Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Och vad har du för magisk del av hjärnan som inte en hund har som klarar av detta ytterst komplicerade?
Inget magiskt alls... Men om du anser att tidsuppfattning är okomplicerat så kan du börja med att definiera tidsuppfattning i vetenskaplig mening på ett enkelt sätt för oss alla. Ta gärna med de andra egenskaper som ingår i begreppet. Det blir enklare för oss då.
Citat:
Är du också en sådan som lämnar dina hundar ensamma i dygn i sträck med hänvisning till att de inte märker någon skillnad?
Lite OT men om du prompt måste veta så har jag ingen hund för tillfället eftersom jag inte hinner med just nu.
Citat:
Kan DU avgöra hur lång tid som gått utan att ta till klocka eller andra referenser, speciellt om du sovit? Kom med riktiga belägg, bevis eller iaf argument.
Nej! Varför skulle hundar göra det bättre? Begreppet tidsuppfattning innefattar lite mer!
Citat:
Att du själv inte förstår dig på tid får väl tala för dig, men inte för många andra.
Du brukar kunna komma med betydligt bättre än att repetera dumma gamla mantran som inte är bättre än att "man kan inte lära gamla hundar sitta". Gamla hundar kan man lära om, men det är tydligen svårt med en del människor som "minsann vet" därför att "pappa sade så"...

Tid kan tyckas väldigt enkelt för dig och andra men eftersom jag vet att hundar inte är lika begåvade som till exempel barn (som även de inte förstår begreppet tid) kan jag dra slutsatsen att hundar saknar tidsuppfattning. Att hundar möjligen skulle kunna avgöra om de passerat kort eller lång tid är inte tidsuppfattning.
Eftersom det inte finns några studier gjorda på hund om tidsuppfattning har du heller inga belägg för motsatsen förutom möjligen egna empiriska studier. Borde vi lita på dom?
[/quote]