Du kanske har svar på ett problem jag har med bilen?
Det är en 306 -96 med 1.4L motor på 75Hk
Problemet är att motorn inte går som den ska när bilen är kall. Ju kallare det är ute desto värre blir problemet.
De första minuterna går bilen ryckigt och tvekar vid acceleration. Man måste gasa väldigt försiktigt för att den inte ska börja hacka. trycker jag gasen i botten så hackar den och hostar och går som en påse nötter några sekunder innan det helt plötsligt släpper. Den beter sig ungefär som en förgasarbil som inte chokas ordentligt.
Dessutom hakar tomgången upp sig när jag växlar eller trampar in kopplingen för att stanna. Säg att jag kör i 40 på trean, kommer mot en korsning, motorbromsar en liten bit och sen trampar in kopplingen och rullar sista biten. Då drar tomgången iväg upp mot 3000 varv när det är som värst och bilen varvar helt på egen hand. Konstigt nog brukar det släppa precis när jag stannat helt. Samma sak händer när jag ska växla. Gasar upp till t.ex 2500 varv, kopplar ur och ska växla och bilen varvar då 2500-3000 själv.
Ju kallare det är desto högre går motorvarvet.
Båda problemen försvinner när motorn blir varm.
Jag har haft den inlämnad på Peugeotverkstad och de bytte tomgångsmotor, men problemet kvarstår.