2011-11-03, 18:49
Medlem
persks avatar
Läs under som norrut och under som "pappret ligger på bordet alltså är bordet under pappret", typ..

Nu är det så att jag sitter o försöker placera ut ett JWindow objekt under ett JTextField objekt. Hur jag än försöker så placeras mitt JWindow bakom mitt JTextField och börjar ritas från samma Point (se setLocation()) som det verkar.

Försökte förstå api:n men fick inte ihop det:

Citat:
In such an environment, when calling setLocation, you must pass a virtual coordinate to this method. Similarly, calling getLocationOnScreen on a Window returns virtual device coordinates. Call the getBounds method of a GraphicsConfiguration to find its origin in the virtual coordinate system.

The following code sets the location of a Window at (10, 10) relative to the origin of the physical screen of the corresponding GraphicsConfiguration. If the bounds of the GraphicsConfiguration is not taken into account, the Window location would be set at (10, 10) relative to the virtual-coordinate system and would appear on the primary physical screen, which might be different from the physical screen of the specified GraphicsConfiguration.

Window w = new Window(Window owner, GraphicsConfiguration gc);
Rectangle bounds = gc.getBounds();
w.setLocation(10 + bounds.x, 10 + bounds.y);

Är det någon som vet "the way to go"?

Kan även tillägga att när jag hämtar locationOnScreen från JTextField så är det de värdet plus höjden på samma objekt jag vill ange hos JWindow, setLocation verkar inte ge detta.
Citera
2011-11-03, 19:12
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persk
Läs under som norrut och under som "pappret ligger på bordet alltså är bordet under pappret", typ..

Nu är det så att jag sitter o försöker placera ut ett JWindow objekt under ett JTextField objekt. Hur jag än försöker så placeras mitt JWindow bakom mitt JTextField och börjar ritas från samma Point (se setLocation()) som det verkar.

Försökte förstå api:n men fick inte ihop det:

Är det någon som vet "the way to go"?

Kan även tillägga att när jag hämtar locationOnScreen från JTextField så är det de värdet plus höjden på samma objekt jag vill ange hos JWindow, setLocation verkar inte ge detta.
JWindow verkar ju enligt APIn vara ett objekt som påminner om en JFrame, fast utan möjligheter att resiza och stänga med kryssrutan i hörnet etc. Av den anledningen misstänker jag att du väljer fel komponent att ha under din JTextField, eftersom en JTextField normalt sett ritas ut på en JFrame, men däremot verkar det inte speciellt logiskt att rita ut ett annat fönster i ett fönster, right?

Varför vill du ha just ett JWindow btw?
Citera
2011-11-03, 22:43
Medlem
persks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
JWindow verkar ju enligt APIn vara ett objekt som påminner om en JFrame, fast utan möjligheter att resiza och stänga med kryssrutan i hörnet etc. Av den anledningen misstänker jag att du väljer fel komponent att ha under din JTextField, eftersom en JTextField normalt sett ritas ut på en JFrame, men däremot verkar det inte speciellt logiskt att rita ut ett annat fönster i ett fönster, right?

Varför vill du ha just ett JWindow btw?

Jag vill ha en komponent som ska kunna vara flytandes över allt annat. Det jag skapar ska vara en komponent som ska kunna läggas till i en container. Tänk sökruta med kompletteringsförslag i princip, är du med? Vad jag vet så är även JWindow komponenten som är i en JFrame, kan dock ha helt fel
Citera
2011-11-04, 07:50
Moderator
Protons avatar
Citat:
Jag vill ha en komponent som ska kunna vara flytandes över allt annat. Det jag skapar ska vara en komponent som ska kunna läggas till i en container. Tänk sökruta med kompletteringsförslag i princip, är du med? Vad jag vet så är även JWindow komponenten som är i en JFrame, kan dock ha helt fel
JWindow och JFrame verkar inte dela arvshierarki om jag kollar i APIn.

Har du provat att googla JWindow example(eller tutorial)? Fanns massvis, men jag är inte säker på vilken som är relevant för din del, men jag tror jag fattar vad du menar ändå.
Citera
2011-11-05, 22:45
Medlem
persks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
JWindow och JFrame verkar inte dela arvshierarki om jag kollar i APIn.

Har du provat att googla JWindow example(eller tutorial)? Fanns massvis, men jag är inte säker på vilken som är relevant för din del, men jag tror jag fattar vad du menar ändå.

Vad jag menade var att JWindow är en komponent i JFrame. Har även löst problemet, Det var getLocationOnScreen från JTextfielden som gällde plus höjden.

Tack iaf!
Citera
2011-11-06, 09:53
Moderator
Protons avatar
Citat:
Vad jag menade var att JWindow är en komponent i JFrame. Har även löst problemet, Det var getLocationOnScreen från JTextfielden som gällde plus höjden.

Tack iaf!
Najs, kan du dela med dej av de relevanta kodbitarna så andra kan ha nytta av dem med? Du behöver ju inte ta med all knapplogik, men det vore kul att se hur du renderar ditt GUI för att få det att funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in