2011-12-05, 15:49
Medlem
På senare tid så har det blivit en hel del dejter, närmare 5st olika partners. Samtliga utan kondom (det kändes inte ok och jag vet att jag måste skärpa mig.)

Hursom jag är helt ovetande om smittorisker, har aldrig åkt på nått så vitt jag vet. Inga konstiga utslag eller smärtor när jag kissar nu heller, utan allt är som vanligt. Men bör man testa sig ändå eller tycker doktorerna att man slösar bort deras tid när man kommer in utan symptom? Och var testar man sig som 25+? Vem ringer man? Jag har ingen husläkare kan jag ju tillägga.

Tack för svar
Mvh
Senast redigerad av cartenui 2011-12-05 kl. 15:52.
Citera
2011-12-05, 15:57
Medlem
RadikalFails avatar
är du tjej så är det barnmorska du skall vända dig till, är du man är det nog en vanlig läkare eller sjuksköterska. Du vänder dig till en vårdcentral i båda fallen.
Citera
2011-12-05, 15:58
Medlem
Jag är en kille, kan jag ju tillägga. Ringer man bara till vårdcentralen då? och säger i växeln att man legat runt? känns inte som att folk ringer in med sånna problem.
Citera
2011-12-05, 16:04
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cartenui
Jag är en kille, kan jag ju tillägga. Ringer man bara till vårdcentralen då? och säger i växeln att man legat runt? känns inte som att folk ringer in med sånna problem.

Du ringer och säger att du vill testa dig för eventuella sös(sexuellt överförbara sjukdomar) så ger dom dig en tid antar jag.
Ja du ringer ju till den vc:n du tillhör.

Du folk kan ringa in för mindre saker. Du väljer bara att du vill ha rådgivning. Om du nu har samma system som vi har i mitt landsting.
Citera
2011-12-05, 17:39
Moderator
fredrik686s avatar
Du vänder dig till en sesam-mottagning, det är ungefär som ungdomsmottagningen fast för de som inte är ungdomar längre. Bland annat så testar de för STD även om man inte uppvisar symtom.
Citera
2011-12-05, 18:10
Medlem
jo i en del landsting heter det sesam mottagning i andra något annat... ENklast är som sagt att ringa din vårdscentrals tidbokning/rådgivning och säga ditt ärende och fråga om det gör sådana tester där eller om det är någon annan särskild avdelning etc man ska ringa. Det är deras uppgift att guida dig rätt.

Om du vill krångla lite själv så kan du ju söka på ditt landstings hemsida, borde finnas en hel del info där om vart man ska ringa osv.

I en del landsting kan man boka tid via internet om man har e-leg och skapar en "mina vårdkontakter" etc (vad det nu vält att kalla det där du bor). Då kan man skriva in å förklara "vet inte vart jag ska vända mig men skulle vilja testa mig för xx osv. kan ni hjälpa..." Bra om man tycker det är pinsamt osv.

På vissa ställen kan man ju testa för klamydia med "hemtest". KLamydia är ju vanligast så börja med en sån vetja! Om ditt landsting inte har hemtestet så finns det att beställa från rfsu. Jättesmidigt, men rfsu-testet kostar lite å landstingets är gratis.

Lycka till. Jag brukar testa mig iaf för klamydia så fort jag varit med en ny kille oskyddat, men jag är ju lite nojjig av mig.
Å andra sidan, gjorde alla så......
Citera
2011-12-05, 18:16
Bannlyst
Jag antar man bör testa sig efter varje oskyddad partner.
Krångligt om man är över 25 och inte tillhör ungdomsmottqagning.
Man får lära sig i skolan att man kan gå till ungdomsmottagning, men aldrig vart man går sen.
Jag har sett att man i vissa landsting kan testa klamydia hemma, man beställer hem ett kit gratis, som man sen skickar in.
Sen konstigt nog är det hudmottagningen(std?) som har hand om könssjukdomar.
Jag gissar att de flesta som testar sig, inte har några sjukdomar. Så tror bara de tycker det är bra om du testar dig.
Citera
2011-12-05, 18:20
Bannlyst
Är det föresten någon som testat sig i fall att och haft en könssjukdom?
Om man är tjej vad får man för symptom?
Jag är rädd att jag har någon, men har inga symptom, jag är lite hypokondrie och inte testat mej på ca 15 år
Mest för jag inte haft tid eller vetaqt vart jag ska vända mej.
Citera
2011-12-05, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanna33
Är det föresten någon som testat sig i fall att och haft en könssjukdom?
Om man är tjej vad får man för symptom?
Jag är rädd att jag har någon, men har inga symptom, jag är lite hypokondrie och inte testat mej på ca 15 år
Mest för jag inte haft tid eller vetaqt vart jag ska vända mej.

Som tjej kan man ju alltid vända sig till vårdcentralens barnmorskemottagning!

Blyg / pinsamt? Kolla in detta!! GÅr att beställa hem eller köpa på apotek.

http://www.rfsu.se/sv/Produkter/Hemtester/Klamydiatest/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in