip" dagligen för att stärka ringmuskeln. 3X15 knip/dag.

Detta har läkemedelsföretagen också märkt och ser fram emot att tjäna storkovan på ev läkemedel

ex'
http://www.unt.se/uppsala/ny-metod-m...s-1287365.aspx

Mvh
Citera
2011-11-27, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av secretman9
Tack för alla seriösa (och mindre seriösa) svar.

För att bringa viss klarhet i några frågor så:

1. Ja, det klart jag torkar tills det är rent när jag varit och skitigt...
2. Enligt farbor doktorn (Dag Stockeld som visst är expert på ändtarmskirurgi), så är allt utom toapapper där bak ett stort NEJ! Dvs, inga babywipes eller något sådant, för dom ska visst göra mer skada än nytta. Sen så är regelbunden tvättning av anus också förbjudet (typ sköljning i tex bidé efter man bajsat), och någon sorts tvål (inklusive intimtvål) ska inte ens komma på tal. Som max ska man skölja lite med vatten medans man duschar. Mer än så skadar visst "miljön" runt anus eller något sådant.

Källa: Läkarbesök (Ja, jag har gjort ett läkarbesök p.g.a. detta, och ja...jag frågar ÄNDÅ här).

Det låter lite konstigt att babywipes skulle göra mer skada än nytta. Jag tror att bidé och sköljning med mild intimtvål är ett bättre alternativ, men alla har inte bidé. Dush/badkar är väl iofs ok. Men förklarade doktorn på vilket sätt wipes skadar? Någon skrev om att det är kemikalier i vissa papper - de hårda gråaktiga sorterna - det kan väl inte heller vara nåt bra alternativ? Att inte tvätta sig därbak är oerhört främmande för många tror jag, det är ändå kolibakterier vi pratar om. Kvinnor ligger ännu sämre till, eftersom det lätt kan komma bakterier i urinröret = UVI. not nice.
Citera
2011-11-27, 22:46
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBanger
Kan vara hemorrojder.
va....det är väl inga symptom som stämmer överrens med hemorrojder.

jag antar att ditt anus läcker, eller att du torkar dig för taskigt. men vissa har även problem med anala läckage och vad jag har läst om det så finns det inte mycket att göra åt det. en typ av dambindor kan hjälpa vad jag förstått, men nu verkar inte ditt problem stämma in där riktigt.
Citera
2011-11-27, 22:54
Medlem
bockiss avatar
http://www.lactacyd-info.com/lal/cp/en/index.jsp
Citera
2011-11-28, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
va....det är väl inga symptom som stämmer överrens med hemorrojder.

jag antar att ditt anus läcker, eller att du torkar dig för taskigt. men vissa har även problem med anala läckage och vad jag har läst om det så finns det inte mycket att göra åt det. en typ av dambindor kan hjälpa vad jag förstått, men nu verkar inte ditt problem stämma in där riktigt.

anal-läckage kan väl mycket väl ha att göra med hemorrojder?

Läs under orsaker:
http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1295
Citera
2011-11-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
De ska inte slängas i papperskorgen - naturligtvis inte.
Om du visste vad jag är trött på att folk inte lärt sig basala hygienkunskaper.

Wipes finns i många varianter, de jag menar är våta papper, samma som de man använder till bebisar. Det är inget plast el tyg i de jag använder. Man får ju läsa vad de innehåller eftersom det finns olika varianter.

Coolt, vilken variant är det som består av cellulosa då?
Märke och gärna ett foto av inehållsföreckningen.
Citera
2011-11-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Coolt, vilken variant är det som består av cellulosa då?
Märke och gärna ett foto av inehållsföreckningen.

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
De wipes jag köper består inte av något tyg eller plast.
Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen. Det gör jag på alla produkter - även mat.

Det finns en oändlig massa olika produkter på marknaden. Jag tror inte jag vill göra reklam här, men fråga gärna på apotek om lämplig mild sort, som man kan slänga i toan.

Det finns andra typer av wipes som används till städ, inte avsedda för hygien, det kanske är dessa du tänker på. De är större och ska inte slängas i toan.
Citera
2011-11-30, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annobecq
Jag förstår inte riktigt vad du menar?
De wipes jag köper består inte av något tyg eller plast.
Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen. Det gör jag på alla produkter - även mat.

Det finns en oändlig massa olika produkter på marknaden. Jag tror inte jag vill göra reklam här, men fråga gärna på apotek om lämplig mild sort, som man kan slänga i toan.

Det finns andra typer av wipes som används till städ, inte avsedda för hygien, det kanske är dessa du tänker på. De är större och ska inte slängas i toan.

Det här är mitt sista inlögg om detta då det är grovt off topic och inte hör hemma i den här tråden.

Jag tror inte sådana hygiennojjare som du förstår hur stor skada ni ställer till med.

Om du slänger annat än löst sammansatt (ej kompakt) cellulosa eller bajs/kiss i toan så kan du orsaka stopp i avloppet. Stora (till yta) plast och eller tygföremål är särskilt jobbiga ur en sådan synpunkt.

Att vid avloppsstopp felsöka opch rensa är väldigt dyrt för samhället.

Om alla nissar där ute skulle börja slänga wetwipes skulle det bli stora problem med avloppsrensning.

Varför?

Ta en dito wetwipe och ryck och slit i den - den kommer att töjja ut sig, inte gå sönder.
Däri är problemet, elastisk materiel får inte finnas i vloppet PUNBKT SLUT.

Ergo; släng ingenting i avloppet som inte går sönder när du gör ett enkelt ryck i det (ämför toapapper), annars blir det stopp i avloppet och kommunala vattenveret får pröjsa.

Det är till och med så att om det händer upprepade gånger startar man undersökningar om vem som är orsaken och sedan fakturerar man vederbörande.

Källa:
Två tidigare flickvänner som jobbat på det lokala vattenverket.
Citera
2011-12-08, 08:43
Medlem
En tanke om när man torkar sig.

Antingen drar man bakåt (dvs mot ryggen), framåt eller båda två.

http://www.gamereactor.se/blog/Flaccid/192228/

Vilket sätt torkar sig trådskaparen? om du torkar dig framåt, testa och torka bakåt mot ryggen istället.

Det är tydligen det vanligaste sättet för både män och kvinnor, att torka sig mot ryggen. Jag kan ha fel, det kanske är så att män torkar sig framåt, alltså från rygg.

Just kvinnor ska ju helst torka sig mot ryggen, annars risk för infektion.

Vi män, kan ju välja.

Sen är det bra att minska socker intaget, då kan kliandet försvinna tillsammans med motion. Plus en mild tvål, exempelvis apoliva som finns på apoteket. Och givetvis ett lent toalettpapper.
Senast redigerad av Arkitekt 2011-12-08 kl. 08:51.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in