2011-11-05, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Rhodesian Ridgeback, Lugn stabil hund, lite envis men väldigt bra psyke, vaktar bra.
Dobberman, Smått rastlös, något nervös, vaktar bra.
Rottweiler, Tuff intelligent hund som gärna vill göra anspråk på tronen hemma, lugn och stabil men kan som sagt utmana sin ägare, vaktar bra.
Presa Canario, mer eller mindre renodlad vakthund som även fungerar i familjen, mycket skarp, kräver en del erfarenhet.
Cane Corso, Som Presa Canario men något lugnare och stabilare skulle jag påstå utifrån egna erfarenheter men absolut mycket skarp.
Dogo Argentino, Är som jag förstått det egentligen en jakthund men ska vara mycket skarp som vakthund också, ska tydligen kräva en hel del kunskap (Ingen ras jag är särskilt påläst om egentligen)
Fila Brazilero, Ska tydligen enligt någon mycket kunnig på forumet vara ren vakthund och bara acceptera sin familj mer eller mindre, för skarp för att ha i stadsmiljö (denna rasen kan jag heller inte mycket om läst lite sista veckorna bara om den, verkar vara bland det skarpaste man kan få tag på just nu).
Dobberman, Smått rastlös, något nervös, vaktar bra.
Rottweiler, Tuff intelligent hund som gärna vill göra anspråk på tronen hemma, lugn och stabil men kan som sagt utmana sin ägare, vaktar bra.
Presa Canario, mer eller mindre renodlad vakthund som även fungerar i familjen, mycket skarp, kräver en del erfarenhet.
Cane Corso, Som Presa Canario men något lugnare och stabilare skulle jag påstå utifrån egna erfarenheter men absolut mycket skarp.
Dogo Argentino, Är som jag förstått det egentligen en jakthund men ska vara mycket skarp som vakthund också, ska tydligen kräva en hel del kunskap (Ingen ras jag är särskilt påläst om egentligen)
Fila Brazilero, Ska tydligen enligt någon mycket kunnig på forumet vara ren vakthund och bara acceptera sin familj mer eller mindre, för skarp för att ha i stadsmiljö (denna rasen kan jag heller inte mycket om läst lite sista veckorna bara om den, verkar vara bland det skarpaste man kan få tag på just nu).
Jag har svårt att tänka mig att dogo argentino kan anses vara en bra jakthund. Deras luktsinne är inte mycket att hurra över och de reagerar på nya människor i stil med "hurra, en ny vän". Vad baserat jag detta på? Mina två egna likväl de som man träffar runt omkring på jakt och liknande. Givet kan man säkerligen fostra den till en bra vakthund men jag upplever inte att det ligger i dennas natur att vara det. Visst reagerar den på om det är märkt och här något men det hänger mer ihop med jaktinstinkterna än något annat.
Men om man nu av någon skev anledning vill skaffa en dogo, för vakt eller något annat så var beredd på att du behöver vara på plats, i det stora hela, varje vaken minut under de första åren. Annars får du inte en hund, utan ett monster..