Citat:

Ursprungligen postat av annobecq

Jag förstår inte riktigt vad du menar?
De wipes jag köper består inte av något tyg eller plast.
Det är väl bara att läsa innehållsförteckningen. Det gör jag på alla produkter - även mat.
Det finns en oändlig massa olika produkter på marknaden. Jag tror inte jag vill göra reklam här, men fråga gärna på apotek om lämplig mild sort, som man kan slänga i toan.
Det finns andra typer av wipes som används till städ, inte avsedda för hygien, det kanske är dessa du tänker på. De är större och ska inte slängas i toan.

Det här är mitt sista inlögg om detta då det är grovt off topic och inte hör hemma i den här tråden.
Jag tror inte sådana hygiennojjare som du förstår hur stor skada ni ställer till med.
Om du slänger annat än löst sammansatt (ej kompakt) cellulosa eller bajs/kiss i toan så kan du orsaka stopp i avloppet. Stora (till yta) plast och eller tygföremål är särskilt jobbiga ur en sådan synpunkt.
Att vid avloppsstopp felsöka opch rensa är väldigt dyrt för samhället.
Om alla nissar där ute skulle börja slänga wetwipes skulle det bli stora problem med avloppsrensning.
Varför?
Ta en dito wetwipe och ryck och slit i den - den kommer att töjja ut sig, inte gå sönder.
Däri är problemet, elastisk materiel får inte finnas i vloppet PUNBKT SLUT.
Ergo; släng ingenting i avloppet som inte går sönder när du gör ett enkelt ryck i det (ämför toapapper), annars blir det stopp i avloppet och kommunala vattenveret får pröjsa.
Det är till och med så att om det händer upprepade gånger startar man undersökningar om vem som är orsaken och sedan fakturerar man vederbörande.
Källa:
Två tidigare flickvänner som jobbat på det lokala vattenverket.