2011-11-09, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Är det så att TS tänker scamma någon och frågar om råd här innan?
Det slog mig direkt när jag läste att TS skickat varan i vanligt brev.

Att ett brev är "försvinner" den äldsta och sämsta lögnen man kan komma med i såna här sammanhang. Det är synnerligen ovanligt att brev försvinner i posten utom möjligen i sådana här fall.
Dessutom ligger bevisbördan på avsändaren.
Citera
2011-11-09, 01:48
Medlem
Recores avatar
Du snackar skit! Du har lurat nån på tradera och söker tröst på FB.
Jag har gjort exakt samma sak, bortsett från att jag inte sökte tröst..

Skitsnack att du inte fick KOLLI eller kvitto. Det är för i helvete lag på det..

Nåja, hursom så kommer du säkert inte att få gå till snuten för förhör om bedrägeri då du (vad jag antar) har skrivit till personen att du skickat paketet? Har du gjort det, kommer du med större säkerhet inte bli delgiven misstanke om bedrägeri..

Hoppas du lär dig en läxa nu då.
Man ska vara ärlig, även fast det är knapert med stålar..

Lycka till "Dinka"..
Citera
2011-11-09, 02:01
Medlem
pherbl0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjungen33
Smart kille som betalar innan han fått paketet och du som inte ser till att ha kvitto. Detta kommer bli bråk och ord mot ord. Skaffa vittnen som är på din sida och hoppas på att han ger sig
Har alltid gjort så, inte ett dugg bättre att göra det motsatta. Det enda rätta är isånnafall Paypal.
Citera
2011-11-09, 02:16
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Det slog mig direkt när jag läste att TS skickat varan i vanligt brev.

Att ett brev är "försvinner" den äldsta och sämsta lögnen man kan komma med i såna här sammanhang. Det är synnerligen ovanligt att brev försvinner i posten utom möjligen i sådana här fall.
Dessutom ligger bevisbördan på avsändaren.

Jag har e-handel och på 4 år har ett brev försvunnit och två gått sönder. Det är rätt bra med över 1000 skickade brev. I de flesta fallen när kunden klagat har det legat hos ett ombud eftersom avin försvunnit eller i något fall råkat ramla ur i min bil. Ibland skriker kunden som en stucken gris och två veckor senare kommer skiten tillbaks eftersom han inte hämtat upp det hos ombudet. De tror att jag ska ringa runt till hans ombud för att få dem att söka på hyllorna. Inte mitt jobb. När grejerna lämnar mig är det upp till kunden att traska ner till ombudet för att söka efter dem. När han gjort det utan resultat så kan jag reklamera. Värst är när det ligger i en reception på ett stort företag! Varför kan de inte öppna och kolla vem som ska ha det?
Citera
2011-11-09, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NotMyName

Att reklamera ett brev är ingen ide.
"Brev (till exempel ett vanligt 1:a-klassbrev eller ett vykort) som inte har någon tilläggstjänst (till exempel REK eller Värde) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för."
http://www.posten.se/c/reklamera

Tycker ändå TS ska ringa till mottagarens postkontor och försöka få hjälp där. Höra om brevbäraren eller någon annan där kanske kommer ihåg om dom delat ut eller sätt ditt paket till köparen. Kanske har dom aviserat det som nån skrev ovan och han slarvat bort lappen bland annat papper och i såna fall kommer han få en påminnelse.

Det är klart han skall reklamera , hur skall man annars på Posten bli medveten om att det försvinner brev, det har inget med den ekonomiska ersättningen att göra.
Posten har ju faktiskt ansvar för att ett postat brev kommer fram , de har tagit betalt
för den tjänsten. Att du däremot inte skall skicka värdefulla saker på det sättet eftersom det
ekonomiska värdet inte ersätts vid förlust är en annan sak.

Men först skall de ju söka efter brevet hos ombudet.

Enligt uppgift bad ju TS om billgaste sätt , så det kanske gick iväg som B-post
ekonomibrev , då är minst en vecka inget onormalt.
Citera
2011-11-09, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Recore
Du snackar skit! Du har lurat nån på tradera och söker tröst på FB.
Jag har gjort exakt samma sak, bortsett från att jag inte sökte tröst..

Skitsnack att du inte fick KOLLI eller kvitto. Det är för i helvete lag på det..
Läs lite innan du häver ur dig skitsnack. Han har skickat ett BREV. Ett brev har inget kollinummer och man får inget kvitto på att man skickat brev, eller brukar du på nåt underligt sätt få ett kvitto när du lagt ner nåt i den gula lådan? På att man köpt frimärken får man kvitto men de har inget att göra med att skicka ett brev.
Citera
2011-11-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Åström
Finns väl inte en livsmedelsbutik som inte har kameror uppsatta vid sin postkassa? Är ju bara att fråga dem om de kan spara det klippet från dagen och tiden du var in dit? Isf har du nåt att visa upp om det skulle gå till rätten.

Detta är inte syftet med övervakningskameror och även om materialet fanns sparat skulle det aldrig släppas till ett dylikt ärende.

Det finns inga sparade kvitton, det finns inga vittnen om inte kassörskan känner TS (de som eventuellt skulle kunna framställas skulle göra sig skyldiga till mened)

TS har förhoppningsvis lärt sig något som för de flesta verkar självklart.
Citera
2011-11-09, 10:43
Medlem
Smurfmeisters avatar
Någon nämnde tidigare att Tradera och DHL har ett samarbete, här kommer länken http://kampanj.tradera.com/frakt/dhl/

Har TS inte hört talas om Murphys lag?

Alltid skicka försäkrat!
Citera
2011-11-09, 12:30
Medlem
Bergakungens avatar
Nu är väl frågan att lära sig av tvådelad?

Till att börja med, inget pekar på att detta skall bli ett polisärende av detta.

Har köparen med fog förväntat sig en spårbar försändelse via en speditionsfirma har han förmodligen en sak, men då därför att säljaren inte uppfyllt sin del av avtalet. Står det "Schenker" i Traderas annons så skall det vara Schenker, och annat skall i så fall avtalas (och kunna styrkas).

Har köparen godtagit brev som leveranssätt får köparen stå sitt kast. Det är teoretiskt tänkbart att posten slarvar bort försändelser, men det händer inte ofta. Lagen är klar, när varan lämnats till posten upphör säljarens ansvar. Vill köparen hävda sin rätt i en tvist lär köparen få göra troligt att säljaren inte skickat varan, och det är inte det lättaste.

I min värld skulle detta vara utgångsläget för vidare diskussion med köparen.
Citera
2011-11-09, 13:44
Medlem
Saunapowers avatar
Då jag säljer lite på Tradera så har skickat ca 400 st försändelser med Posten genom åren. Mestadels "skrymmande brev". Ingen av dessa har någonsin försvunnit (skriver alltid avsändare). TS verkar ganska orutinerad då han hänvisar till postpaket (som är spårbart), när det i själva verket rör sig om ett skrymmande brev. Som köpare av dyrare föremål skulle jag acceptera leverans med Schenker då deras försändelser är spårbara. Dock väljer TS helt sonika att skicka varan ej spårbart via Posten (utan köparens samtycke?). Köparen har ju all möjlighet att dra en vals om att varan inte kommit fram, medan TS kan hävda att han har skickat varan. Klantigt skött av TS. Antingen trollar TS eller köparen. Jag vill hävda att Posten är inte den skyldige.
Citera
2011-11-09, 14:39
Medlem
Enligt Traderas regler

"Ansvaret för att försändelsen levereras till angiven adress ligger hos speditören. När säljaren postat brevet/paketet har denne fullgjort sin del av avtalet."

Om köparen gått med på att prylen ska skickas på billigast möjliga sätt med Posten,
så är det hans problem... Om han hade velat vara 100% säker på att prylen kommer fram
så får han helt enkelt chippa in med några tior till så att du kan skicka paketet som rekommenderat (försäkrat / med kollinummer).

Jag har gjort ca 800 affärer på Tradera. Två gånger har jag inte fått prylen, men det är inget jag kan göra något åt då jag gått med på att säljaren ska skicka grunkan så billigt som möjligt med Posten.
Citera
2011-11-10, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saunapower
Då jag säljer lite på Tradera så har skickat ca 400 st försändelser med Posten genom åren. Mestadels "skrymmande brev". Ingen av dessa har någonsin försvunnit (skriver alltid avsändare). TS verkar ganska orutinerad då han hänvisar till postpaket (som är spårbart), när det i själva verket rör sig om ett skrymmande brev. Som köpare av dyrare föremål skulle jag acceptera leverans med Schenker då deras försändelser är spårbara. Dock väljer TS helt sonika att skicka varan ej spårbart via Posten (utan köparens samtycke?). Köparen har ju all möjlighet att dra en vals om att varan inte kommit fram, medan TS kan hävda att han har skickat varan. Klantigt skött av TS. Antingen trollar TS eller köparen. Jag vill hävda att Posten är inte den skyldige.

Det är riktigt att de flesta frsändelser kommer fram , fast det är miljoner försändelser som hanteras
varje dag och det försvinner faktiskt ett stort antal också , men procentuellt blir det inte mycket.

Fortfarande finns det anställda som inte kan hålla fingrarna borta från kakburken,
Brevbärarna lämnar ofta sina fordon och cyklar obevakade när de går in i hyreshusen,
bara att plocka åt sig något som ser intressant ut.

Citat:
Ursprungligen postat av VS
Enligt Traderas regler

"Ansvaret för att försändelsen levereras till angiven adress ligger hos speditören. När säljaren postat brevet/paketet har denne fullgjort sin del av avtalet."

Om köparen gått med på att prylen ska skickas på billigast möjliga sätt med Posten,
så är det hans problem... Om han hade velat vara 100% säker på att prylen kommer fram
så får han helt enkelt chippa in med några tior till så att du kan skicka paketet som rekommenderat (försäkrat / med kollinummer).

Jag har gjort ca 800 affärer på Tradera. Två gånger har jag inte fått prylen, men det är inget jag kan göra något åt då jag gått med på att säljaren ska skicka grunkan så billigt som möjligt med Posten.

Har köparen gått med på brev via posten då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in