2011-01-31, 23:42
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplits
vadå, vad menar du? jag Går liksom på skolan....

Kan börja såhär.. jag är skitförbannad. Allting handlar om att vara två- och två, heeela tiden. man sitter två- och två i klassrummen, vi åker typ buss hela tiden och då måste man sitta två- och två, man arbetar alltid två- och två i skolan, man bor två- och två. Jag får panik hela tiden, jag orkar inte alltid tänka på det. Sitter man själv eller arbetar man själv ska alla i fråga sätta det hela tiden. Skolan kräver en mycket stor social kompetens. Jag älskar att umgås med folk, men ensamtid är något jag absolut aldrig tackar nej till. Men här går det inte att få vara själv ett tag (om man inte har singelrum) och det hatar jag. Det sjuka är att det känns som om alla vill vara ute heela tiden och gå på hem eller göra massa grejer. Alla är totalt översociala och jag får panik hela tiden så det slutar med att jag kan bli astyst ibland. Då blir man totaldissad. Egentligen är det helt sjukt, det här är en översocial värld. Ska man börja här, måste man vara berädd på att aldrig slappna av typ på tre veckor...

Jag tror jag förstår. Man blir så översocial att man måste skriva som man pratar?
Citera
2011-02-01, 09:15
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananasplits
vadå, vad menar du? jag Går liksom på skolan....

Kan börja såhär.. jag är skitförbannad. Allting handlar om att vara två- och två, heeela tiden. man sitter två- och två i klassrummen, vi åker typ buss hela tiden och då måste man sitta två- och två, man arbetar alltid två- och två i skolan, man bor två- och två. Jag får panik hela tiden, jag orkar inte alltid tänka på det. Sitter man själv eller arbetar man själv ska alla i fråga sätta det hela tiden. Skolan kräver en mycket stor social kompetens. Jag älskar att umgås med folk, men ensamtid är något jag absolut aldrig tackar nej till. Men här går det inte att få vara själv ett tag (om man inte har singelrum) och det hatar jag. Det sjuka är att det känns som om alla vill vara ute heela tiden och gå på hem eller göra massa grejer. Alla är totalt översociala och jag får panik hela tiden så det slutar med att jag kan bli astyst ibland. Då blir man totaldissad. Egentligen är det helt sjukt, det här är en översocial värld. Ska man börja här, måste man vara berädd på att aldrig slappna av typ på tre veckor...

Ha, ha! Det dar kanner jag igen

Gor mackor att ta med dig direkt efter skolan och ta dig bort till Maximus, Gauffinstugan (ar den uppbyggd igen?) eller paddla kanot over Hallsjon till klippan pa andra sidan. En lang tur i en singelsculler ger ocksa tystnad och ensamhet samt en meditativ rytm. Annars kan du alltid gomma dig i biblioteket med nagon trevlig bok.

Det fanns en gang ett flygobservationstorn nara Wehtjeslingan som man kunde haka av gallerluckan till och klattra upp i men det togs tyvarr ned nagon gang i mitten av 90-talet.
Citera
2011-02-10, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imortal
Det mest intressanta i debatten är väl att många av er inte har en aning om vad det är ni pratar om? Ni diskuterar en skola med över hundra års historia, axplockar det mest negativa ni kan finna och får det senare till någon slags morbid, sjuk bög-,fattigmanshatar- och idiotmiljö. Bilden av Lundsberg som en negativ institution perpetueras ju av utomståendes nästan hätska girighet efter negativ publicitet. Skolan är en formidabel studiemiljö som erbjuder vänner för livet, oändligt många skratt, vackra flickor, en god - utomfamiljär - uppfostran och en förmåga att lära sig komma överrens med alla sorters människor - även de man inte tycker om.

(De som hävdar att det inte finns "alla sorters människor" på Lundsberg, eftersom skolan är en, enligt er, ekonomiskt homogen miljö, har inte heller en aning om vad ni pratar om)

- Imortal, fjärde generationens Lundsbergare.

Det du säger är faktiskt sant. Egentligen så är det det. Men när man gått ett tag på första terminen strävar i stort sett alla för att bli sedda så mycket som möjligt, att bli omtyckta, att träffa så många killar så möjligt. Jag blev helt chockad, och är fortfarande det, av att alla syns och hörs så mycket (förutom lilla jag...). Helt sjukt. Många var lite halvblyga i början, men har förändrats nu. Mycket av det som sägs, står och skvallras om skolan stämmer inte, men det finns en del som stämmer. Helt ärligt. Det händer hemska saker här, mot de såkallade "tarmarna" (eller mest hos killarna).
Många husföräldrar tänker bara på skolans ryckte, mer än på oss I själva skolan och På hemmet. Kan säga mycket kräkande kommentarer... Har jag märkt nu........
Citera
2011-02-19, 10:27
Bannlyst
Prinsarnas skola - Lundsberg 10 år senare

Finns på TPB men ingen seedar. Någon som vet vart man kan se den? Länk eller något annat sätt att få tag på dokumentären.

Tack
Citera
2011-03-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fvona
Prinsarnas skola - Lundsberg 10 år senare

Finns på TPB men ingen seedar. Någon som vet vart man kan se den? Länk eller något annat sätt att få tag på dokumentären.

Tack

Den finns på youtube
Citera
2011-11-23, 19:48
Medlem
Danxs avatar
Någon som vet något mer om anmälan?

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...alism-och-vald

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lu...sm_6658334.svd
Citera
2011-11-23, 22:53
Medlem
tantaluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danx
Någon som vet något mer om anmälan?

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...alism-och-vald

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lu...sm_6658334.svd

Inte specifikt men det ligger nara till hands att vi har att gora med en kollision mellan tva varldar: en skola som tillampar vanlig hyfs och disciplin och en postmarxistisk skolinspektor.

Om man ser krav pa regelefterlevnad, hallande av tider &cet. samt sanktioner i form av kvarsittning, skogspromenader med rojning av sly och liknande nar detta inte sker som overgrepp mot den stackars eleven sa ar nog Lundsberg skyldigt som fa andra skolor. Om man daremot ser hur kapitalt det ordinarie flumskolesystemet misslyckas med att bygga karaktar hos eleverna och fostra dem till goda, ansvarstagande medborgare och darmed sviker dem och sin uppgift a det grovsta sa kunde man mojligen peka finger i en annan riktning.

Naturligtvis finns mojligheten att skolinspektoren har fatt rapporter om vald eller mobbing mellan elever av mer "vanlig" karaktar (vilket tyvarr forekommer aven pa LS, om an i mindre utstrackning an pa andra skolor tack vare kamratuppfostranssystemet som ganska effektivt satter stopp for grabestraffningar och liknande utanfor de ordinarie reglerna) och inbillat sig att detta ar nagot som skolan star for.

Let's wait and see.
Citera
2011-11-23, 23:46
Medlem
Intressant tråd, men varför döpa en tråd till Företagsskvaller?

Det enda som förvånar mig är, att skolan inte lagts ned för länge sedan! Staten borde tillsätta en vanvårdsutredning även för internatskolor, men tyvärr blir det väl aldrig av, eftersom staten inte ansvarar juridiskt för eleverna.
Citera
2011-11-29, 19:00
Bannlyst
Stäng LS för gott.

Skolan borde ha stängs för länge sedan. Flera in min bekantskapkrets som både hälsat på där eller gått under några års tid säger detsamma. Skolan skiter blankt i elevers välbefinnande. Och deras idiotiska motto följs inte för fem öre. Så fort en elev blir gymnasieelev får han "makt" över de yngre "tarmarna " eller "ynglen" En trea har näst efter husmor/far (Föreståndaren i varje hus), oinskränklig makt.
En trea kan t.ex gå in i en yngre elevs rum och kasta ner allt från elevens bord,och säga "när jag kommer tillbaka ska allt vara städat. "
En trea kan uppmana en pluggande yngre elev att gå til "budden" kiosken och handla åt honom. Då måste även den yngre eleven gå in och fråga de äldre om de vill han något från kiosken. De yngre elever måste gå upp tidigt och väcka de ändre med att säga "god morgon" och fort skall det gå.
När man sitter vid matbordet måste "tarmarna" sitta absolut raka i ryggen. Om inte så sker kan "trean" utdela något straff. Trean man tvinga en yngre att äta upp rester på sin tallrik /skal, fett och dyligt. Ibland roar treor med nykomlingar att de skall hämta efterättsblommorna och ställa in dessa på bordet.
Många har fina märkeskläder och tillika märkesprylar på rummen. En BangOlufsen är inte ovanligt. Eller rolexklocka. De flesta föräldrar har firmor utomlands och barnen kan bara besöka de på större helger. Tidigare fanns en lärare som kallades julle och jagade nattliga vandrare. Finns flera knäppa traditioner som hålller tillbaka flitiga studenter från att plugga i lugno och ro. t.ex måste man åka med på julklappshandel eller andre "utflykter". Att tvingas gå i kyrkan är en annan grej. Spriten och drogena flödar. Ofta är det äldre besökande syskon som tar upp beställningar i husen och sedan distribuerar dessa. Småpenalismn sker dagligen mot de yngre. kan vara för ingenting. Varje år har de en tradition där de dricker som fan och köper lustiga hattar som pyntas. Under uppläsandet av förnedrande dikter står den stackars eleven på bron med ryggen mot flodströmmen och kaster enkronorsmynt i bäcken. Mest synd är det om nya elever som skall invigas. Då samlas alla i skolans aula och de invigda får göra på de äldre elevers kommando, nedvärderande saker. Inte ovanligt att en gymnasieelev har sex med några av de ursnygga dumma blondinerna i sjuan eller åttan.
Många elever går där utan att göra ett skit, eftersom förälndrarna betalar, tar skolan tacksamt emot avgiften och inget mer med det. Det var en del elever som absolut sket i undervisningen, gick bara till vissa moment, men sedan tillbaka till rökandet. Usch ja, det skulle kunna skrivas hyllmeter..
Senast redigerad av nefrit 2011-11-29 kl. 19:05.
Citera
2011-11-29, 21:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nefrit
Skolan borde ha stängs för länge sedan.
...

Men det ju Kungens gamla skola! Något gott måste det väl änd finnas där.
Citera
2011-12-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantalus
Om du havdar att du gick pa LS och blev slagen sa gick du antingen pa Bjorke, som definitivt var mer rough-and-tumble, eller sa gick du dar pa 80-talet eller tidigare, eller ocksa ljuger du. Pick one.

Klyschan har beskrivit (en liten del av) situationen val och ar trovardig.

Nope, jag gick där i 4 år under 80-talet, inget våld att tala om.

Våld var det i den kommunala skolan jag gick i i England däremot...
Citera
2011-12-04, 03:26
Medlem
Det lustiga är när man studerar vid ett läroverk (juristutbildningen vid Lunds Universitet) och träffar ett flertal av stjärneleverna från Lundsberg. Ett flertal saknar elementära kunskaper inom grundämnen såsom svenska och matematik, jag skräms faktiskt av att adeln uppenbarligen har degenererats från sin tidigare position, idag verkar flertalet av Lundsbergarna lida av minst sagt bristfällig intelligens.

Som tur var kan vi hjälpa Lundsbergarna, vi arma medborgare från den kollektiva skolan. Jag hoppas fortfarande på den utmaning som jag förväntade mig från dessa så kallade elitister, eller som jag brukar kalla dem medelmåttor...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in