2011-11-05, 19:40
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Rhodesian Ridgeback, Lugn stabil hund, lite envis men väldigt bra psyke, vaktar bra.
Dobberman, Smått rastlös, något nervös, vaktar bra.
Rottweiler, Tuff intelligent hund som gärna vill göra anspråk på tronen hemma, lugn och stabil men kan som sagt utmana sin ägare, vaktar bra.

Presa Canario, mer eller mindre renodlad vakthund som även fungerar i familjen, mycket skarp, kräver en del erfarenhet.
Cane Corso, Som Presa Canario men något lugnare och stabilare skulle jag påstå utifrån egna erfarenheter men absolut mycket skarp.
Dogo Argentino, Är som jag förstått det egentligen en jakthund men ska vara mycket skarp som vakthund också, ska tydligen kräva en hel del kunskap (Ingen ras jag är särskilt påläst om egentligen)

Fila Brazilero, Ska tydligen enligt någon mycket kunnig på forumet vara ren vakthund och bara acceptera sin familj mer eller mindre, för skarp för att ha i stadsmiljö (denna rasen kan jag heller inte mycket om läst lite sista veckorna bara om den, verkar vara bland det skarpaste man kan få tag på just nu).

Jag har svårt att tänka mig att dogo argentino kan anses vara en bra jakthund. Deras luktsinne är inte mycket att hurra över och de reagerar på nya människor i stil med "hurra, en ny vän". Vad baserat jag detta på? Mina två egna likväl de som man träffar runt omkring på jakt och liknande. Givet kan man säkerligen fostra den till en bra vakthund men jag upplever inte att det ligger i dennas natur att vara det. Visst reagerar den på om det är märkt och här något men det hänger mer ihop med jaktinstinkterna än något annat.

Men om man nu av någon skev anledning vill skaffa en dogo, för vakt eller något annat så var beredd på att du behöver vara på plats, i det stora hela, varje vaken minut under de första åren. Annars får du inte en hund, utan ett monster..
Citera
2011-11-06, 04:37
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Har hört och läst lite om att staffordshire bullterrier kan vara en bra vakthund. Någon som har en staffe och kan berätta lite om den?
Citera
2011-11-06, 04:48
Medlem
Staffordshire bullterrier är en kass vakthund! Då den älskar människor över allt annat. (bästa rasen som familjehund) Behöver du beskydd så tycker jag du ska ta avskräckande raser som väger 40+ vad sägs om en leonberger?........................idiot!
Citera
2011-11-06, 05:16
Medlem
cavalls avatar
chihuahua, papilon m.m.

dessa är bra vakthundar...
Citera
2011-11-06, 12:32
Medlem
Zanizailas avatar
Jag skulle inte säga att Thai Ridgeback Dog "har bra psyke".
Jag älskar rasen men hör bara om och om igen om uppfödare som lägger ned uppfödningen för att hundarna helt enkelt är för svåra, jag har hört om ett hundhem (utomlands) som vägrar ta emot just TRD (den enda rasen de vägrar), och de är absolut inga nybörjarhundar.
Citat:
Har pratat med flera uppfödare - en av dem vill förbjuda rasen i Sverige. Alla hade i princip fått tillbaka alla sina hanvalpar vid 1-2 års ålder och fått avlivat. Ingen av de jag pratat med har lyckats ha två thai hundar av samma kön att hålla sams.

Thaien har lätt till bett, knyter sällan samman med ägaren och har dessutom mycket problem med hälsan (det där med ridgen).
Citat:
Ja den är t.o.m mycket krävande Inte utan anledning att flera av rasens entusister kagt ner verksamheten Norge hade en kennel efter att ha haft kull nr 2 lades den verksamheten ner
En ras vacker att beskåda men kanske inte så brukbar för vanliga familjer precis.
Citat:
Jag pratade för några år sedan med en fransyska, som hade hundpensionat och hon och hennes man arbetade dessutom med att träna stående fågelhundar (vorsteh, pointer etc). Vi såg TRD på en utställning (två exemplar från kontinenten, båda hade munkorg...) och började prata om olika hundraser.
Det fanns EN ras som hon inte tog emot på hundpensionatet - Thai Ridgeback dog... Just för att de är mycket speciella, otroligt mycket urhund, enmanshundar, könsaggressiva, reserverade är bara förnamnet osv, och hon tyckte inte att sådana hundar skulle lämnas bort, vare sig det var till hunddagis, pensionat, eller ens vänner och släktingar, eftersom de var så speciella.
Den enda kenneln kvar som jag känner till med TRD är Chanco, men de har lagt av med rasen nu också. Varför vet jag inte, men de har många års erfarenhet av urhundsraser.

Staffordshire Bullterrier är inte mer vakthund än att de kan se lite skräckinjagande ut för vissa människor - men en korrekt uppfostrad Staffe älskar människor.
Citera
2011-11-06, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Jag skulle inte säga att Thai Ridgeback Dog "har bra psyke".
Jag älskar rasen men hör bara om och om igen om uppfödare som lägger ned uppfödningen för att hundarna helt enkelt är för svåra, jag har hört om ett hundhem (utomlands) som vägrar ta emot just TRD (den enda rasen de vägrar), och de är absolut inga nybörjarhundar.

Den enda kenneln kvar som jag känner till med TRD är Chanco, men de har lagt av med rasen nu också. Varför vet jag inte, men de har många års erfarenhet av urhundsraser.

Staffordshire Bullterrier är inte mer vakthund än att de kan se lite skräckinjagande ut för vissa människor - men en korrekt uppfostrad Staffe älskar människor.

Thai Ridgeback Dog är inte samma ras som Rhodesian Ridgeback
Citera
2011-11-06, 20:01
Medlem
cavalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavall
chihuahua, papilon m.m.

dessa är bra vakthundar...
vill bara förtydliga att jag skämtar inte, dessa är bra på att vakta...
Citera
2011-11-21, 10:28
Medlem
BlueGazellas avatar
Jag har erfarenhet av Schäfer, hade flera under min uppväxt, och de är bra vakthundar och väldigt snälla och lättlärda!
Vi bodde på landet och schäfern hade mycket stark revirkänsla. En el-gubbe som kom när min syster var hemma ensam fick smaka på det.. hon öppnade dörren och hunden smet ut och flög på gubben.. Inget hände egentligen, förutom att hans kläder revs sönder. Men den hunden jagade efter en person som kom in på vår tomt också, och den personen polisanmälde så vi var tvungna att avliva hunden
Det var helt fel kan jag fortfarande tycka, det var ingen aggressiv eller farlig hund, han var bara en perfekt vakthund. Och kommer man hem till någon på landet/går in på tomten får man faktiskt vara på sin vakt tycker jag..

Kort sagt. Schäfrar är underbara hundar, dock ska man vara försiktig med varför man känner att man vill ha en vakthund? En hund är först och främst ett djur, en vän.

Nu har jag en engelsk bullterrier som knappast kan liknas med schäferns vaktegenskaper. Det är en ras som älskar allt och alla (utom kanske andra hanhundar...) och som kanske skulle försvara mig vid angrepp men vakta gården? Njaaee.... Han reagerar knappt på rådjur ens. Och bullterriers är oerhört svåra hundar, de är supersnälla och glada men extremt egensinniga och vill egentligen hellre gå sin egen väg än att följa dig...
Citera
2011-11-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Jag älskar hundar och har alltid velat ha en hund. Men det är inte vad tråden handlar om. Jag tänker inte sitta och diskutera hur jag ska uppfostra hunden eller liknande saker. Min frågeställning är vilken hundras som är lämpad bäst till att ha som vakthund. Bara för jag vill ha en vakthund betyder det inte att jag kommer skita i den och lämna den ensam om dagarna, för det kommer jag verkligen inte göra.

Sluta trolla i min tråd och kom med seriösa förslag. Det är bättre att jag får bra råd nu så jag inte köper fel typ av hund och begår ett misstag bara för att ni troll skiter i att svara på min frågeställning. Ni som har svarat på min frågeställning tackar jag för. Kom gärna med fler förslag

Seriöst alltså...du säger att du "älskar hundar och alltid velat ha en" och så vänder du dig till FB och frågar vilken ras du skall skaffa, annars kanske jag köper fel hund!......suck säger jag bara. Ta och läs på själv, köp eller låna böcker, läs på SKK, s sida och skaffa dig inte en stor tuff hund som får psykproblem för att du inte orkar aktivera den, då får du en "vakthund" som vaktar även mot dig. Trollvarningen utfärdas härmed till dig.

Du nämner heller inte hur du vill att hunden skall vakta, en liten chiuaua vaktar utmärkt med ihärdigt skällande, eller vill du ha en hund som är tyst och gör anfall mot inkräktare, eller vill du ha en hund som alla ser kan vara farlig när du går ut och rastar den...du vet inte ens att formulera dig så att du verkar trovärdig.
Senast redigerad av lacrima 2011-11-21 kl. 10:56.
Citera
2011-11-21, 11:07
Medlem
Zanizailas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjallbo4ever
Thai Ridgeback Dog är inte samma ras som Rhodesian Ridgeback
Det är klart som fan att jag vet det, men de nämnde ju den tidigare i tråden.
Citera
2011-11-21, 13:52
Medlem
Tony.Sopranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Seriöst alltså...du säger att du "älskar hundar och alltid velat ha en" och så vänder du dig till FB och frågar vilken ras du skall skaffa, annars kanske jag köper fel hund!......suck säger jag bara. Ta och läs på själv, köp eller låna böcker, läs på SKK, s sida och skaffa dig inte en stor tuff hund som får psykproblem för att du inte orkar aktivera den, då får du en "vakthund" som vaktar även mot dig. Trollvarningen utfärdas härmed till dig.

Du nämner heller inte hur du vill att hunden skall vakta, en liten chiuaua vaktar utmärkt med ihärdigt skällande, eller vill du ha en hund som är tyst och gör anfall mot inkräktare, eller vill du ha en hund som alla ser kan vara farlig när du går ut och rastar den...du vet inte ens att formulera dig så att du verkar trovärdig.

Jag har läst 7 st hundböcker, läst igenom hela SKKs hemsida och andra sidor. Det hindrar mig inte från att fråga er vad eran åsikt är. Om du stör dig så mycket, skriv inte i min tråd. Någon skrev att Staff hundar är dåliga hundar, vad den personen inte vet är att en hund går att träna. En staffe kan vara en bra familjehund och samtidigt en bra vakthund, har jag läst i diverse böcker.

Jag behöver inte säga hur/vad hunden ska vakta. Jag har allt planerat, skit du i det. Om jag ska berätta varenda lilla detalj kommer alla vilja kommentera och säga sin mening.

Sluta trolla i min tråd horunge.
Citera
2011-11-21, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Soprano
Jag har läst 7 st hundböcker, läst igenom hela SKKs hemsida och andra sidor. Det hindrar mig inte från att fråga er vad eran åsikt är. Om du stör dig så mycket, skriv inte i min tråd. Någon skrev att Staff hundar är dåliga hundar, vad den personen inte vet är att en hund går att träna. En staffe kan vara en bra familjehund och samtidigt en bra vakthund, har jag läst i diverse böcker.

Jag behöver inte säga hur/vad hunden ska vakta. Jag har allt planerat, skit du i det. Om jag ska berätta varenda lilla detalj kommer alla vilja kommentera och säga sin mening.

Sluta trolla i min tråd horunge.

Att döma från ditt ordval, och dina frågor så gissar jag att du som "velat ha hund hela ditt liv" inte är mer än ca. 19. Har du frågat mamma o pappa om dom vill ha en hund i sitt hus Helheten av dig skriker hävdelsebehov. Ska du sen kalla alla som inte har åsikter som dina, för troll så faller det bara tillbaka på dig själv. Får en känsla av att du skulle bussa hunden på mig om vi stod öga mot öga Lycka till med ditt djur och uppfostra hunden för jössenamn på rätt sätt för den ras du väljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in