2011-11-23, 06:35
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Oliver är väl en av de få saker turkarna är bra på. Man hittar ju sällan riktiga oliver i våra "vanliga" butiker, så det blir till att gå ner till turken i källarbutiken, i ett inrett gammalt cykelrum. Där hittar man de godaste oliverna i lösvikt, bland massa annat krimskrams.
hmm... turkiska oliver?
nu blev jag sugen på att testa... oliver har alltid varit en grekisk företeelse för mig.
Citera
2011-11-23, 07:21
Medlem
raugers avatar
Oliver som man köper i charken på t ex hemköp och ica är helt okej. Speciellt de större med kärnor i vitlöksmarinaden.

Akta er för självplock bara, vill inte veta vad de stackars oliverna utsatts för där
Citera
2011-11-23, 13:56
Medlem
Bertings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nivaman
hmm... turkiska oliver?
nu blev jag sugen på att testa... oliver har alltid varit en grekisk företeelse för mig.

Jodå, turkarna gör goda oliver, men det är ju många länder som har goda oliver, Grekland, Spanien, Italien, säkert fler länder därtill. Nu blev jag sugen på de där stora gröna oliverna, med kärnor, som antingen ligger i spad, eller de vitlöksmarinerade. Vet ej var de kommer ifrån, men goda är de.
De turkiska oliverna brukar alltid vara svarta, och goda som snacks.
Citera
2011-11-23, 18:35
Medlem
Eridanous svarta grekiska oliver på Lidl är riktigt fina.
Rekommderas
Citera
2011-11-24, 22:29
Medlem
nivamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alfax
Eridanous svarta grekiska oliver på Lidl är riktigt fina.
Rekommderas
Instämmer... så länge de har lite tuggmotstånd och inte är supermjuka.
Citera
2012-08-26, 23:53
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

Svart olivsmör

Ingredienser:
  • 225 g osaltat och rumstempererat smör
  • 100 svarta urkärnade oliver
  • 1 stor pressad vitlöksklyfta
  • 1 msk färska timjanblad, hackade
  • 1 nypa salt
  • nymald vitpeppar
Arbetsgång
Mixa alla ingredienser i en matberedare till nästan slät puré. Lägg sedan smeten på en plastfolie och linda in det som en smällkaramell. Placera i kyl eller frys (om man har bråttom) och låt stelna.

Ta ut "korven" ur frysen, ta bort plasten och skiva den i ca 1,5 tjocka skivor. Servera ovanpå grillat kött, kyckling eller grönsaker.
-------------------------------------------------

~Paul~
Har på senare fått tid fått smak för en slags "olivcremé" som liknar det du beskriver här. Skillnaden är att den är baserad på färskost istället för smör och har en lite annan kryddning. Vet inte exakt recept då jag köper den färdig av en torghandlarturk. Är det något du smakat/känner till?
Citera
2012-08-27, 07:02
Medlem
Ronilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Oliver som man köper i charken på t ex hemköp och ica är helt okej. Speciellt de större med kärnor i vitlöksmarinaden.

Akta er för självplock bara, vill inte veta vad de stackars oliverna utsatts för där

Det vet jag. Har flertalet bevittnat folk som med sina smutsiga fingrar käkat oliver direkt ur självplocken.

Värst var nog den A-lagare som tog skåpan och drack spad och käkade rätt ur. Tack men nej tack, över disk eller burk är ett måste.
Citera
2012-08-31, 13:59
Medlem
Denoms avatar
Vad brukar ni kombinera oliver med som tilltugg?
Citera
2012-08-31, 14:21
Medlem
dePauls avatar
Charkuteriprodukter, ostar och t o m i bröd.

~Paul~
Citera
2012-09-21, 23:58
Medlem
Germanofils avatar
Någon mer än jag som gillar gröna oliver inlagda i sardinspad? Kan låta märkligt men är faktiskt riktigt gott. Det perfekt till tilltugget till öl om du frågar mig.
Citera
2012-09-22, 10:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Är det något du smakat/känner till?
Sorry för det sena svaret. Nej, din variant har jag inte ätit, tyvärr.

~Paul~
Citera
2013-09-19, 19:52
Medlem
Tyckte denna tråden behövde en bump.

Någon som har något bra tips i Lund/Malmö på stora fina oliver till ett vettigt pris?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in