2011-11-23, 23:12
Medlem
Jag jobbar som mekaniker på Peugeot;Citroën ett tag nu och känner att jag kan besvara dem flesta frågorna angående Peugeot bilar gamla som nya.

Vanliga fel på Peugeot;Citroën? -Säkert en del som har svar på detta.

Är bilen prisvärd? - Även detta också

Vad kan man förvänta sig av en Peugeot? - Detta med

Vad är priserna på service samt övriga reperationskostnader(kan enbart svara på verkstaden jag jobbar på, men tror nästintill alla verkstäder håller samma priser).3

Är märkesverkstäder dyrare än "kalle på hörnet?"

Vilken rekommenderar jag?

Kan även svara på många frågor angående andra bilar, bara att fråga så ska jag göra mitt bästa!
Senast redigerad av sewi 2011-11-23 kl. 23:17.
Citera
2011-11-24, 20:46
Medlem
Kloges avatar
Har sedan många år agg på franska bilar när det gäller elfel/elektronik. Hur är det nuförtiden? Vågar man köpa en 10 år gammal fransos?
Citera
2011-11-24, 20:49
Medlem
MegaSkurts avatar
Läste i en tråd här för ett tag sen att folk som kör mycket bil (resande säljare osv.), gillar inte Peugeots automatlådor, vad kan detta bero på, skiljer de sig från andra märkens sätt att konstruera automatiska växellådor på, är funktionen annorlunda?

(Fd. bilmek, men det är så många år sedan nu att det är preskriberat...)

Citera
2011-11-24, 22:04
Medlem
Fuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Läste i en tråd här för ett tag sen att folk som kör mycket bil (resande säljare osv.), gillar inte Peugeots automatlådor, vad kan detta bero på, skiljer de sig från andra märkens sätt att konstruera automatiska växellådor på, är funktionen annorlunda?

(Fd. bilmek, men det är så många år sedan nu att det är preskriberat...)

det jag upplevt är att de är ganska ryckiga och inte växlar riktigt mjukt (är van med VWs automater)
Citera
2011-11-24, 22:33
Medlem
Jag köpte en pump till vindrutespolningen till min Renault för ett tag sen, och upptäckte då att det var även ett Peugeot och Citroenlogga på det. Minns att det var billiga delar till min gamla Peugeot 405, och undrar då om det kan finnas fler gemensamma delar till dom bilarna? Skulle ju vara bra om man kan handla grejerna billigare.
Citera
2011-11-25, 15:36
Medlem
Peripheryys avatar
Tycker du att peugeot har jobbiga garantier och är allmänt sega när man skickar in en felrapport eller vad det nu heter..?
Citera
2011-11-26, 00:53
Medlem
Vilket tur att jag såg denna tråd!
Har en peugeot partner årsmodell 99 1.9d motorn med 20400 mil på mätaren
Den har börjat bråka med mig och jag undrar vad det kan vara
Bilden hackar/går ojämnt vid jämn gas däremot när man gasar på så försvinner symptomen.
Personlig tycker jag det märks mer när motorn är varm än kall, spelar heller ingen roll om jag har full/halvfull tank. Har bytt dieselfilter nyligen men det hjälpte inte.
Detta är min första peugeot plus min första dieselbil så det hade varit gott med lite tips på var jag ska börja?
Citera
2011-11-26, 00:58
Medlem
william123s avatar
Morsan o farsan har en peugeot 307 från 2007, har hänt några gånger att "antipollution faulty" har kommit upp och motorn går ojämt, det har då hjälpt med att stänga av motorn och starta igen så är den som vanligt.. Samt att Abs lampan tändes för några dagar sedan, stängde av bilen och starade igen men vart kvar ändå.. Nästa dag så hade lampan slocknat, wut?

Kan det här höra ihop på något sätt? själva "styrenheten" i bilen som jävlas? eller isåfall skulle det vara något glapp både i en abs givare vid nått av däcken samt något som har med antipollution faulty att göra?
Citera
2011-11-26, 09:37
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sewi
Jag jobbar som mekaniker på Peugeot;Citroën

Din stackars sate, Du kommer garanterat till himmeln!
Du har ju redan haft ditt helvete på jorden...

Det finns bara en sak som är värre... Renault.

Ni vet när en fransman ska klia sig bakom höger öra så använder han vänster arm, resten av världens människor använder höger arm, Dom franska biltillverkarna försöker alltid uppfinna hjulet två gånger...

.
Citera
2011-11-26, 10:10
Medlem
Frinks avatar
Hur mycket av kundrelationspolicyn har du fått insyn i?

Jag råkar nämligen veta att Renault är helt hopplösa på detta, lämnar över allt på verkstäderna och tar inget som helst ansvar för något.

Kunder med allvarliga fel på helt nya bilar får inga hyrbilar (om inte verkstaden av god vilja bjuder på detta och själva går med förlust) om inte ofta omöjliga krav uppfyllts.
När Renault tappar konkurrenskraft för att dom har t.ex. tokdyra kamremsbyten skickar de ut rabattkuponger till kunderna utan att informera verkstäderna eller på något vis kompensera verkstäderna.

Och hur är det med reservdelar?
Om en liten plastbit till fönsterhissen i en renault går sönder måste man köpa en ny fönsterhiss för upp till 5k, istället för att kunna köpa den lilla plastbiten.

Själv är jag lite intresserad av Citroen mest för deras gashydraulik men är rädd för att fransmän kanske ändå är fransmän och att det i mångt och mycket är en lite lyxigare Renault med annan logotyp.
Citera
2011-11-26, 10:40
Medlem
Du kanske har svar på ett problem jag har med bilen?

Det är en 306 -96 med 1.4L motor på 75Hk

Problemet är att motorn inte går som den ska när bilen är kall. Ju kallare det är ute desto värre blir problemet.
De första minuterna går bilen ryckigt och tvekar vid acceleration. Man måste gasa väldigt försiktigt för att den inte ska börja hacka. trycker jag gasen i botten så hackar den och hostar och går som en påse nötter några sekunder innan det helt plötsligt släpper. Den beter sig ungefär som en förgasarbil som inte chokas ordentligt.
Dessutom hakar tomgången upp sig när jag växlar eller trampar in kopplingen för att stanna. Säg att jag kör i 40 på trean, kommer mot en korsning, motorbromsar en liten bit och sen trampar in kopplingen och rullar sista biten. Då drar tomgången iväg upp mot 3000 varv när det är som värst och bilen varvar helt på egen hand. Konstigt nog brukar det släppa precis när jag stannat helt. Samma sak händer när jag ska växla. Gasar upp till t.ex 2500 varv, kopplar ur och ska växla och bilen varvar då 2500-3000 själv.
Ju kallare det är desto högre går motorvarvet.
Båda problemen försvinner när motorn blir varm.

Jag har haft den inlämnad på Peugeotverkstad och de bytte tomgångsmotor, men problemet kvarstår.
Citera
2011-11-30, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Har sedan många år agg på franska bilar när det gäller elfel/elektronik. Hur är det nuförtiden? Vågar man köpa en 10 år gammal fransos?

10år? Svårt att svara på, beror helt på vad du menar för elfel... Kablar och sånt kan ju ärja och oxidera men det gäller ju alla bilar i lag. Jag skulle inte vara orolig iallfall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in