2011-11-10, 16:51
Medlem
Hej. Skall om en vecka göra en koloskopi. Har lite frågor om vad man får äta innan. Jag skall enligt papprena äta till kl 9.00 2 dagar innan, efter detta får jag endast dricka vätska innehållande socker. Men jag tål ju inte socker, så vad ska jag göra? Varför måste jag sluta äta 2 dagar innan, räcker det inte att göra det 1 dag innan bara? Jag har fått hem phosphoral som jag skall ta dagen innan. Men vad gör det om jag äter 2 dagar innan som sagt?
Citera
2011-11-10, 16:55
Medlem
Antagligen så att de inte stöter på en propp i tarmen din. Du behöver två dagar för att vara säker på att du rensat ordentligt antar jag.
Citera
2011-11-10, 17:00
Medlem
Eliza CTs avatar
Därför att tarmen ska vara tom och därpå ren genom behandlingen dagen före.
Kosten tar sin tid att passera genom mag-tarmkanalen.
Citera
2011-11-10, 17:34
Medlem
Trist att höra. Jag har ju läst att andra som gjort denna undersökning inte behövt fasta 2 dagar innan :/. Hoppas inte man går ner för mycket i muskler bara.

Är det okej att dricka välling förresten? Står inget om det på lappen.
Senast redigerad av tomtensfarfar 2011-11-10 kl. 17:56.
Citera
2011-11-10, 18:14
Medlem
Tamburmajors avatar
Varför tar du inte kontakt med läkaren och fråga om du kan dricka helvetetsdrycken (kom inte på vad det heter)? Då kan behöver du inte svälta under två dagar, men drycken är så jävla vidrig så det kanske är ett klockt val att svälta...
Citera
2011-11-10, 19:13
Medlem
Haha okej . Men hade det gått att dricka välling under dom 2 dagarna skall jag nog överleva, någon som vet?
Citera
2011-11-10, 19:23
Medlem
Dr.TobiasFunkes avatar
Haha, "tål inte socker"!
Citera
2011-11-13, 23:49
Medlem
Svidmyras avatar
Jag genomled tjocktarmsundersökning för andra gången häromveckan och den här gången var det egentligen värst att dricka FYRA LITER laxervätska "Laxabon" dagen innan.

Man skulle dricka två liter under en timma och sen vänta fyra timmar och då dricka två liter till. Vätskan smakade vidrigt - bräckvatten med lite metallsmak - och FYRA LITER av skiten var mer än jag klarade av, spydde upp den sista halvlitern. Och först efter nån timme till var det dags satt springa på dass och ränna ut mellanbrun salt-o metalldoftande vätska under en-två timmars tid. Fy fan! På morgonen innan jag stack iväg för undersökningen körde jag lite eget lavemang med 5-6 omgångar vatten som jag sprutade in med bollspruta i rumpan för att vara söker på att det var rent i tarmen. Eftersom jag spytt upp en åttondel av det vidriga Laxabonet var jag inte säker på att medlet hade gjort vad det skulle och jag var ju livrädd för att behöva göra om det hela igen.

Själva undersökningen var inte så särskilt jobbig annat än i tarmkrökarna. Jag behövde inte mycket smärtlindrande, men så har jag erkänt hög smärttröskel (utom när det gäller tänderna). Det var kul att kunna ligga och titta på skärmen och se hur tjusigt ren och skär jag var inuti. Vid första tillfället hade de hittat små vårtliknande saker som knipsats loss och skickats för analys. Det var för att "vårtorna"visade sig ha vissa förändringar (CANCER!) som jag var tvungen att komma tillbaka för att kolla om det hade kommit nya. Det hade det inte men jag ska undersökas om några år igen. Hoppas att de har kommit på några effektiva och välsmakande skitpiller då så jag slipper dricka den där vidriga vätskan igen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in