2005-11-29, 23:47
Medlem
Byfånes avatar
Om det finns en sk "masterplan" av tex Gud eller nån annan almighty. Är det då inte onödigt att ha en masterplan då man ändå kan påverka allt?

Det är som att göra värsta planeringen för att sin hund själv ska finna just den rätta tiken att para sig med, när man ändå lättare kan ta kontakt med ägarn av tiken och be om ett möte..

Säkert ännu en av mina korkade resonemang med en massa fel stavningar.
Citera
2005-11-30, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Om det finns en sk "masterplan" av tex Gud eller nån annan almighty. Är det då inte onödigt att ha en masterplan då man ändå kan påverka allt?

Det är som att göra värsta planeringen för att sin hund själv ska finna just den rätta tiken att para sig med, när man ändå lättare kan ta kontakt med ägarn av tiken och be om ett möte..

Säkert ännu en av mina korkade resonemang med en massa fel stavningar.

Det närmaste jag kan relatera en masterplan är begreppet determinism. Einstein var förespråkare för deterministikt tänkande eftersom alternativet var slumpartad universum och religös som han var insisterade han att Gud har en plan för oss, världen är alltför strukturerad och i en sån vacker harmoni. Det vore förbryllande om allt detta skulle ha varit av slump (därav "gud kastar inte tärning").

Jag vet inte vad Einstein tyckte om den fria viljan, att kunna påverka denna plan som du anser, men som förespråkare för hård determinism tycker jag att allt pekar på att den fria viljan bara är en illusion.

Men även om slumpen finns så har vi lika lite kontroll över slumpen som nånting förutbestämt, så likt förbannat har vi ingen fri vilja.

Möjligtvis om framtida genier kan bevisa att det finns en själ, som består av mörk materia som integrerar med vanlig materia på ett väldigt väldigt flummigt sätt. Vid det laget är jag redo att bli frälsad av religon.
Citera
2005-11-30, 00:51
Medlem
Lesseitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Hela Jorden och mänskligheten med sin fria vilja (om den nu är fri som sagt) kanske bara är ett experiment som Gud (eller motsvarande) vill dra någon slutsats utav. Typ som i Liftarens Guide Till Galaxen...
Citera
2005-11-30, 01:06
Medlem
Byfånes avatar
Jag vet inte om ni missförstog mig. Men det jag menade var att det är onödigt att Gud har en plan för oss, om han ändå kan styra och ställa som han vill, så finns det som ingen mening att han planerar sånt han har kontroll över.

Liksom varför skulle Gud planera, när han ändå styr allt omkring oss. Det blir lite meningslöst. Därav så drar jag den förhastade slutsatsen att gud inte gör det.

Gud å gud, men "the kreator" eller nån annan mäktig varelse som skapade världen.
Citera
2005-11-30, 01:12
Medlem
Byfånes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peja
Det närmaste jag kan relatera en masterplan är begreppet determinism. Einstein var förespråkare för deterministikt tänkande eftersom alternativet var slumpartad universum och religös som han var insisterade han att Gud har en plan för oss, världen är alltför strukturerad och i en sån vacker harmoni. Det vore förbryllande om allt detta skulle ha varit av slump (därav "gud kastar inte tärning").

Jag vet inte vad Einstein tyckte om den fria viljan, att kunna påverka denna plan som du anser, men som förespråkare för hård determinism tycker jag att allt pekar på att den fria viljan bara är en illusion.

Men även om slumpen finns så har vi lika lite kontroll över slumpen som nånting förutbestämt, så likt förbannat har vi ingen fri vilja.

Möjligtvis om framtida genier kan bevisa att det finns en själ, som består av mörk materia som integrerar med vanlig materia på ett väldigt väldigt flummigt sätt. Vid det laget är jag redo att bli frälsad av religon.

Intressanta resonemang! är nybörjare på sån här slags filosofi. (egentligen alla filosofi)

Men ändå, slumpen avgör inte alla situationer, mycket blir skapat av människan, sen om det är pga gud som påverkat människan att skapa vissa prylar är en annan sak.

Men liksom Varför? vill gud isf göra en plan över oss. Om han ändå kan kontrollera allt.

Blev lite av en dubbel post hära men.
Citera
2005-12-11, 22:13
Medlem
Motsatsen borde vara, som nämnts peja, att man tror att allting beror på slumpen. Varenda partikel är slumpmässigt och vår illusionen av att vi kan beskriva dem beror på likheter av den stora massan. Något som är ganska nära modern vetenskap.
"Gud spelar inte tärning" är ett svar av Einstein mot kvantfysiken som säger att man inte kan veta en partikels hastighet och position exakt samtidigt.
Är för övrigt också nybörjare på filosofi
Citera
2005-12-21, 00:45
Medlem
carebears avatar
En anledning för "gud" att ha en masterplan, är ju för att det vore altför tidskrävande (?) att gå in o påverka hela tiden. Lättare att snitsla en bana och låta saker gå åt det håll de bara kan gå.
Sen är ju frågan om det är så, men kolla "Bruce den Allsmäktige", där har Gud verkligen fullt upp med alla böner och annat som han ska ta hand om. Kanske är därför...
Citera
2005-12-22, 23:13
Medlem
Lost dreamers avatar
Vi har friheten att välja, men få gör väl alla valen de kanske kunde göra, vet inte.
Vi måste nog lära oss välja mer för att känna oss mera fria, vi ser inte att vi ständigt lever i en myriad av val, utan beklagar att våra liv är, som, predestinerade(bestämda på förhand), och styrda bortom vår kontroll, då vi i själva verket mycket väl kan påverka säkert 100% mer än vi gör nu, om vi gör oss mera MEDVETNA, men människan, liksom jag då, föredrar ett dimmigt hölje, och slumpvalsgeneratorer, eller låter andra göra mina val.
Och sedan undrar jag varför jag känner mej maktlös
Reclaim!!

Själv är jag för mycket "fan" av livets mysterier och nycker för att leva i någon slags hopplös slumpteori, men det kanske bara är att bekräfta ett behov för mej; och inte att se verkligheten som den är, nåväl, ingen har väl bevisat hur det ligger till, men än är jag lite romantiker..allt nås inte genom vetenskap..eller så gör det det, men inte nu..
Personligen tror jag olika mål nås genom olika medier..lika naturligt för mej som vilken frågeställning som helst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in