2011-10-19, 15:05
Medlem
Imperors avatar
Självklart har hundar tidsuppfattning även om den inte är lika bra som vår egen. Att detta helt enkelt beror på att de oftast bara sover medan man är ute och inte kan kolla på klockan är jag rätt övertygad om. Testa själv att ta bort alla klockor och andra referenser som TV och dylikt och försök sitta i en timme, utan att läsa eller något heller, sitt och "filosofera" eller småslumra, det är inte så lätt! Somnar man till så tappar man kollen helt, och hundar sover som sagt oftast när man är ute.
Att de inte märker någon som helst skillnad på en kvart och fyra timmar är något som lata hundägare hittat på för att ursäkta att de lämnar hunden ensam hela dagarna.
Jag säger till min hund hur länge jag ska vara borta. Strax (~15min), sen (~1tim) eller om jag ska vara borta längre så förklarar jag att "du får stanna här". Hon reagerar olika på dem och när jag kommer hem.

Att de absolut reagerar med när man varit borta flera timmar kan ju givetvis också förklaras med att de hunnit bli kiss- och bajsnödiga! Men om de inte har någon tidsuppfattning hur kommer det sig då att flera hundar jag känner, inkl min egen, kommer och säger till ganska så jävla exakt fyra timmar efter att man kommit in att det är dags att gå ut igen? Tvivlar på att de blir kissnödiga exakt fyra timmar efter promenad då det har mer med intag att göra.
Citera
2011-10-19, 15:31
Medlem
ananaskids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Självklart har hundar tidsuppfattning även om den inte är lika bra som vår egen. Att detta helt enkelt beror på att de oftast bara sover medan man är ute och inte kan kolla på klockan är jag rätt övertygad om. Testa själv att ta bort alla klockor och andra referenser som TV och dylikt och försök sitta i en timme, utan att läsa eller något heller, sitt och "filosofera" eller småslumra, det är inte så lätt! Somnar man till så tappar man kollen helt, och hundar sover som sagt oftast när man är ute.
Att de inte märker någon som helst skillnad på en kvart och fyra timmar är något som lata hundägare hittat på för att ursäkta att de lämnar hunden ensam hela dagarna.
Jag säger till min hund hur länge jag ska vara borta. Strax (~15min), sen (~1tim) eller om jag ska vara borta längre så förklarar jag att "du får stanna här". Hon reagerar olika på dem och när jag kommer hem.

Att de absolut reagerar med när man varit borta flera timmar kan ju givetvis också förklaras med att de hunnit bli kiss- och bajsnödiga! Men om de inte har någon tidsuppfattning hur kommer det sig då att flera hundar jag känner, inkl min egen, kommer och säger till ganska så jävla exakt fyra timmar efter att man kommit in att det är dags att gå ut igen? Tvivlar på att de blir kissnödiga exakt fyra timmar efter promenad då det har mer med intag att göra.
På något sätt missuppfattar jag dig. Hoppas jag.
Citera
2011-10-20, 09:00
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ananaskid
På något sätt missuppfattar jag dig. Hoppas jag.

Jaha? Det var ett totalt menlöst inlägg! Vad är det du inte förstår?

Vad jag menar är att en människa inte har bättre tidsuppfattning om man tar bort alla referenser och klockor. Somnar man till en stund på eftermiddagen så har man ingen koll på hur lång tid (visst kan man skilja på en timme och fem, kanske) som gått innan man kollar på klockan. Varför skulle en hund ha BÄTTRE koll än så?
Citera
2011-10-20, 14:50
Medlem
Mr Hectors avatar
Nej, hundar har inte någon tidsuppfattning. Det är på tok för komplicerat för en hund att förstå det.
Citera
2011-10-20, 15:06
Medlem
Vakthoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Nej, hundar har inte någon tidsuppfattning. Det är på tok för komplicerat för en hund att förstå det.

Isåfall är mina hundar väldigt speciella, och alla hundar jag haft innan det med. Kommer jag hem från jobbet är de galna av glädje, går jag sedan och handlar någon timma är de glada men inte i närheten av när jag är borta länge.

Men att de inte har någon uppfattning på länge och mycket länge är kanske så. Men isåfall skulle ju inte hundar kunna glömma sina gamla hussar över tiden för de skulle ju vara som om det var igår de sågs även om det vore efter fem år
Citera
2011-10-20, 15:30
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vakthora
Isåfall är mina hundar väldigt speciella, och alla hundar jag haft innan det med. Kommer jag hem från jobbet är de galna av glädje, går jag sedan och handlar någon timma är de glada men inte i närheten av när jag är borta länge.

Men att de inte har någon uppfattning på länge och mycket länge är kanske så. Men isåfall skulle ju inte hundar kunna glömma sina gamla hussar över tiden för de skulle ju vara som om det var igår de sågs även om det vore efter fem år

Alla hundar är speciella, liksom alla människor är detsamma beroende på vilken nivå man vill se på det.
Det du beskriver som att hundar kan uppfatta antalet timmar är inte tidsuppfattning utan betingad inlärning, det kan vara små subtila saker men också stora saker som att du går ut med dom efter jobbet men inte när du kommer från tvättstugan.

Sen är tiden en mänsklig "uppfinning", tiden är ett jävligt komplicerat begrepp som de flesta av oss inte kan definiera. Vi kan "resa" i tiden med hjälp av minnet vilket de flesta anser att inte hundar kan. Man anser att de lever i nuet i vårt sätt att se på tiden. De kan minnas saker men inte när det hände utan vad som skedde i samband med händelsen. Hundar liksom flertalet andra djur har däremot en biologisk klocka eller cirkadianska rytmer som i stor grad påverkar djurets liv.
Citera
2011-10-20, 16:21
Medlem
Vakthoras avatar
Citat:
Alla hundar är speciella, liksom alla människor är detsamma beroende på vilken nivå man vill se på det.
Det du beskriver som att hundar kan uppfatta antalet timmar är inte tidsuppfattning utan betingad inlärning, det kan vara små subtila saker men också stora saker som att du går ut med dom efter jobbet men inte när du kommer från tvättstugan.

Sen är tiden en mänsklig "uppfinning", tiden är ett jävligt komplicerat begrepp som de flesta av oss inte kan definiera. Vi kan "resa" i tiden med hjälp av minnet vilket de flesta anser att inte hundar kan. Man anser att de lever i nuet i vårt sätt att se på tiden. De kan minnas saker men inte när det hände utan vad som skedde i samband med händelsen. Hundar liksom flertalet andra djur har däremot en biologisk klocka eller cirkadianska rytmer som i stor grad påverkar djurets liv.

Stämmer inte
går inte mer elelr mindre ut med dem när jag kommer hem som när jag vart på jobbet. Sambon kommer hem långt före mig så det växlar om jag går ut med dem eller inte. Stämmer inte. Ser stor skillnad på alla hundar jag haft om man är borta länge eller inte.
Citera
2011-10-28, 17:26
Medlem
Imperors avatar
Citat:

Och vad har du för magisk del av hjärnan som inte en hund har som klarar av detta ytterst komplicerade?
Är du också en sådan som lämnar dina hundar ensamma i dygn i sträck med hänvisning till att de inte märker någon skillnad?
Kan DU avgöra hur lång tid som gått utan att ta till klocka eller andra referenser, speciellt om du sovit? Kom med riktiga belägg, bevis eller iaf argument. Att du själv inte förstår dig på tid får väl tala för dig, men inte för många andra.
Du brukar kunna komma med betydligt bättre än att repetera dumma gamla mantran som inte är bättre än att "man kan inte lära gamla hundar sitta". Gamla hundar kan man lära om, men det är tydligen svårt med en del människor som "minsann vet" därför att "pappa sade så"...
Citera
2011-11-02, 18:41
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Och vad har du för magisk del av hjärnan som inte en hund har som klarar av detta ytterst komplicerade?

Inget magiskt alls... Men om du anser att tidsuppfattning är okomplicerat så kan du börja med att definiera tidsuppfattning i vetenskaplig mening på ett enkelt sätt för oss alla. Ta gärna med de andra egenskaper som ingår i begreppet. Det blir enklare för oss då.

Citat:
Är du också en sådan som lämnar dina hundar ensamma i dygn i sträck med hänvisning till att de inte märker någon skillnad?

Lite OT men om du prompt måste veta så har jag ingen hund för tillfället eftersom jag inte hinner med just nu.

Citat:
Kan DU avgöra hur lång tid som gått utan att ta till klocka eller andra referenser, speciellt om du sovit? Kom med riktiga belägg, bevis eller iaf argument.

Nej! Varför skulle hundar göra det bättre? Begreppet tidsuppfattning innefattar lite mer!

Citat:
Att du själv inte förstår dig på tid får väl tala för dig, men inte för många andra.
Du brukar kunna komma med betydligt bättre än att repetera dumma gamla mantran som inte är bättre än att "man kan inte lära gamla hundar sitta". Gamla hundar kan man lära om, men det är tydligen svårt med en del människor som "minsann vet" därför att "pappa sade så"...

Tid kan tyckas väldigt enkelt för dig och andra men eftersom jag vet att hundar inte är lika begåvade som till exempel barn (som även de inte förstår begreppet tid) kan jag dra slutsatsen att hundar saknar tidsuppfattning. Att hundar möjligen skulle kunna avgöra om de passerat kort eller lång tid är inte tidsuppfattning.

Eftersom det inte finns några studier gjorda på hund om tidsuppfattning har du heller inga belägg för motsatsen förutom möjligen egna empiriska studier. Borde vi lita på dom?
[/quote]
Citera
2011-11-03, 02:32
Medlem
Imperors avatar
Men vi ska alltså lita på att hundar INTE har tidsuppfattning helt utan studier?
Jag har empiriska "studier" som belägg för det jag säger, ja. På både människor, hundar, råttor och de flesta andra jag mött. Har sysslat med både det ena och det andra, är inte född igår och har vad man kan kalla en "analytisk personlighet"!

Du svamlar om att det ska finnas olika sorters tidsuppfattning som helt enkelt gäller olika för människor och ALLA andra då eller? (De som inte har klocka att titta på?)
Att hundar ska kunna avgöra om det gått kort eller lång tid är dessutom vad hela denna diskussion handlar om och precis vad jag definierar som tidsuppfattning. Har verkligen inte påstått att hundar ska kunna göra det bättre än människor, men inte fan kan vi göra det mycket bättre än dem heller bortsett från att vi genom det du kallar "högre begåvning" kan använda oss av fler referenser för att avgöra tid.

Att du väljer att dela upp begreppet "tidsuppfattning" i något annat än vad alla andra gör är ditt problem. Grundfrågeställningen här var om hundar kan skilja på 10min och 10h! Vilket de helt uppenbart kan.
Citera
2011-11-03, 19:25
Medlem
HundenVovvis avatar
Hundar har inte den tidsuppfattningen som vi människor definierar som "tidsuppfattning". Men visst är det skillnad på om man varit borta 5 min och 30 min, man får ett större välkomnande om man varit borta 30min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in